BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ebbe beletörhet a BYD bicskája: gyászos a statisztika, közönyös a fogadtatás

A világ legnagyobb autógyártóját adó Japánban kínaiként piacot szerezni merész vállalkozás, bár nem reménytelen. Az elektromos autóival debütáló BYD eddig besült a terveivel, most tölthető hibridjeinek bevezetésével próbál szerencsét a szigetország meglehetősen zárt piacán.

Nem túl dinamikus ütemben halad a BYD partraszállása Japánban. A világelső új generációs autógyártó 2023-ban debütált első modelljével, az Atto 3 elektromos SUV-vel, majd a tavalyi teljes évet 2221 darabos értékesítéssel zárta. Az idei év acélosabbnak ígérkezik, bár a megcélzott 30 ezer darabos volumen és a BYD-kereskedőhálózat száztagúra történő bővítése egyelőre nem tűnik elérhetőnek. 

BYD Fukuoka
Nyitás előtt a BYD első fukuokai autószalonja, még 2023-ban / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Annál is inkább, mert augusztus végén még csak ötezernél jártak, igaz, április óta valamennyire meglódultak az eladások a Sealion 7 elektromos SUV piacra dobásával. Májusban például 240 ilyen jármű talál gazdára a szigetországban, ezzel 416 darabos havi értékesítési rekordhoz segítve a kínai autógyártót. A legnagyobbak, azaz

  • a Toyota,
  • a Honda,
  • a Nissan,
  • a Mazda,
  • a Mitsubishi
  • és a Suzuki

által dominált japán piac zártságára utal, hogy a BYD ezzel a szerény mennyiséggel is fel tudott kerülni az importált márkák top 10-es elitklubjába. 

A BYD stratégiát módosít

A kínaiak bő kétéves jelenlétük tapasztalatait leszűrve úgy látják, hogy a japán piac még nem elég érett az elektromos autók inváziójára, ezért úgy döntöttek, hogy jövő januártól a BYD Sealion 6 PHEV tölthető (plug-in) SUV-jukkal támadják le a hazafiasságukról az autóvásárláskor sem megfeledkező japánokat. 

A helyi piac ugyanis a belső égésű motorral szerelt autókat, a keycar miniket és a tradicionális, benzinmotoros hibrideket (HEV) preferálja,

ide színtisztán elektromos autóval betörni merész vállalkozás. A BYD is inkább a köztes megoldást választja. 

Tofukudzsi Acuki, a BYD Japan elnökének meggyőződése, hogy remek döntés született, mert a tölthető akkumulátor és a benzinmotor „szimbiózisával” már meggyőző hatótávolságot lehet elérni, elaltatva a pár száz kilométert tudó elektromos autókat övező fogyasztói bizonytalanságot. 

Cars in Daikokufuto island
BYD-szállítmány érkezett a Tokiói-öbölbe. A modellválaszték egyelőre elég szűkös / Fotó: APA-PictureDesk via AFP

Való igaz, hogy az októberi tokiói autókiállításon bemutatandó Sealion 6 PHEV óvatos vezetéssel elmegy akár ezer kilométert is. Tölthető hibrideket azonban a japánok is kínálnak, ezt a szegmenst a Toyota Harrier és a nálunk is ismert Mitsubishi Outlander uralja. 

Ráadásul ezek a PHEV-k jobb műszaki paramétereikkel rávernek a BYD modelljére, árban viszont lesz keresnivalójuk a kínaiaknak, akik garantáltan a 24 ezer dollár környékéről induló japán riválisok alá tudnak vágni. 

Más kérdés, hogy a sima hibridek ennek is jóval olcsóbb alternatívát kínálnak a hatótávpara miatt aggodalmaskodó japánoknak – jegyzi meg a CarNewsChina. Az árpolitikájukkal piacot szerző kínaiak számára viszont a gyenge jen problémát jelenthet az exportnál.

Kínában keresik leginkább a tölthető hibrideket 

A BYD tavaly globálisan 4,27 millió autót értékesített, ezek között 59-41 százalékos volt a megoszlás a tölthető hibridek javára. A teljes autópiacot tekintve 2025 első fél évében a PHEV-k részaránya 7,6 százalék volt, alig elmaradva HEV-k 7,7 százalékos mutatójától. Kínában viszont 15,9 százalék volt a tölthetők részaránya a 3 százalékon ragadó hibridekkel szemben. 

Japánban épp fordított a helyzet, a hibridek 30, a tölthető változatok mindössze 1 százalékos részarányt képviseltek az eladásokból, ami rögtön jelzi is, mekkora feladatra vállalkozott a BYD. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint Japánban 2030-ra elérheti a 9 százalékot a PHEV-részarány, míg az elektromos autók 10,6 százalékot hasíthatnak ki a piaci tortából.

Akadályok tornyosulnak a terjeszkedés előtt

A BYD remélt sikerét azonban több tényező is bizonytalanná teszi. Ide tartozik a márkaismertség, hiszen a BYD a relatíve új versenyző a piacon. Az is számít, hogy a japán vevők nagyon érzékenyek

  • a minőségre,
  • a szervizhálózatra,
  • a megbízhatóságra
  • és arra, hogy az autó megfeleljen a helyi szabványoknak.

Bármilyen fejlett is a japán infrastruktúra, nem áll még ott, hogy teljes lefedettséggel ki tudja szolgálni az elektromos töltést igénylő járműparkot. A sűrűn lakott nagyvárosokban pedig az otthoni töltés komoly akadályokba ütközik. 

A japán adminisztráció is híresen alapos, mire egy-egy modell forgalmazási engedélyt kap, már nyakában van a még újabb modell, s ehhez a tempóhoz külföldi gyártóként nem egyszerű alkalmazkodni.

Berántotta a féket a BYD, hatodával vágta meg idei értékesítési tervét

A realitásoknak megfelelően írja át idei értékesítési terveit a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója. A Reuters információi szerint a BYD már jelezte beszállítói felé a változásokat, melyek hátterében elsősorban keresleti tényezők és a verseny erősödése húzódik meg. A tervezett 5,5 millió helyett jó, ha 4,6 milió autót el tudnak adni az idén.


 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.