Árufeltöltőként dolgoznak a vevők egy szupermarketben
A nagy hipermarketláncokhoz, valamint a nagy német diszkontláncokhoz – Lidl, Aldi – képest is eltérő modellben működve kínál nagyon olcsó fogyasztói árakat a főként a termelőktől közvetlenül beszerzett termékekre a Super Coop nevű szupermarket Berlinben – írja az Origo. A boltban jóformán nincs jelen alkalmazott, a vevők maguk pakolják az árut, és a fizetéskor azoknak sincs alternatíva, akik egyébként idegenkednek az önkiszolgáló kasszák használatától, mert az árukat maguknak kell kasszázniuk.

Fotó: Unsplash
Szövetkezi szupermarket a mérsékeltebb fogyasztói árakért
A Super Coop mögött egy szövetkezeti modell áll, melyben a vásárlók nemcsak vevők a boltban, hanem egyben szövetkezeti tagok is, akik ilyen módon résztulajdonosai is az üzletnek. Ezáltal érdekeltek nemcsak az olcsó árakban, hanem a bolt fenntartásában, illetve megmaradásában is.
A szövetkezeti tagoknak a csatlakozáskor belépési díjat kell letenniük (100 eurót, melyet akár részletekben is kifizethetnek), emellett bizonyos eseti költségekkel kell még számolniuk. Továbbá azzal is, hogy maguknak, saját kezeikkel kell kipakolni a szupermarketben kínált árucikkeket azért, hogy azok minden vevő számára hozzáférhetők legyenek. Ehhez a tagoknak kötelezően havi néhány óra munkát kell vállalniuk.
A szerepvállalás azonban megtérül, mivel a szupermarketben az egyékbént elvárt, elég széles választékkal találkoznak az egyszerre szövetkezeti tag vásárlók, ráadásul a friss zöldség-gyümölcs, valamint pékáruk tekintetében lényegében garantált, hogy minőségi, egészséges termelői jellegű élemiszerhez jutnak hozzá.
S mivel a bolt működtetési költsége összességében jóval alacsonyabb még az olcsóbb diszkontáruházakénál is, a kasszánál vásárláskor hagyott összeg is mérsékeltebb.
További részletek az Origo cikkében olvashatók.


