Szárnyalt a Nokia
A Nokia 16 százalékos nyereségcsökkenésről számolt be az idei második negyedévben, ami azért részesült mégis kedvező fogadtatásban, mert a saját becslési intervallumuk tetejét jelenti. Igaz, ez lehet előrelátó kommunikációs politika, azaz elképzelhető, hogy -- a két korábbi idei profitwarningból tanulva -- a júniusi profitwarningban tudatosan rosszabb eredményre kondicionálták a piacot. A Nokia ezt ráadásul még megtoldotta azzal, hogy bejelentette: a negyedik negyedévben várhatóan ismét növekszik a nyereség.
A valóságban azonban nem ennyire rózsás a helyzet. A Nokia részvényenkénti nyeresége ugyan megfelelt a legutolsó várakozásoknak, de az 5 százalékos árbevétel-növekedés már elmaradt még a többször módosított előrejelzésektől is. A hálózati piacon sikerült ugyan növelni részesedésüket, de az ágazat üzemi nyeresége 16 százalékkal visszaesett. Egyedül a mobiltelefonok gyártása -- ami a konszolidált árbevétel 80 százalékát teszi ki -- közelítette meg a piaci várakozásokat.
A Nokia-részvények árfolyama meredek emelkedésbe kezdett a gyorsjelentés nyomán. Ez már igencsak ráfér a papírra, amely 41 százalékot veszített értékéből alig több mint egy hónap alatt. Ezzel a piaci kapitalizáció alapján számított európai rangsorban az első helyről a tizedikre csúszott vissza a világ vezető mobiltelefon-gyártója.
A mobil távközlési piacon pedig közel sincs minden rendben. Jorma Ollila vezérigazgató arra is felhívta a figyelmet, hogy néhány konkurensük olyan árakon is elvállalt megrendeléseket, amelyek még a költségeiket sem fedezik. Ez azt mutatja, hogy az illető cégek meglehetősen elkeseredett helyzetben vannak.


