A munkáltatói nyugdíjpénztárak határokon átnyúló tevékenységéről szóló - várhatóan nyáron az Európa-tanács elé kerülő - előterjesztés tartalmazza az uniós tagállamokon belüli szabad letét- és vagyonkezelő-választás lehetőségét, a vagyon befektetésének alapelveit. Ajánlásokat fogalmaz meg a nyugdíjak kalkulálására, a tagok kötelező informálására vonatkozóan. Új felügyeleti eljárási szabályokat vezet be továbbá e pénztári szegmens vonatkozásában - közölte érdeklődésünkre Erdős Mihály.
Az irányelv - talán nem árt hangsúlyozni - a munkáltatói pénztárakra vonatkozik, azokra tehát, amelyeket a munkaadók hoznak létre annak érdekében, hogy alkalmazottaiknak nyugdíjcélú befizetéseket eszközöljenek, s az így gyűlő vagyont egyben kezelve, illetve erre szakosodott céggel kezeltetve annak hatékony felhasználását érjék el.
A munkáltatói pénztáraknak nincs domináns szerepe a magyar pénztári piacon az elmúlt tíz év létszám- és vagyonalakulását tekintve. A társaságok saját pénztár alapítási aktivitása a gazdasági átrendeződéssel öszszefüggésben kevésbé volt érezhető, a Magyarországon megtelepedő nemzetközi cégeknek pedig nem volt igazán szükségük arra, hogy ezen eszközzel is megtámogassák a megfelelő munkaerővel történő ellátottságot. Nagyon gyakori viszont, hogy a munkáltatók részben vagy egészben átvállalják pénztártag munkavállalóik tagdíjfizetését, s azt nem saját alapítási pénztárba fizetik; az önkéntes nyugdíjpénztári bevételek mintegy kétharmada innen származik. Mindezen tényezők mellett a munkáltatók által alapított pénztárak részaránya a pénztári piacon nem csekély, a magán-nyugdíjpénztári ágazatban a felhalmozott vagyonra vetítve nagyságrendileg 10, az önkéntesben 30 százalék körüli. Ha figyelembe vesszük, hogy 2002 végén a teljes ágazatban mintegy 3 milliárd eurós vagyon volt, amelyen a két szegmens megközelítőleg fele-fele arányban osztozott, a munkáltatói intézményekben 600 millió euró körüli állomány lehetett. Ezekkel az adatokkal azonban Magyarország mint leendő EU-tag nem lóg ki a sorból, mi több, a csatlakozók élcsoportjába tartozik - hangsúlyozta Erdős.
A jelenlegi tagállamok pénztári rendszere nagyon eltérő, több országban még a magyar adatoknál is kisebb részt képviselnek a munkáltatói intézmények a teljes pénztári rendszerben: Angliában, Hollandiában és Írországban jutnak komoly szerephez, míg Spanyol- és Franciaországban jelentőségük eddig elhanyagolható. Összességében azonban olyan mértékű vagyon gyűlt fel e rendszerekben (2 ezer milliárd euró, az unió teljes GDP-jének mintegy negyede), amely kikényszerítette a direktíva elkészítését. (A különbségek érzékeltetéséhez csak néhány adat: az Egyesült Királyságban a munkáltatói pénztárakban kezelt vagyon az ország GDP-jének 95, Franciaországban 5, Spanyolországban 2 százaléka.) A jelentős vagyonmérték mellett természetesen szerepet játszottak a közös szabályozás kialakításában az unió egyéb adottságai is, mint például az a tény, hogy a szabad munkaerő-áramlás mellett biztosítani kell a nyugdíjbefizetések egyik országból a másikba történő átvihetőségének feltételeit is.
Maga a direktíva a szabad vagyon és letétkezelő-választás révén lehetővé teszi, hogy ezen intézmények határokon átnyúló tevékenységet folytassanak, illetve azt, hogy a munkáltatók központosítva kezeljék bármely tagállamban lévő vállalkozásuk nyugdíjpénztári befizetéseit. A befektetési szabályokat illetően a szabályozásnak biztosítania kell, hogy a portfólióban a külföldi értékpapírok 30, részvények 70 százalékig tarthatók lehessenek, azzal, hogy az egy kibocsátótól származó értékpapír maximum 5 százalékig szerepelhet. Meghatározza továbbá a minimális felügyeleti eljárási szabályokat a határokon átnyúló tevékenységre, amelyek szerint az engedélyt egy hatóság (a pénztár helyileg illetékes felügyelete) adja ki, egyeztetve a célország adott intézményével. Emellett közös számítási szabályokat fogalmaztak meg a díjfizetésre és a tartalékokra vonatkozóan. E rövid összegzés azonban jelentősen leegyszerűsítetten mutatja be a helyzetet - figyelmeztet Erdős Mihály. A tagállamok rendszereinek előbb vázolt különbözőségeiből adódóan számos kérdés megoldásra vár még, amelyek közül a tanácsadó elsősorban az adózási kérdéseket emelte ki.
A pénztárakkal kapcsolatos be- és kifizetések esetén adó terhelheti a díjbefizetést, a hozamot és magát a nyugdíjat. Az tagállamok közül 11 csak a kifizetést adóztatja, a fennmaradó országok szabályozása azonban ettől eltérő. Ez pedig hátrányosan érintheti a tagokat, másik oldalról viszont lehetőséget adhat a "helyváltoztatásból eredő" adókikerülésre, gátja a rendszer zavartalan működésének. Addig tehát, amíg ennek kezelésében nem találnak egységes megoldást, az irányelv érvényesítése a gyakorlatban nehézkes lesz.
A kérdéskörrel kapcsolatos unión belüli problémák megoldása és a direktíva esetleges nyári elfogadása esetén sem kell azonban attól tartani, hogy rövid időn belül e döntés jelentős átrendeződést okoz majd a hazai pénztárpiacon. Ennek oka pedig elsősorban az, hogy a nemzeti szabályozásoknak az irányelvekhez való igazítására - az elfogadást követően - két év áll rendelkezésre. Hosszabb távon azonban ez a nyitás a verseny növekedését, a piac bővülését eredményezheti a vállalkozások, pénztárak, tagok, vagyon- és letétkezelők számára egyaránt. Munkaadói szempontból sor kerülhet a Magyarországon tevékenykedő nemzetközi cégek befizetéseinek központi kezelésére. Az egyéb társaságoknak figyelemmel kell lenni a munkavállalók esetlegesen megváltozó igényeire. A már működő pénztáraknak szembe kell nézniük a tagtoborzás tekintetében erősödő versennyel, a tagok viszont egy lényegesen színesebb palettáról választhatnak. A vagyon- és letétkezelőket közvetettebb módon érinthetik a várható hatások. Esetükben nem feltétlenül a pénztári szabályozás, hanem a tőkepiac átalakulása az alapvető befolyásoló tényező. Kétségtelen tény azonban, hogy a magyar vagyonkezelők hosszabb távon is számolhatnak a piac szűkülésével, a verseny erősödésével az e szabályok elfogadását követő esetleges átalakulásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.