Ötödével nőtt a díjbevétel
Az év második három hónapjában az első negyedévinél közel 6 milliárd forinttal kevesebb, 120,1 milliárdnyi díjbevételt realizáltak a hazai biztosítótársaságok. Féléves szinten azonban a 246 milliárdos bevétel 21 százalékos növekedést jelent - derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adataiból.
A növekedés motorja a 21,8 százalékkal bővülő életbiztosítási üzletág volt, ezen belül is az ismét felfedezett egyszeri díjas életbiztosítások hódítanak: 22 milliárdos állományuk 52,1 százalékkal szárnyalja túl a 2001. év júniusi értéket. Az egyszeri díjas biztosítások állománya az első negyedévhez képest is 8,1 százalékkal nőtt, miközben a folyamatos díjas konstrukciók díjbevétele 1,4 százalékkal csökkent.
Az egyszeri díjas piac 77 százalékát az OTP Garancia Biztosító és a Generali-Providencia uralja, csak az OTP-nél 12,4 milliárdnyi ilyen biztosítást tartanak nyilván. Meglepő ugyanakkor, hogy az ÁB-Aegon kivonulóban van erről a piacról, aminek következtében minimálisra csökkent előnye az életbiztosítási piac második helyén.
A nem életbiztosítási piac 20,4 százalékkal tudott növekedni, ám a 146,15 milliárdos bevételi adat azt is jelzi: e szegmensben az első három hónaphoz képest 8,1 százalékkal csökkent a bevételi dinamika.
A bevételekhez képest áldásosan alakul a költségoldal: a 109,773 milliárdos féléves kárráfordítás mindössze 10,4 százalékos növekedést jelent az egy évvel ezelőtti értékekhez képest. Érdekes adat, hogy miközben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások 42 milliárd forintos bevétele 18,8 százalékos növekedésnek felel meg, addig a többi kármértékhez képest továbbra is a legkomolyabb bővülést produkáló üzletág kárkifizetései ennél szerényebben, 17,1 százalékkal emelkedtek.
Ami a biztosítók versenyét illeti, a döntő változás, hogy az az OTP Garancia egyszerre két helyet ugorva a harmadik helyre került. Bevételeiben az egy évvel ezelőtti 45,2 százalékról 55,6-re emelkedett az életbiztosítási üzletág bevétele, igaz, ezek 78 százaléka egyszeri díjas. A piacvezető Allianz-Hungária 71,966 milliárdos díjbevételével ugyan ismét a visszacsúszott az első negyedéves 30,61 százalékos részarány alá, ám gyógyír lehet, hogy egy év alatt a társaság kárhányada közel 10 százalékkal javult, s ma már csak 52,5 százalékot tesz ki.
A dobogó második fokán szép lassan erősíti magát a Generali-Providencia. Az életág visszaeső bevételei miatt immár csak negyedik ÁB-Aegont most már az ING Nationale-Nederlanden is veszélyezteti. A kicsik között a Winterthur a névváltás után immár Credit Suisse-ként 42 százalékos díjbevétel-csökkenéssel ért el negatív rekordot.


