BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitartanak a unit-linked mellett

A kedvezőtlen tőzsdei és állampapír-piaci helyzet ellenére egyelőre nem tapasztalható visszaesés a unit-linked biztosítások értékesítésében, bár megnőtt a biztonságosabb portfólióelemek népszerűsége. Az uniós csatlakozás után a magyar biztosítók is csak a unit-linked díjbevétel 10 százalékát számolhatják el könyveikben.

A hazai biztosítók szerint az elmúlt hónapok tőzsdei árfolyamzuhanásai ellenére sem ingott meg ügyfeleik bizalma a befektetésekhez kötött, úgynevezett unit-linked biztosítások iránt. Mint azt Trunkó Barnabás, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) főtitkára lapunknak elmondta, az első fél évről rendelkezésre álló előzetes adataik szerint e biztosítási ág díjbevétel-növekedése bőven 20 százalék felett lesz.

A unit-linked biztosítások részaránya az életbiztosítási díjbevételen belül az 1998-as 2,8-ről 2000-re 10,6 százalékra emelkedett. Tavaly azonban az üzletág díjbevétele 18 százalékkal csökkent.

A legkomolyabb visszaesés az úgynevezett egyszeri díjas konstrukcióban következett be, ahol a társaságok 2001-ben az előző évi 53,2 milliárdos bevételnek csak alig több mint 55 százalékát, 29,63 milliárd forintot realizáltak.

Az idén ismét fordult a trend: a Mabisz jelentése szerint az év első három hónapjában értékesített egyszeri díjas életbiztosítások volumene már a tavalyi egész éves díjbevétel 35,7 százalékát tette ki. Az elmúlt hónapok tartós besszhangulata egyes vélemények szerint azonban ismét elgondolkoztathatja a befektetőket.

Nem osztja ezt a véleményt a Mabisz főtitkára. Szerinte mind több ügyfél érti meg, hogy ezek a biztosítások olyan termékek, amelyek esetében a kedvező és a kellemetlen jelleg hosszú távon kiegyenlítődik.

A Generali-Providenciánál egyelőre nem tapasztaltak elbizonytalanodást, s úgy vélik, továbbra is meg tudják tartani ügyfeleiket a tőzsdétől független megoldások (állampapíralap, garantált záróárfolyamú alap) ajánlásával.

Az Union Biztosítónál szintén nem esett vissza a unit-linked biztosítások értékesítése, az óvatosabb ügyfélmagatartást azonban itt már jelzi, hogy a partnerek portfólióik összeállításakor szívesebben választják a pénzpiaci, kötvény- és állampapír-tartalmú konstrukciókat.

Az Allianz-Hungáriánál úgy látják, hogy a hangsúly egyre inkább eltolódik az egyszeri díjas konstrukcióktól a rendszeres díjas biztosítások felé.

Nem tapasztaltak komolyabb törlési hányadot az Axa Biztosítónál sem. Peter Höfinger elnök-vezérigazgató szerint ennek ellenére úgy látják, hogy a mostani piaci helyzet lehetőséget teremt a klaszszikus életbiztosítási termékek újbóli térnyerésére, hiszen ezek a módozatok fix technikai kamatlábat garantálnak, ami biztos nyereséget ígér az ügyfeleknek.

A piac biztos nyereségre vonatkozó igényét ugyanakkor több társaság is érzi. Elsőként Magyarországon az OTP Garancia dobott a piacra garantált hozamú befektetéshez kötött életbiztosítási terméket, őt hamarosan követte az ÁB-Aegon és az Ahico is.

A unit-linked biztosítások sajátja, hogy ezekben az adott portfóliót összerakó ügyfél vállalja a felelősséget választásával, szemben a díjtartalékos biztosítással, amelyben a biztosító garantálja a szerződött összeg lejáratkori visszafizetését. A unit-linked termékekhez ily módon csak hozzáadott szolgáltatásként tartozik maga a biztosítás. Nyugat-Európában emiatt a biztosítók díjbevételükön belül csak 10 százalékos arányban tüntetik fel a unit-linked biztosításokból származó bevételeket, míg nálunk ezek 100 százalékban vannak kimutatva a biztosítói jelentésekben.

Trunkó Barnabás szerint ez csak könyveléstechnikai eltérés: a biztosítótársaságok saját belső tartalékolási és szolvenciaszámítási módozataikat olyan konstrukcióban alakították ki, amely reális értékén kezeli a unit-linked díjbevételt. Legkésőbb hazánk EU-csatlakozása után azonban a magyar biztosítóknak is a nyugati normák szerint kell jelenteniük. (NLN)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.