Rekordra ugrottak az üzemanyagárak Oroszországban a héten, és több régióban is hiány alakult ki a finomítókat ért ukrán dróntalálatok következtében. A helyzetet tovább nehezíti, hogy mint mindig, most nyáron is nőtt a szezonális kereslet az üzemanyag iránt az országban. A benzinhiány miatt Moszkva ismét felfüggesztette az exportot.
A Financial Times tudósítása szerint a legnépszerűbb orosz benzinfajta, az európai 95-ösnek megfelelő A95 ára a szentpétervári árutőzsdén elérte a tonnánkénti 82 300 rubelt, ami
(Egy rubel 4,2 forint.)
A brit gazdasági napilap szerint az üzemanyagpiac felfordulásai jól mutatják, hogy bár a harctéren Moszkva van előnyben, a háború gazdasági hatásai otthon is érződnek.
Kijev állítása szerint
Ukrajna július eleje óta legalább négy jelentős orosz finomítóra mért csapást,
és ezek a támadások egyre gyakoribbak az utóbbi hónapokban. A legutóbbi csütörtökön érte az ország déli részén lévő novosahtyinszki létesítményt, ahol évente mintegy ötmillió tonna kőolajat dolgoznak fel, amelynek a többsége általában exportra kerül.
Szergej Vakulenko, a Carnegie Endowment for International Peace vezető kutatója emlékeztetett, hogy bár tavaly is több ilyen támadás történt, a károkat viszonylag gyorsan helyreállították.
Most viszont az ukránok egyes létesítmények helyett egyszerre támadják egy-egy régió valamennyi finomítóját, és hosszú időre vagy „akár végleg” le is állítják őket.
Vaszil Maljuk, az ukrán biztonsági szolgálat (SZBU) vezetője is elismerte a hónap elején, hogy a nagy hatótávolságú rakétákkal végrehajtott támadások fő célpontja az orosz olajipar. Szergej Kaufman, a moszkvai központú Finam közvetítő elemzője úgy becsüli, hogy
az orosz feldolgozókapacitás legalább tíz százalékában okoztak az ukránok fennakadásokat.
A helyzetet tovább bonyolítják az ukrán támadások az orosz vasúti infrastruktúra ellen Oroszország központi részén, ami évtizedek óta nem tapasztalt, gyakori késésekhez és a teherszállítás fennakadásához vezet.
A Reuters tudósítása szerint a hatóságok a válság kezelésére július 28-án exporttilalmat vezettek be, de piaci szereplők úgy vélik, ez nem elég. Ugyan augusztusban a lépésnek köszönhetően 150 ezer tonnával több üzemanyag került a hazai piacra, az áremelkedést nem akadályozta meg, és nem elégíti ki a keresletet, hiszen most van a betakarítás időszaka is.
A bizonytalanságot fokozza, hogy a hatóságok május vége óta nem közlik, mekkora az ország üzemanyag-tartaléka, azzal az indokkal, hogy meg akarják akadályozni a „piaci manipulációt”.
Az emberek azonban így is a saját bőrükön tapasztalják, hogy romlik a helyzet, bár a kiskereskedelmi árak lassabban nőnek a nagykereskedelminél – de így is jelentősen.
Az üzemanyag ára a kutakon tavalyhoz képest 9, januárhoz képest több mint 5 százalékkal emelkedett, ami meghaladja az infláció ütemét.
Az áremelkedés és a hiány mértéke régiónként változik,
és annál akutabb, minél messzebb van a terület az ország központjától, például a Krím félszigeten is elfogyott az A95-ös benzin. Az orosz utakon futó autók többsége benzines, nem egészen 10 százalék dízeles.
Elemzők szerint az áremelkedés még legalább októberig folytatódik, de ha az ukránokon múlik, akkor sokkal tovább. A háború menetét azonban ez nem fogja befolyásolni, mert a nagy teherautók és a katonai járművek dízellel működnek, abból pedig nincsen hiány.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.