BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy bejelentés tett Lázár János minisztériuma: kiírták a várva várt közbeszerzést a HÉV-ről – ezek a vonalak újulhatnak meg

Óriási tervezői munka indulhat meg már a jövő év elején, melynek keretében a metró akár Cinkotáig is járhat. A gödöllői és a csömöri HÉV rekonstrukciójának tervezési pályázatát írták ki.

A H8-as, vagyis a gödöllői és a H9-es, csömöri HÉV-vonalak fejlesztését, valamint egy új járműtelep kialakítását célzó közbeszerzési hirdetmény jelent meg Pántya József, az  Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára elmondása szerint.

A HÉV-et Cinkotáig metró válthatja / Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI / MTVA

Az ország legnagyobb kötött pályás tervezői szerződése születhet

Keddi budapesti sajtótájékoztatóján a helyettes államtitkár elmondta: a projekt célja, hogy modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R-parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, biztosítva ezzel a belvárosba történő gyorsabb és kényelmesebb eljutást.

Pántya József elmondta azt is, hogy értékét tekintve az ország legnagyobb kötött pályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt. A tervezés rendkívül összetett feladat lesz, ugyanis meg kell tervezni a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljes körű rekonstrukcióját, beleértve azt is, hogy Cinkotáig mintegy 8 kilométeren HÉV helyett metró járhasson. De 

az is része a tervezési feladatnak, hogy villamosítsák a csömöri ág jelenleg villamosítással el nem látott két kilométeres szakaszát, valamint megtervezzenek egy teljesen új járműtelepet az M0-s autóút környezetében.

A helyettes államtitkár kifejtette, hogy az egyik legnagyobb kihívás az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R-parkolók megtervezése lesz, de gondoskodni kell ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is. Mivel Cinkotáig metróüzemről, utána pedig HÉV-közlekedésről lenne szó, a teljes járműüzemet is újra kell gondolni.

A HÉV-vonalak fejlesztése sokakat érint

Pántya József elmondta, hogy a tervezés során egyeztetnek az érintettekkel, a projekt érinti a XVI. kerületen kívül a X. kerületet, a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket.

A tárca 7,5 milliárd forintot szán a tervezői munkára, miközben 

a szerződést a jövő év első negyedévében meg akarják kötni, attól kezdve a tervezőnek 44 hónapja van a tervek elkészítésére és az engedélyeztetésre.

A sajtótájékoztatón felszólalt Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő is, aki szerint a projekt és a 2-es metró Cinkotáig közlekedtetése a kerület számára óriási változás lesz. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat.

A XVI. kerület polgármestere, Kovács Péter pedig elmondta, hogy már a tervezés során lehetősége lesz az önkormányzatnak a véleményét, javaslatait, észrevételeit elmondani. A polgármester azt kívánta, hogy a metró Cinkotáig történő kivezetését célzó projekt olyan sikertörténet legyen, amely a kormány, a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok együttműködésében jön létre.

Hozzátette, a kerület legnagyobb közösségi közlekedési beruházása lesz a projekt megvalósítása európai uniós támogatással.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.