Nagy bejelentés tett Lázár János minisztériuma: kiírták a várva várt közbeszerzést a HÉV-ről – ezek a vonalak újulhatnak meg
A H8-as, vagyis a gödöllői és a H9-es, csömöri HÉV-vonalak fejlesztését, valamint egy új járműtelep kialakítását célzó közbeszerzési hirdetmény jelent meg Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára elmondása szerint.

Az ország legnagyobb kötött pályás tervezői szerződése születhet
Keddi budapesti sajtótájékoztatóján a helyettes államtitkár elmondta: a projekt célja, hogy modern, letisztult városi-elővárosi vasúthálózat jöjjön létre, a jövőben a metró Cinkotáig közlekedhessen, P+R-parkolók épülhessenek a vonal mentén, valamint megszűnjenek a szintbeli kereszteződések, biztosítva ezzel a belvárosba történő gyorsabb és kényelmesebb eljutást.
Pántya József elmondta azt is, hogy értékét tekintve az ország legnagyobb kötött pályás vasúti tervezői szerződése van közbeszerzés alatt. A tervezés rendkívül összetett feladat lesz, ugyanis meg kell tervezni a két HÉV-vonal mintegy 27 kilométeres szakaszának teljes körű rekonstrukcióját, beleértve azt is, hogy Cinkotáig mintegy 8 kilométeren HÉV helyett metró járhasson. De
az is része a tervezési feladatnak, hogy villamosítsák a csömöri ág jelenleg villamosítással el nem látott két kilométeres szakaszát, valamint megtervezzenek egy teljesen új járműtelepet az M0-s autóút környezetében.
A helyettes államtitkár kifejtette, hogy az egyik legnagyobb kihívás az Örs vezér téri műtárgyak külön szintű átvezetésének megtervezése, a HÉV XVI. kerületet kettévágó hatásának megszüntetése, továbbá a meglévő cinkotai járműtelep hasznosításának újragondolása, valamint P+R-parkolók megtervezése lesz, de gondoskodni kell ideiglenes létesítményekről, ütemezésről is. Mivel Cinkotáig metróüzemről, utána pedig HÉV-közlekedésről lenne szó, a teljes járműüzemet is újra kell gondolni.
A HÉV-vonalak fejlesztése sokakat érint
Pántya József elmondta, hogy a tervezés során egyeztetnek az érintettekkel, a projekt érinti a XVI. kerületen kívül a X. kerületet, a XIV. kerületet, valamint a Pest vármegye keleti agglomerációjában élőket.
A tárca 7,5 milliárd forintot szán a tervezői munkára, miközben
a szerződést a jövő év első negyedévében meg akarják kötni, attól kezdve a tervezőnek 44 hónapja van a tervek elkészítésére és az engedélyeztetésre.
A sajtótájékoztatón felszólalt Szatmáry Kristóf fideszes országgyűlési képviselő is, aki szerint a projekt és a 2-es metró Cinkotáig közlekedtetése a kerület számára óriási változás lesz. A kiviteli tervek és a források rendelkezésre állása esetén a beruházás 2030-ig megindulhat.
A XVI. kerület polgármestere, Kovács Péter pedig elmondta, hogy már a tervezés során lehetősége lesz az önkormányzatnak a véleményét, javaslatait, észrevételeit elmondani. A polgármester azt kívánta, hogy a metró Cinkotáig történő kivezetését célzó projekt olyan sikertörténet legyen, amely a kormány, a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok együttműködésében jön létre.
Hozzátette, a kerület legnagyobb közösségi közlekedési beruházása lesz a projekt megvalósítása európai uniós támogatással.


