Nem túl dinamikus ütemben halad a BYD partraszállása Japánban. A világelső új generációs autógyártó 2023-ban debütált első modelljével, az Atto 3 elektromos SUV-vel, majd a tavalyi teljes évet 2221 darabos értékesítéssel zárta. Az idei év acélosabbnak ígérkezik, bár a megcélzott 30 ezer darabos volumen és a BYD-kereskedőhálózat száztagúra történő bővítése egyelőre nem tűnik elérhetőnek.
Annál is inkább, mert augusztus végén még csak ötezernél jártak, igaz, április óta valamennyire meglódultak az eladások a Sealion 7 elektromos SUV piacra dobásával. Májusban például 240 ilyen jármű talál gazdára a szigetországban, ezzel 416 darabos havi értékesítési rekordhoz segítve a kínai autógyártót. A legnagyobbak, azaz
által dominált japán piac zártságára utal, hogy a BYD ezzel a szerény mennyiséggel is fel tudott kerülni az importált márkák top 10-es elitklubjába.
A kínaiak bő kétéves jelenlétük tapasztalatait leszűrve úgy látják, hogy a japán piac még nem elég érett az elektromos autók inváziójára, ezért úgy döntöttek, hogy jövő januártól a BYD Sealion 6 PHEV tölthető (plug-in) SUV-jukkal támadják le a hazafiasságukról az autóvásárláskor sem megfeledkező japánokat.
A helyi piac ugyanis a belső égésű motorral szerelt autókat, a keycar miniket és a tradicionális, benzinmotoros hibrideket (HEV) preferálja,
ide színtisztán elektromos autóval betörni merész vállalkozás. A BYD is inkább a köztes megoldást választja.
Tofukudzsi Acuki, a BYD Japan elnökének meggyőződése, hogy remek döntés született, mert a tölthető akkumulátor és a benzinmotor „szimbiózisával” már meggyőző hatótávolságot lehet elérni, elaltatva a pár száz kilométert tudó elektromos autókat övező fogyasztói bizonytalanságot.
Való igaz, hogy az októberi tokiói autókiállításon bemutatandó Sealion 6 PHEV óvatos vezetéssel elmegy akár ezer kilométert is. Tölthető hibrideket azonban a japánok is kínálnak, ezt a szegmenst a Toyota Harrier és a nálunk is ismert Mitsubishi Outlander uralja.
Ráadásul ezek a PHEV-k jobb műszaki paramétereikkel rávernek a BYD modelljére, árban viszont lesz keresnivalójuk a kínaiaknak, akik garantáltan a 24 ezer dollár környékéről induló japán riválisok alá tudnak vágni.
Más kérdés, hogy a sima hibridek ennek is jóval olcsóbb alternatívát kínálnak a hatótávpara miatt aggodalmaskodó japánoknak – jegyzi meg a CarNewsChina. Az árpolitikájukkal piacot szerző kínaiak számára viszont a gyenge jen problémát jelenthet az exportnál.
A BYD tavaly globálisan 4,27 millió autót értékesített, ezek között 59-41 százalékos volt a megoszlás a tölthető hibridek javára. A teljes autópiacot tekintve 2025 első fél évében a PHEV-k részaránya 7,6 százalék volt, alig elmaradva HEV-k 7,7 százalékos mutatójától. Kínában viszont 15,9 százalék volt a tölthetők részaránya a 3 százalékon ragadó hibridekkel szemben.
Japánban épp fordított a helyzet, a hibridek 30, a tölthető változatok mindössze 1 százalékos részarányt képviseltek az eladásokból, ami rögtön jelzi is, mekkora feladatra vállalkozott a BYD. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) előrejelzése szerint Japánban 2030-ra elérheti a 9 százalékot a PHEV-részarány, míg az elektromos autók 10,6 százalékot hasíthatnak ki a piaci tortából.
A BYD remélt sikerét azonban több tényező is bizonytalanná teszi. Ide tartozik a márkaismertség, hiszen a BYD a relatíve új versenyző a piacon. Az is számít, hogy a japán vevők nagyon érzékenyek
Bármilyen fejlett is a japán infrastruktúra, nem áll még ott, hogy teljes lefedettséggel ki tudja szolgálni az elektromos töltést igénylő járműparkot. A sűrűn lakott nagyvárosokban pedig az otthoni töltés komoly akadályokba ütközik.
A japán adminisztráció is híresen alapos, mire egy-egy modell forgalmazási engedélyt kap, már nyakában van a még újabb modell, s ehhez a tempóhoz külföldi gyártóként nem egyszerű alkalmazkodni.
Berántotta a féket a BYD, hatodával vágta meg idei értékesítési tervét
A realitásoknak megfelelően írja át idei értékesítési terveit a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója. A Reuters információi szerint a BYD már jelezte beszállítói felé a változásokat, melyek hátterében elsősorban keresleti tényezők és a verseny erősödése húzódik meg. A tervezett 5,5 millió helyett jó, ha 4,6 milió autót el tudnak adni az idén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.