BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szlovákok a kikötőt vásárolták vissza, ahogy a magyarok a repteret

Pozsonyban új városnegyed, Komáromban új logisztikai központ építését tervezi a kormány. Mindez a szlovák dunai kikötők állami tulajdonba kerüléséhez kapcsolódik.

A Fico-kormány az állami Verejné Prístavy (Közkikötők) cégen keresztül a Budamar logisztikai cégtől 170 millió euróért visszavásárolta a pozsonyi és a (szlovák) komáromi dunai kikötőt, továbbá 130 hajót, tolóhajót. A kabinet azt tervezi, hogy a szlovák dunai kikötők egy részét ingatlanfejlesztőknek adja el, a másik részét pedig tovább korszerűsítve kikötőként használja. 

szlovák dunai kikötők
Pozsony a Dunáról nézve – a szlovák dunai kikötők állami kézbe kerülésével nagy ívű fejlesztéseket tervez a kormány / Fotó: AFP

Elsősorban Pozsonyban merészek a tervek, ahol egy logisztikai központot és egy új városnegyedet húznának fel a kikötő egy részén. 

Európa egyik legkorszerűbb folyami kikötőjévé fejlesztjük fel a pozsonyit 

– mondta Jozef Ráz szlovák közlekedési miniszter, beleértve a konténerterminál modernizálását és a hajójavító üzem kibővítését. 

A fővárostól mintegy 100 kilométerre fekvő komáromi kikötő előnye, hogy ott ömlik a Dunába Szlovákia legnagyobb és legbővizűbb folyója (leszámítva a Dunát), a részben hajózhatóvá tehető Vág. 

Közelünkben, a magyar oldalon autópálya vezet, vasúti csomópont is vagyunk, ezért a kikötő óriási lehetőséget teremt logisztikai központ kiépítésére, ami az egész déli régióban pezsgést eredményezhet

– értékelte a helyzetet Keszegh Béla, Komárom polgármestere. 

Kérdéses a szlovák dunai kikötők megvásárlásának megtérülése

A Denník N hírportál szerint az állam túl nagy összeget fizetett, azt is hitelből. Ugyanis a két kikötő 

  • átlagosan évi 40 millió eurós forgalom mellett mindössze 
  • 2 millió euró profitot hoz. 
  • A cég EBITDA-mutatója (bruttó nyereség adózás, leírás előtti eredmény) 6 millió euró, 
  • azaz az állam ennek közel harmincszorosát fizette ki, miközben a szokványos szorzó csupán tízszeres. 

Ráadásul az államnak azonnal ki kellett fizetnie, méghozzá hitelből, a 170 milliós vételárat (miközben Szlovákiában immár második éve szigorú takarékossági csomag van érvényben), ám az ingatlanfejlesztések céljából értékesíteni kívánt parcellákból csak évek múltán folyik be bevétel (várhatóan leghamarabb 2030 környékén). 

A kikötőket eddig használó, magántulajdonban lévő Szlovák Hajózási és Kikötő Vállalat (SPaP) a jövőben továbbra is használhatja a két kikötőt, ugyanis az állam évi 6,5 millió euróért az infrastruktúrát és a megvásárolt hajókat bérbe adja neki.

Ha már a budapesti repülőtér visszavásárlásához hasonlítottuk az akciót: Pozsony repülőtere állami kézben van. Náluk soha nem privatizálták, bár volt rá kísérlet. Amikor azonban Robert Fico miniszterelnök első kormánya hatalomra került 2006 nyarán, a privatizációs szerződés aláírása előtt leállította a folyamatot.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.