BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kútba esett az Adria-terv

Az ukrán rada (parlament) nem fogadta el azt a tervet, amely szerint az Adria-kőolajvezetéket használnák fel orosz és kazah nyersolaj exportálására - értesült a Financial Times. Az eredeti terv szerint a horvát Omisalj kikötőjébe évi 5 millió tonna kőolaj érkezett volna, hogy azt Közép- és Nyugat-Európában értékesítsék. Az elsőként 2002-ben vázolt elképzelés lényege az volt, hogy az eredetileg Jugoszlávia földközi-tengeri kőolajimportjának kiszolgálására épített Adria- és a szovjet olajat Közép-Európába vivő Barátság kőolajvezeték összekötésével elkerülik a Boszporuszt, amely már ma is áteresztési kapacitásának maximumán van.

Az ukrán képviselők az orosz kormányt, a kőolajvezetékeket felügyelő Transznyeftyet és az orosz olajtársaságokat hibáztatják a fiaskóért, mondván: az annak a következménye, hogy szomszéduk akadályozza, hogy a Kaszpi-tengeri olajat az Odesszából Brodiba vezető új ukrán vezetéken Közép-Európába szállítsák. Megfigyelők arra emlékeztetnek, hogy tavaly decemberben a tervre Oroszország, Szlovákia, Magyar- és Horvátország mellett egyszer már Ukrajna is elvi áldását adta.

A döntés következményei igen messzemenőek lehetnek, hiszen a Jukosz és más nagy orosz olajcégek arra törekednek, hogy komoly üzletekhez jussanak Észak-Amerikában. Ehhez havi egy-két szállítmányt el kellene juttatni az Egyesült Államokba, s a nagy tengeri olajszállító hajók fogadására Omisalj ideális volna. Ehhez azonban a kikötőben mintegy 20 millió dolláros fejlesztésre volna szükség, s legalább ennyibe kerülne a teljes csővezeték átalakítása is. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.