Túl gyorsan drágul az üzemanyag Oroszországban, ezért a Szövetségi Monopóliumellenes Szolgálat (FAS) egyre gyakrabban ellenőrzi a benzinkutakat. Az orosz kormány 2025. december 31-ig teljes tilalmat vezetett be a benzin és a dízel üzemanyag exportjára. A tilalom nem vonatkozik a dízelolajra, a tengeri hajózási üzemanyagra és a gázolajra, ha azt maga a finomító exportálja.
Egyre feszültebb a helyzet az orosz üzemanyagpiacon, ami miatt ergyre több független benzinkút zár be. Dél-Oroszország, köztük a Krím-félsziget, valamint a Donbász benzinkútjtain hetek óta
Hasonló problémákról számoltak be más orosz térségekből is. Míg szeptember közepén a szakértők, az elemzők és a tisztviselők azt mondták, hogy nem fenyeget üzemanyaghiány, ez ma aligha tgartható. Ráadásul már Alekszandr Novak orosz alelnök is „kis üzemanyagpiaci hiányról” beszélt. Az árak is folyamatosan emelkednek a nagykereskedelemben, a szentpétervári tőzsdén és a kiskereskedelelemben is. Szeptember 29-i állapot szerint a benzin literje átszámolva 256 forintba, a dízelolajé 289 forintba került átlagosan.
A Krímben például üzemanyagár-plafont és mennyiségi korlátot vezettek be, ami Szergej Akszjonov, a köztársaság vezetője szerint novemberben is érvényben marad. Ugyanakkor a benzinkút-tulajdonosoknak a FAS tiltja, hogy kövessék a gyors piaci áremelkedéseket, ugyanis a törvény szerint az áremelések nem haladhatják meg az inflációt. Emiatt a benzinkutak veszteségesek.
Különböző becslések szerint a benzinkutak átlagosan 4,3 rubelt veszítettek literenként az eladott AI-92 benzinen szeptember közepén és végén, és körülbelül 3,8 rubelt az AI-95 benzinen. Ezeket az adatokat az orosz médián, például a TASZSZ hírügynökségen kívül elemzők és mások is közlik, így a PetroMarket és az Euler. A veszteséges működés elsősorban a független benzinkút-láncokat sújtja. Az orosz forrás által említett helyzet hasonló ahhoz, ami a 2022-as magyarországi üzemanyagválság idején is történt: míg a nagyobb tőkeerejű, és integrált olajvállaltokhoz tartozó hálózatok kisebb sérülésekkel vészelték át a veszteséges időszakot, a gyenegébbek könnyebben elvéreztek.
Oroszországban már körülbelül 360 benzinkút zárt be a nyár közepe óta, ez a piac 2,6 százalékát takarja.
A független benzinkutak az összes oroszországi benzinkút több mint 60 százalékát teszik ki, de a motorikus üzemanyag-értékesítésből csak körülbelül csak 30 százalékkal részesülnek. Alekszandr Novak szerint Oroszországban jelenleg minden 50. benzinkút nem üzemel.
Csökken a finomítók kibocsátása is. Ennek egyik oka a szokásos nyári karbantartások miatti leállás, a másik, hogy le kell állni az ukrán dróntámadások okozta károk elhárítása idejére is. A Siala ügynökség szerint a leállások és javítások több mint felét a dróntámadások kényszerítik ki.
Szeptember végén az oroszországi finomítók elsődleges olajfinomító kapacitásának közel 38 százaléka állt kihasználatlanul.
Ez körülbelül napi 338 ezer tonnát jelent, ami új rekord a nyár végi, 2022 májusi és 2020 májusi korábbi kritikus szintekhez képest. A benzin- és dízeltermeléshez szükséges kapacitás augusztusban 6, szeptemberben további 18 százalékkal esett. Alekszandr Novak szerint valóban van egy kis hiány kőolajtermékekből is, de ezt a tartalékok fedezik, ez mindig is így volt.
Igor Juskov , a Szövetségi Nemzetgazdasági Biztonsági Alap elemzője és az Orosz Föderáció kormánya alatt működő Pénzügyi Egyetem szakértője szerint a hiánynak a legtöbb esetben gazdasági, nem pedig fizikai okai vannak. A magas tőzsdei árak miatt a független benzinkutak számára jövedelmezőbb, ha nem kereskednek, de amint esik a tőzsdei ár, ismét piacra léphetnek. Az orosz kormány az export tilalmán túl egy másik intézkedésben egyes régiók számára megnyitotta az import lehetőségét is. A miniszterelnök-helyettes javaslata szerint legalább havi 350 ezer tonna benzint és 100 ezer tonna dízelt kellene beengedni az orosz piacra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.