Október "forró hónap" a hitelintézetek önkormányzati üzletágai számára: a hó végén zárul versenyük a települések 2002. évi számlavezetői posztjainak elnyeréséért.
A kisebb bankok és takarékszövetkezetek évről évre "elhódítanak" néhány tucat települést a piacvezető OTP Banktól. Utóbbi ennek ellenére még mindig több mint ötször annyi település számláját vezeti, mint összes riválisa együttvéve. Úgy tűnik -- ha a takarékszövetkezetek nem okoznak meglepetést --, nagyobb piaci átrendeződés ebben az évben sem várható a piacon.
A jövő évre vonatkozó számlavezetési pályázatot kiíró városok, falvak most minden bizonnyal a szokásosnál is körültekintőbben választanak majd a jelentkező pénzintézetek közül. 2002 őszén ugyanis önkormányzati választások lesznek Magyarországon. Márpedig sok település vezetése addig nyilvánvalóan "bizonyítani" akar beruházásokkal, fejlesztésekkel. Ehhez pedig valóban jó finanszírozói partnernek bizonyuló bankot kell találni.
A bankok egy része számára nyilvánvalóan a nagyméretű, tehát nagy pénzforgalmú települések megszerzése az elsődleges cél. Akadnak azonban olyan közepes vagy kisméretű városok, kerületek is -- többek között Szentgotthárd, Paks, Százhalombatta vagy éppen a főváros V. kerülete --, amelyeknél szintén kiugró bevételt lehet elérni, mivel az ott lévő ipari üzemek, üzletek nagy forgalmat generálnak.
Az OTP Bank jelenleg 2694 önkormányzat számláját vezeti, amelyekhez együtt a települések költségvetésének 85 százaléka tartozik (az összes magyar helyiség teljes büdzséje mintegy 3250 milliárd forintra rúg). A társaság tavaly év végén mintegy 80 önkormányzatot vesztett el az akkori pályázatokon.
A legnagyobb hitelintézet részesedése az önkormányzati betéteknél az enyhe piacvesztés ellenére is 74 százalékos, a hiteleknél pedig 71 százalékos. Előbbi összege az idén június végén 84,1 milliárd, utóbbié 41 milliárd forint volt -- jelentette be Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója a minap egy önkormányzati konferencián. A kölcsönvolumenen belül valamivel nőtt a fejlesztési jellegű hitelek aránya, de -- a bankvezér szerint -- ezen még lehetne javítani.
A kölcsönök minősége az üzletágban hagyományosan jó más ügyfélcsoportokkal összevetve: az OTP-nél -- például -- a települési hitelek 99,8 százaléka problémamentes.
A legnagyobb hazai hitelintézet a piaci versenyben egyrészt méretével, könnyű elérhetőségével érvel. Nem egy település számára elgondolkodtató indok lehet a bankválasztásnál, hogy a kormányzat beruházásélénkítő programját tárgyaló gazdasági csúcsra a piaci szereplők közül egyedül az OTP-t hívták meg. Márpedig a költségvetési többlet elköltése óriási lökést adhat a települési ingatlanépítésekhez, úthálózat-fejlesztésekhez.
Csányi emlékeztetett: a Széchenyi-terv révén az önkormányzatok az eddiginél 15 milliárd forinttal nagyobb költségvetési támogatással számolhatnak.
Az OTP "csábítása" egyrészt, hogy széles körben kínálja a települési (bér)lakásépítéshez adható, a saját erőt kiegészítő kamattámogatásos hitelt. Kihasználják azt a lehetőséget is, hogy a települések a gázközművagyon ellenértékeként jelentős volumenű kötvényhez jutottak: a bank lombardhitelt nyújt ennek fejében, illetve vevőt közvetít a papírjaiktól megválni kívánóknak.
A hitelintézet emellett kis kincstári szolgáltatásánál készpénzmenedzselési rendszert is kialakított. Ennek révén a helyiségek naprakészen követhetik költségvetésük alakulását, s a szabadon felhasználható készpénzállomány volumenét. Csányi előnyként még a helyi adó befizetésére is alkalmas csoportos beszedési megbízásos rendszert, illetve az önkormányzatok által is igénybe vehető Metro beszerzési kártyát említette.
Reális esély van arra, hogy a takarékszövetkezeti integráció 50 önkormányzat idei megszerzése után 2002-ben is további mintegy félszáz újabb pályázatot nyerjen el. Ez ismét mintegy 20 százalékos növekedést jelentene a szektornak a települések darabszámát tekintve -- mondta el Tóth Kálmánné, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) ügyvezető igazgatója. Az OTSZ számára stratégiai cél a bővülés ebben az üzletágban.
A bő 300-as önkormányzati tábort magáénak tudó integráció egyik tagja, a Háromkő két éve szerezte meg magának Salgótarjánt. A tavalyi új szerzemények közt Zircet és Bagot lehet említeni. Tóth Kálmánné szerint tagjaik idei pályázataiknál is elsősorban a kisebb helyiségekre koncentrálnak, de tárgyalnak közepes méretű városokkal is. Nagyobb településeknél a takarékok nem egyedül, hanem a csúcsintézményüknek számító Takarékbankkal együtt finanszírozzák partnerüket.
Az integráció versenyelőnye, hogy a takarékszövetkezetek helyben vannak, s ott szolgálják ki ügyfeleiket a teljes banki palettával, POS-terminálokkal, 4-5 ezer fősnél nagyobb település esetén pedig bankjegykiadó automatákkal (ATM) is -- hangsúlyozta az ügyvezető igazgató.
A takarékok is aktívak a vízközmű-konstrukciók hitelezésénél, az önkormányzatok saját forrású és állami szerepvállalással végzett ingatlanfejlesztéseinél. Meg tudják oldani az önkormányzati dolgozók kártyával való ellátását is -- tudtuk meg.
A 2001. május végi adatok alapján az OTSZ-tagoknak együttesen 1,07 milliárd forint önkormányzati hitelállományuk volt, szemben az egy évvel korábbi 853 millió forinttal. A települések betéteinek volumene 4,63 milliárd forintra rúgott, míg 12 hónappal korábban 3,0 milliárd forintot tett ki.
A Postabank jelenleg tárgyal egy nagy önkormányzattal közös társmárkás (co-branded) kártya kibocsátásáról. Ha ez beválik, más települések számára is felajánlják e lehetőséget -- tudatták a hitelintézetnél. A plasztiklapocska révén a települési dolgozók kedvezményesen vásárolhatnak a régió számos vásárlási pontján.
A Postabank másik újítása az üzletágban a lakás-takarékpénztári együttműködéssel, illetve állami támogatással kínált vízközműhitel. A pénzintézet kölcsön formájában 4 évre meghitelezi a helyi lakosok 100 ezer forintra rúgó önrészét. Jelentős könnyítés, hogy a futamidő végén azoknak csak 78 ezer forintot kell visszafizetniük.
Az állam többségi tulajdonában lévő hitelintézet csak 1999 végén kapcsolódott be az önkormányzati versenybe. Ez évben immár 22 település -- köztük Paks, Százhalombatta vagy éppen Szeged -- számláját vezetik. Ezek összforgalma 160 milliárd forintra rúg, ami -- a bank számításai szerint -- 4,9 százalékos piaci részesedést jelent számukra.
Az idén a Postabank a kistérségekre összpontosította kampányát, s végül kizárólag ott pályázott -- információnk szerint összességében mintegy 50 településen --, ahol felkeltették az érdeklődést szolgáltatásaikkal. Ez némileg eltér a tavalyi kampány súlypontjától. Akkor ugyanis elsősorban nem földrajzi szempontok vezették a bankot, hanem a 3 milliárd forint alatti éves költségvetésű, ám jó jövedelemtermelő képességű települések megszerzését tűzték ki célul maguknak.
A Raiffeisen Bank immár 3 éve kínálja partnereinek azt az önkormányzati vezetői információs rendszert, ami naprakészen megmutatja a település készpénzállományát -- nyilatkozta Keményné Koncz Ildikó, a Raiffeisen önkormányzati üzletág vezetője.
Hozzátette: a Pénzügyminisztérium az idén pályázatot hirdetett a települések kis kincstári rendszerének kialakítására. A Raiffeisen-partnerek közül 12-en pályázták meg e lehetőséget. E hitelintézet is nyújt lombardhitelt a gázközműkötvényeket hasznosítani akaró településeknek.
Keményné Koncz Ildikó elmondta: a Raiffeisen a Széchenyi-terv pályázatainál együtt indul bankgarancia-ajánlatával, sőt esetleg saját forrásainak megelőlegzésével az önkormányzatokkal. E társaság is tevékenyen részt vesz a falvak, városok gyógyfürdő- és ingatlanfejlesztéseiben (utóbbiaknál a kamattámogatásos projektekben is). A közműberuházásoknál -- többek között -- a csatornaépítések finanszírozásában jeleskednek.
A Raiffeisen 2001-ben 86 település számláját vezeti, köztük olyan "nagyhalakét", mint Pest megye, Gödöllő, Székesfehérvár vagy éppen öt budapesti kerület. A hitelintézet -- a kimutatások szerint -- a főváros mellett főképp Hajdú, Csongrád és Győr-Moson-Sopron megyében bír szép forgalmat hozó önkormányzati kapcsolatokkal.
A Kereskedelmi és Hitelbanknál (K&H) az elmúlt időszakban néhány település "lemorzsolódott". A hitelintézet számára viszont biztató lehet a jövőt illetően, hogy időközben beolvasztotta az ABN Amro Bankot, s ezzel 21-re növelte települései számát, ráadásul úgy, hogy Somogy megyében igen erős "hadállásai" vannak.
Az elmúlt egy-két évben új jövevényként jelent meg az üzletágban a CIB Bank. Mára már nekik is hét önkományzati partnerük akad. E társaságnál jóval régebbi szereplő az Erste Bank, amelynél szemmel láthatóan tudatosan építették fel a portfóliót. Így a hitelintézet különösen erős Zala és Veszprém megyében. Többek között nagy pénzforgalmat lebonyolító, gazdag Balaton-parti település is tartozik hozzájuk.
Az Erste az elmúlt időszakban a számlavezetés mellett -- többek között -- szintén a közmű- és az energiaracionalizálási célú közvilágítás-korszerűsítő beruházások finanszírozásában vett részt.
A stabil piaci szereplők mellett akadnak kivonulók is a piacon. A Budapest Bank (BB) és -- az időközben immár HVB Hungária Rt.-vé alakult -- Bank Austria Creditanstalt (BA/CA) üzletpolitikai döntés nyomán észrevétlenül leépítette ezt a portfólióját. Néhány, náluk maradt önkormányzatot azonban változatlanul kiszolgálnak, de kérdés, hogy az idén versenybe szállnak-e újabbakért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.