BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a menüsorral célba veszik a fogyasztókat a gyorséttermek

A gyorsétteremek fogalmát sokszor összekapcsolják az egészségtelen étkezéssel és a túlfogyasztáséval. A gyorsétteremi vállalatok célja cél nem pusztán az, hogy jóllakjunk, hanem hogy egy kicsit többet vegyünk, mint terveztük. A McDonald’s és a KFC tökélyre fejlesztette ezt a művészetet, viselkedéstudományi trükkökkel vesz rá bennünket, hogy még véletlenül se tartsuk be azt a fogadalmat, ami a bejárat előtt tettünk.

Több szakértő állítja, hogy a gyorsétteremláncok, közöttük is a műfaj legnagyobbjának számító McDonald's már a menü felépítésével is befolyásolja a döntéseinket. Amikor egy étlapon egészségesebb opciókat – például salátát, gyümölcslevet – látunk, úgy hisszük, jó döntést fogunk hozni. De mire a kasszához érünk, már gyakran a sajtburger is, vagy csak az kerül a tálcára. Vagyis, amit elhatároztunk – például az egészségesebb táplálkozást –, azt a pillanatnyi vágyaink felülírják. A KFC más irányból közelít: kombinált ajánlatokkal bombázza a vásárlókat. Egy kombinált menüvel jobban járunk, ezt már rég megtanították nekünk. Valójában viszont simán előfordulhat, hogy többet költünk, mint terveztük, vagy ha egyesével rendelnénk meg az ételeket – írja összeállításában az Origo. Az eredmény nem csak a mennyiség szempontjából, hanem az anyagi oldalon is ismert: milliárdokat hagyunk minden évben a gyorséttermi kasszáknál.

Több nagy amerikai gyorsétterem franchise érkezhet a magyar piacra (illusztráció)
Gyorsétterem és fogyasztásösztönzés: a gyorséttermek tudatosan megválasztott, tudományos alapokon nyugvó módszerekkel veszik rá a fogyasztókat a több és nagyobb mennyiségű vásárlásra, ezáltal a több költsésre, több fogyasztásra (illusztráció)
Fotó: Unsplash

Nincs gyorsétterem trükk nélkül, cél a dopamin felpörgetése

A lap összeállításában arról ír, hogy például a McDonald’s régóta mesterien alkalmazza a „korlátozott ideig kapható” ajánlatokat. Főleg akkor, amikor megjelenik egy új termék, így az üzenet azonnal sürgetővé válik: ha nem próbálod ki, lemaradsz – sugallja a kommunikáció. Ez hívják a szakemberek a hiányérzetet kihasználó pszichológiai hatásnak. Az emberek ugyanis sokkal inkább reagálnak a veszteség lehetőségére, arra, hogy kimaradnak valamiből, mint a nyereség ígéretére. 

A KFC is előszeretettel nyúl ehhez a módszerhez. Világszerte rendszeresen bevezet úgynevezett korlátozott ideig elérhető termékeket, például különleges fűszerezésű csirkéket, amik csak néhány hétig kaphatóak. Megszeretik a vásárlók, ezért amikor és ezért leveszik az étlapról, hiányérzet keletkezik belőlük. Amikor a márka eltávolít egy népszerű terméket, majd később visszahozza, a rajongók szó szerint megrohamozzák az éttermeket. A hiány felébreszti a vágyat valami iránt, amit korábban már jól ismertek és megszerettek.  

A gyorséttermek mögött álló vállalatok tudják, hogy a megszokás könnyen unalomba fordul. Ezért mindig gondoskodnak valami újdonságról – akár egy új szószról, akár egy másik köretről. Az agyunk szereti a változatosságot: az újdonság dopamint szabadít fel, ami a jutalomérzetért felelős.

További részletek az Origo összeállításában olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.