A természetes kaucsuk világkínálatának kétharmadát adó Thaiföld, Indonézia és Malajzia a következő két évben 4-4 százalékkal visszafogja a termelését. Ez jövőre 155 ezer, 2003-ban 200 ezer tonnás szűkítést jelent. A múlt heti Kuala Lumpur-i ülésükön egyúttal abban is megállapodtak, hogy 2002-től meghatározatlan ideig 10 százalékkal csökkentik a kivitelt.
A három vezető délkelet-ázsiai termelő ugyanakkor pénzügyi okokból egyelőre elnapolta az ütközőkészletek létrehozásáról szóló korábbi tervét -- jelentette a Bloomberg. Az elemzők szerint elsősorban Indonéziában hiányoznak az ahhoz szükséges finanszírozási források.
A termelés korlátozásának szükségességét a nyomott kereslettel, a tartósult túlkínálattal és főleg a kaucsukárak eroziójával indokolták. Ez utóbbiak 1999-ben már 30 éves mélypontra zuhantak, és az elmúlt évben is mintegy 14 százalékkal csökkentek. A malajziai tőzsdén a mértékadó "SMR 20" kaucsuk kilogrammonkénti ára múlt pénteken 1,96 ringgitre süllyedt, amely már csak mintegy kétharmada a 2000. évi tetőzéskor elért magasságnak.
Az új kartelljellegű szervezkedés előtt azután nyílt meg az út, hogy -- a főbb termelők mellett a nagyobb felhasználókat is magában foglaló -- Nemzetközi Kaucsukszervezet (INRO) gyakorlatilag széthullott. Az ütközőkészleteken alapuló piacszabályzási mechanizmusa ugyanis csődöt mondott.
Az elemzők egy része mindazonáltal kétli, hogy a most bejelentett visszafogással sikerül majd megfordítani az ártrendet, a gumigyártók kereslete ugyanis továbbra is gyengül.
Thaiföld, Indonézia, Malajzia, valamint Vietnam, a Fülöp-szigetek, Mianmar (Burma) és Kambodzsa adta tavaly a világkínálat 71 százalékát. A kereslet több mint kétharmadán az autóabroncs-gyártók -- elsősorban a Goodyear, a Bridgestone és a Michelin -- osztoztak.