Több mint 4 milliárdos banki és 3,5 milliárd forintos konszolidált veszteségről adott hírt 2001. évi tevékenysége után a Kereskedelmi és Hitelbank (K&H), amely saját bejelentése szerint tavaly szeptemberben még 2,68 milliárd forint adózás utáni banki nyereségnél tartott. A tavaly őszi számok többségét a magyar számviteli szabályok (MSZSZ) szerint publikálták, az év végieknél egyelőre nem világos a számítás módja.
A társaság egyelőre nem adott magyarázatot a 3 hónap alatt keletkezett, bő 6 milliárd forintnyi "különbségre", ami súlyos veszteséget takar. Mint emlékezetes, a második legnagyobb hazai banknál tavaly nyár végén még az év végére várható - rossz esetben akár többmilliárdos - nettó deficitről nyilatkoztak lapunknak (VG, 2001. szept. 17.). Ezért számított meglepetésnek a hivatalosan december elején publikált, kitűnő számokat tartalmazó III. negyedévi adatsor.
Feltehetően a 2001. végi veszteségnek köszönhetően a K&H saját tőkéje a tavaly szeptemberi 72,7 milliárdról év végére 69,7 milliárdra csökkent - olvasható ki a hitelintézet közleményéből. A pénzintézet kamatkülönbözete meghaladta a 30 milliárd forintot, ám a pénzügyi és befektetési szolgáltatások egyenlege a banknál közel 5 milliárd, a csoportnál 7 milliárd forint mínuszt mutat.
A K&H mérlegfőösszege a 2001 végére kitűzött 1200 milliárd helyett csak enyhén nőtt, hiszen a pénzinzet már július végén is 1100 milliárd forint körül járt. Egyelőre nincs adat a betét- és hitelvolumenre, amelyek mértéke szeptemberben 815 milliárd, illetve 608 milliárd forint volt (mindkettő 60-60 milliárdos csökkenés a nyáron bejelentetthez képest).
Ismeretes: Rejtő E. Tibor, a K&H vezérigazgatója tavaly december elején 3 hónapos távollét után tért vissza a bank élére. Ő akkor azt közölte: az év végi eredmény még a szeptemberinél is jobb lesz. Egyelőre nincs olyan hír, hogy a K&H két hét múlva tartandó évzáró közgyűlése a vezérigazgató posztját bármilyen szempontból is megvitatná.
Binder István
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.