Újabb rémálomkorszak köszönt be a nagy nemzetközi brókercégek alkalmazottai körében. Az értékpapírcégek jövedelmezősége a tavalyi évben jelentősen visszaesett, nem utolsósorban persze a korábbi időszak dühöngő létszámbővítéseinek köszönhetően. 1998 és 2000 között ugyanis nem volt ritka a 100-150 százalékos bővítés sem.
Ezzel szemben az idei első negyedben a cégegyesülések értéke a teljes piacon 60, míg a kibocsátásoké 39 százalékkal csökkent. Elemzők szerint a nagy Wall Street-i brókercégek az idén összesen legkevesebb tízezer embertől válnak meg. A Credit Suisse, a Goldman Sachs, a Morgan Stanley és a Merrill Lynch egyaránt eredménycsökkenésről adott számot gyorsjelentésében. A Morgan Stanley 1500 alkalmazottját küldi el a közeljövőben, míg a Merrill már el is bocsátott 1800 embert. Az UBS Warburg 240 fős (4 százalékos) londoni leépítése szinte üdítő ebben a sorban.
Mára akad olyan társaság (Goldman Sachs), melynél minden dollárnyi eredményre féldollárnyi bérköltség jut. Feltehetőleg ezt elégelhette meg a brókercég vezetősége, amikor a befektetési bankárok 12 százalékának leépítése mellett döntött. A cég 150 dolgozóját küldi el, akik között alelnökök, vezető menedzserek és "egyszerű" szakemberek vannak. A létszámleépítés egyébként 140 millió dollárt takarít meg a cégnek, az elküldött emberek éves átlagkeresete ugyanis 710 ezer dollár (210 millió forint). A Goldman szóvivője szerint az érintett 150 személy többsége már el is hagyta a céget. Az általuk felügyelt vállalati egyesülések és felvásárlások értéke az első negyedévben 427 milliárd dollárra esett vissza az egy évvel korábbi 1100 milliárdról. A Goldman szervezésű kibocsátások pedig 109 milliárd dollárról 60 milliárdra csúsztak le.
A Merrill is további megszorításokra készül, szóvivőjük néhány japán fiók bezárását jelentette be. Azt viszont nem árulta el, hogy a 33 irodából hány eshet áldozatul. A brókercég egyébként az egyetlen külföldi tulajdonban lévő lakossági értékpapír-szolgáltató Japánban. Ennek ellenére folyamatos veszteséget hozott nekik a szigetországi jelenlét, amit 150 alkalmazott kirúgásával is próbálnak csökkenteni. A veszteségek mérséklésére egyébként nincs túl nagy esélyük, a japán magánügyfeleknek ugyanis egyre nagyobb hányada választja az internetes brókerszolgáltatásokat. Az elektronikus szolgáltatók mára a magánbefektetők 30 százalékának megbízásait tudhatják magukénak, ez az arány egy évvel korábban csupán 12 százalékot tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.