BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bejelentés tett Lázár János minisztériuma: kiírták a várva várt közbeszerzést a HÉV-ről – ezek a vonalak újulhatnak meg

Óriási tervezői munka indulhat meg már a jövő év elején, melynek keretében a metró akár Cinkotáig is járhat. A gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciójának tervezési pályázatát írták ki.

A H8-as, vagyis a gödöllői és a H9-es, csömöri HÉV-vonalak fejlesztését, valamint egy új járműtelep kialakítását célzó közbeszerzési hirdetmény jelent meg Pántya József, az  Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára elmondása szerint.

A HÉV-et Cinkotáig metró válthatja / Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI / MTVA

Az ország legnagyobb kötött pályás tervezői szerződése születhet

Keddi budapesti sajtótájékoztatóján a helyettes államtitkár elmondta: a projekt célja, hogy modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R-parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, biztosítva ezzel a belvárosba történő gyorsabb és kényelmesebb eljutást.

Pántya József elmondta azt is, hogy értékét tekintve az ország legnagyobb kötött pályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt. A tervezés rendkívül összetett feladat lesz, ugyanis meg kell tervezni a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljes körű rekonstrukcióját, beleértve azt is, hogy Cinkotáig mintegy 8 kilométeren HÉV helyett metró járhasson. De 

az is része a tervezési feladatnak, hogy villamosítsák a csömöri ág jelenleg villamosítással el nem látott két kilométeres szakaszát, valamint megtervezzenek egy teljesen új járműtelepet az M0-s autóút környezetében.

A helyettes államtitkár kifejtette, hogy az egyik legnagyobb kihívás az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R-parkolók megtervezése lesz, de gondoskodni kell ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is. Mivel Cinkotáig metróüzemről, utána pedig HÉV-közlekedésről lenne szó, a teljes járműüzemet is újra kell gondolni.

A HÉV-vonalak fejlesztése sokakat érint

Pántya József elmondta, hogy a tervezés során egyeztetnek az érintettekkel, a projekt érinti a XVI. kerületen kívül a X. kerületet, a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket.

A tárca 7,5 milliárd forintot szán a tervezői munkára, miközben 

a szerződést a jövő év első negyedévében meg akarják kötni, attól kezdve a tervezőnek 44 hónapja van a tervek elkészítésére és az engedélyeztetésre.

A sajtótájékoztatón felszólalt Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő is, aki szerint a projekt és a 2-es metró Cinkotáig közlekedtetése a kerület számára óriási változás lesz. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat.

A XVI. kerület polgármestere, Kovács Péter pedig elmondta, hogy már a tervezés során lehetősége lesz az önkormányzatnak a véleményét, javaslatait, észrevételeit elmondani. A polgármester azt kívánta, hogy a metró Cinkotáig történő kivezetését célzó projekt olyan sikertörténet legyen, amely a kormány, a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok együttműködésében jön létre.

Hozzátette, a kerület legnagyobb közösségi közlekedési beruházása lesz a projekt megvalósítása európai uniós támogatással.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.