Fejhullás a Fal utcában
Újabb rémálomkorszak köszönt be a nagy nemzetközi brókercégek alkalmazottai körében. Az értékpapírcégek jövedelmezősége a tavalyi évben jelentősen visszaesett, nem utolsósorban persze a korábbi időszak dühöngő létszámbővítéseinek köszönhetően. 1998 és 2000 között ugyanis nem volt ritka a 100-150 százalékos bővítés sem.
Ezzel szemben az idei első negyedben a cégegyesülések értéke a teljes piacon 60, míg a kibocsátásoké 39 százalékkal csökkent. Elemzők szerint a nagy Wall Street-i brókercégek az idén összesen legkevesebb tízezer embertől válnak meg. A Credit Suisse, a Goldman Sachs, a Morgan Stanley és a Merrill Lynch egyaránt eredménycsökkenésről adott számot gyorsjelentésében. A Morgan Stanley 1500 alkalmazottját küldi el a közeljövőben, míg a Merrill már el is bocsátott 1800 embert. Az UBS Warburg 240 fős (4 százalékos) londoni leépítése szinte üdítő ebben a sorban.
Mára akad olyan társaság (Goldman Sachs), melynél minden dollárnyi eredményre féldollárnyi bérköltség jut. Feltehetőleg ezt elégelhette meg a brókercég vezetősége, amikor a befektetési bankárok 12 százalékának leépítése mellett döntött. A cég 150 dolgozóját küldi el, akik között alelnökök, vezető menedzserek és "egyszerű" szakemberek vannak. A létszámleépítés egyébként 140 millió dollárt takarít meg a cégnek, az elküldött emberek éves átlagkeresete ugyanis 710 ezer dollár (210 millió forint). A Goldman szóvivője szerint az érintett 150 személy többsége már el is hagyta a céget. Az általuk felügyelt vállalati egyesülések és felvásárlások értéke az első negyedévben 427 milliárd dollárra esett vissza az egy évvel korábbi 1100 milliárdról. A Goldman szervezésű kibocsátások pedig 109 milliárd dollárról 60 milliárdra csúsztak le.
A Merrill is további megszorításokra készül, szóvivőjük néhány japán fiók bezárását jelentette be. Azt viszont nem árulta el, hogy a 33 irodából hány eshet áldozatul. A brókercég egyébként az egyetlen külföldi tulajdonban lévő lakossági értékpapír-szolgáltató Japánban. Ennek ellenére folyamatos veszteséget hozott nekik a szigetországi jelenlét, amit 150 alkalmazott kirúgásával is próbálnak csökkenteni. A veszteségek mérséklésére egyébként nincs túl nagy esélyük, a japán magánügyfeleknek ugyanis egyre nagyobb hányada választja az internetes brókerszolgáltatásokat. Az elektronikus szolgáltatók mára a magánbefektetők 30 százalékának megbízásait tudhatják magukénak, ez az arány egy évvel korábban csupán 12 százalékot tett ki.


