Egy csokoládé, mely egyszerre testes, krémes, roppanós – és egy kicsit luxus. A dubai csoki alig pár éve jelent meg, mégis pillanatok alatt eljutott a világ legnagyobb márkáihoz, a közösségi médiában pedig valóságos őrületet váltott ki. Ami eleinte csak egy arab kézműves édesség volt, ma már globális trend, ami még a pisztáciapiacot is felkavarta.
A dubai csoki története 2021-ben kezdődött az Egyesült Arab Emírségekben, amikor a Fix Chocolatier elkészítette az első, ma már klasszikusnak számító táblát. Vastag, tejcsokoládéból készült héj rejti a selymesen krémes pisztáciás-tahinis tölteléket, melyet roppanós, hajszálvékony, fánktésztára emlékeztető kadayif-darabkák egészítenek ki. Az édesség egyszerre testes és légies, keleties ízvilágával pedig pillanatok alatt elvarázsolta a közönséget – először Dubajban, aztán a TikTokon, majd a világ minden táján.
A 2023-as év hozta el az igazi robbanást: a #DubaiChocolate hashtag alatt több százmillió megtekintés született, a nagy márkák pedig gyorsan reagáltak. A Trader Joe’s, a Costco, a Walmart és az IHOP is piacra dobta saját verzióját, a Lindt pedig Európában limitált kiadásban mutatta be a saját dubai csokiját. Közben a kisebb cukrászatok és pékségek is ráéreztek a siker ízére: már létezik dubai csokis croissant, fagylalt, turmix és még kávészirup is.
Nem trend ez már, hanem egy új édességkategória
– mondja Din Allall, a The Nuts Factory társtulajdonosa, akinek boltjaiban már több mint egy tucat ízben kapható a dubai csoki. Kínálatukban szerepel aranyporral bevont „Dubai Golden Bar” is, mely 24 karátos ehető arannyal készül és 80 dollárba kerül. A vásárlók szerint a csokoládé egyik legnagyobb vonzereje az állagában rejlik: a lágy, olvadós csoki és a krémes töltelék mellett a kadayif roppanása különleges textúrát ad az élményhez.
A divatnak azonban ára is van. Az iráni Keinia pisztáciatermelő szerint a dubai csoki körüli kereslet 2024-ben már pisztáciahiányt idézett elő: a termelés nem bírja tartani a tempót a virális trenddel. A Google Trends adatai szerint a „Dubai chocolate” keresések száma az év elején meredeken emelkedett, és azóta is magas szinten maradt. Az Egyesült Államokban a NielsenIQ adatai szerint 2024 júniusáig a pisztáciás csokoládék forgalma meghaladta a 822 ezer dollárt, ami ugyan eltörpül az összes csokoládé 16 milliárd dolláros forgalmához képest, de a növekedés üteme elképesztő: 1234 százalékos ugrást mértek egyetlen év alatt.
Ötven év kiskereskedelem után sem láttam még ilyen tempójú eladást
– mondta Stew Leonard Jr., a New York környéki Stew Leonard’s élelmiszerlánc vezetője, mely márciusban vezette be a BeeMax márkájú dubai csokit, majd néhány hét alatt saját márkás terméket is piacra dobott. A karácsonyi időszakra egy komplett ajándékdobozt is készítenek, benne mini dubai pralinékkal, jégkrémkúpokkal és két csokoládétáblával.
A dubai csoki tehát nem csupán édesség, hanem globális jelenség lett. Az íze gazdag, a külseje fényűző, a marketingje pedig tökéletesen illeszkedik a közösségi média világába: vizuálisan csábító, kicsit túlzó, de épp ettől ellenállhatatlan. Ahogy az egyik vásárló fogalmazott Dublinban: „A csoki puha, a töltelék krémes, a kadayif pedig roppan – ez a hármas egyszerűen addiktív.”
Hogy a dubai csoki csak egy múló divat marad-e, vagy a Ferrero Rocher és a Lindt mellé nő fel a polcokon, azt még korai megjósolni. De egy biztos: a világ jelenleg teljesen rá van kattanva erre a „luxusízű”, pisztáciás csodára – és amíg tart a láz, a csomagolás arany, a bevétel pedig édes.
A német bíróság még januárban megtiltotta az Aldinak, hogy dubai csokoládéként árusítson egy terméket, és úgy ítélte meg, hogy a divatos édességként csak akkor lehet fogalmazni egy terméket, ha az valóban az Egyesült Arab Emírségekből származik. A kölni bíróság azután hozta meg a döntését, hogy az Aldi kereskedelmi lánc Alyan Dubai Handmade Chocolate felirattal árusított egy Törökországból származó csokoládét. Az Aldi azzal érvelt, hogy ez egyértelműen szerepel a hátoldali címkén, de a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a termék neve megtévesztheti a fogyasztókat, mert azt sugallja, hogy az édességet valóban Dubajban gyártják és Németországba importálják.
A Lidl azzal érvelt, hogy a dubai csokoládé kifejezés pusztán egy krémes pisztáciás és kadayiftöltelékű csokoládéra utal, nem pedig kifejezetten Dubajból származó csokoládéra. A Német Cukrászipari Szövetség (BDSI) is azzal érvelt, hogy a dubai csokit a világon bárhol elő lehet állítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.