A felmerülő devizaárfolyam-kockázatok kezeléséről tartott közös konferenciát a Budapesti Árutőzsde (BÁT), a BKIK, valamint a Magyar Külkereskedelmi Szövetség. A megjelentek között nagy számban érkeztek a vállalati szektorból. A sávszélesítés óta egyre több exportorientált vállalat érzékeli, hogy a forint erősödése komoly nehézségeket okozhat.
Farkas Ádám, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy a jegybank a monetáris politikában áttért az inflációs célt követő rendszerre, bővítette monetáris lehetőségeit. Ezáltal viszont a jövőben minden szempontból megszűnik az árfolyam kiszámíthatósága, így a vállalkozásoknak a különböző kereskedelmi ügyletekre árfolyamkockázatot kell vállalniuk.
Az MNB ügyvezető igazgatója szerint ez nem jelenti azt, hogy érdemes devizában eladósodni. A széles árfolyamsáv a forint árfolyammozgására nagy lehetőséget ad, így tisztában kell lenni azzal, hogy hosszabb távon a magyar nemzeti valuta árfolyama akár gyengülhet is.
Az előadók szerint vegyes az elégedettség a banki szolgáltatásokkal. A vállalatok oldaláról megvan az igény, de részletes magyarázatot és konzultációt várnának a bankoktól, ez azonban többnyire hiányzik.
Kaczúr József, a BÁT pénzügyi szekciójának vezetője, a Swap Rt. vezérigazgatója szerint a bankokhoz a legnagyobb vállalatoknak érdemes fordulni. A közepes cégek viszont több információhoz juthatnak bármely, devizapiacon jártas brókercég segítségével. Emellett szól az is, hogy egy bróker, akár a tőzsdén, akár a bankközi piacon köt üzletet, több ajánlatot is bekérhet, így vélhetően kedvezőbb üzletet tud kötni, mint ha az ügyfél kérne ajánlatot saját bankjától.
Kaczúr kiemelte, a jelenlegi helyzetben az eurótól eltérő pénznemekben az árfolyam elmozdulása akár plusz-mínusz ötven százalék is lehet, a dollár mozgása bármelyik irányban rövid idő alatt akár a 90 forintot is elérheti. Ebben a piaci környezetben a kockázataikat nem fedező cégek tulajdonképpen spekuláns szerepet vállalnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.