Megkezdődött a kötelező biztosítotti és a belügyi gépjármű-nyilvántartási rendszerek éles összehangolása. Ennek nyomán a nyár végéig mintegy 100 ezer, "kötelezőt" nem fizető járműtulajdonost szűrhetnek ki -- értesült a Világgazdaság.
A módozatot kínáló biztosítók június végi ügyféllistáikat a feldolgozás után 2-4 hét múlva továbbítják a Belügyminisztériumnak (BM). Az ellenőrzéseket irányító tárca ezt pár nap alatt összeveti saját listájával. Ezután először augusztusban, utána negyedévente jelzik majd az önkormányzatoknak, melyik helyi járműtulajdonosnak nincs biztosítása.
Az értesítés nyomán a jegyzők szólítják fel az adott állampolgárokat a biztosítás bemutatására. Ennek hiányában az adott járműveket 15 napon belül kivonják a forgalomból.
Július végétől a rendőrök a közutakon is azonnal ellenőrizni tudják majd a "kötelező" meglétét, ha bediktálják ügyeletükre a járműnek és tulajdonosának adatait.
A BM a biztosítók március 31-ei ügyféladatait már összevetette saját nyilvántartásával -- nyilatkozta Urbán György, a minisztérium központi adatfeldolgozó hivatalának vezetője. Ez azonban még nem minősített információk alapján történt, így feltehetően túlzottan magas -- a mintegy hárommillió járműtulajdonos közül 300-360 ezer fős -- nemfizetői tábort mutatott az eredmény.
Egy jogszabály szerint azon ügyfeleket kell felszólítani biztosításuk igazolására, akik egymás után kétszer akadnak fenn az ellenőrzés rostáján. Így erre július végén, augusztus elején nyílik mód -- mondta Urbán.
A számítógépes rendszer felállítása immár bő 1,2 milliárd forintba került. Az érintett biztosítók tavaly üzletági díjbevételük 8-8 ezrelékét (bő 450 millió forintot), ez évtől 5-5 ezrelékét (mintegy 250 milliót) adják a rendszer kiépítésére és karbantartására, negyedévi átutalásokkal. A technikai finomítások nyomán idővel a társaságok elektronikus úton vagy óránkénti frissítéssel tudják majd ügyféladataikat átadni a BM-nek.
Piaci információink szerint 2000-ben 2,6 milliárd forintos veszteséggel zárt a "kötelezőben" tavaly érintett kilenc biztosító (a teljes díjbevétel 64,6 milliárd forint volt). Ezen belül az együttes biztosítástechnikai eredmény 8,8 milliárdos veszteséget, a befektetések 7,8 milliárdos pozitív egyenleget mutattak.
A nagyobb piaci szereplők közül mintegy 1-1 milliárd forint deficittel zárta az üzletágat az Allianz Hungária és az OTP-Garancia. Jóval kisebb volt a veszteség az Argosznál, az ÁB-Aegonnál, az Axa Coloniánál és a Zürichnél.
A profittal záró cégek közül a legnagyobb, 300 milliós nyeresége a Generali-Providenciának (G-P) volt, a Közlekedési Biztosító Egyesület (Köbe) és az Ahico eredménye kisebb volt ennél. (1999-ben az Allianz Hungária és a G-P könyvelhetett el nyereséggel.)
Az eredményszámokat a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) és a biztosítotti oldal szakértői még vizsgálják, azokat várhatóan a gépjármű-felelősségbiztosítási bizottság hó végére összehívott ülésén véglegesítik. Korábban több megfigyelő is kétségbe vonta, hogy az üzletág veszteséges volna. Érvelésük szerint egyes biztosítók nem valós költségeket elszámolva "érnek el" negatív eredményt.
A piaci szereplők számát csökkenti, hogy az Ahico tavaly év végén alig egyéves működés után itthon (és egész Közép-Európában) kivonult a "kötelező" területéről. A cégek száma mégis kilenc marad, mivel az Európa Biztosító várhatóan szeptembertől elindul saját "kötelező" és casco módozatával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.