BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több kiutazó, növekvő biztosítási penetráció?

Az elkövetkező három év az egyéni autós turizmusban 15-35 százalékos bővülést is hozhat a hazai utazási szakemberek durva becslései alapján. A biztosítók reményei szerint ez a növekedés az utasbiztosítá-sok számában is lecsapódik, hiszen itt alig 30 százalékos a penetráció, szemben az EU 70-90 százalékos adatával.

Hazánk uniós csatlakozása az utasbiztosításban meglévő lemaradásunkra is rávilágít: míg a korábbi tagországok közül Angliában 90 százalékot, Németországban és Ausztriában 80 százalékot és még a déli államokban, Olasz- vagy Spanyolországban is 65 százalékot meghaladja a kiutazók biztosítottsága, addig hazánkban talán ha a 30 százalékot éri el.

Növekedési potenciál tehát jócskán van ebben a szegmensben - mutatnak rá a piaci szereplők -, ám kérdés, hogy a kiutazók valóban nagyobb számban folyamodnak-e majd e lehetőséghez. Néhány százalékkal nőhet a biztosítottak aránya a kiutazók között, ám nagyobb ugrásra nem érdemes számítani - fogalmazott Darvas Gábor, az Európa Biztosító utasbiztosító üzletágát fedő EuroMondial Kft. ügyvezető igazgatója. Ebben az is szerepet játszhat, hogy az elmúlt időszakban többször foglalkozott a sajtó az E111-es nyomtatványnyal, így akik korábban nem bajlódtak utasbiztosítás kötésével, azok ráébredhettek ennek fontosságára - tette hozzá.

Fontos azonban, hogy a külföldre utazók tudják, az E111-es nyomtatvány nem helyettesíti az utasbiztosítást, azaz az Európai Unió országaiba történő utazásaikhoz is érdemes teljes körű baleset-, betegség- és poggyászbiztosítást kötni, amelyhez igénybe vehető a 24 órán át, magyar nyelven elérhető assistance-szolgálat segítsége - emelték ki a piaci szereplők. Az idei esztendőt próbaévnek tekintik a biztosítók, hiszen kiderül, hogy az E111-es nyomtatványt hányan használják, s van-e igény arra, hogy a biztosítók kiegészítő szolgáltatásokat kapcsoljanak az EU-ban magyar állampolgárokat megillető sürgősségi ellátáshoz - magyarázta Kemény Anna, a Mabisz utasbiztosítási tagozatának vezetője.

A tapasztalat egyébként az, hogy egyre több ügyfél tájékozódik utazás előtt a különböző biztosítási lehetőségekről, és már nem kizárólag a biztosítás díja a döntő szempont. A többség a betegségi ellátás költségeit vizsgálja, kisebb arányban a poggyászkárt - mondták kérdésünkre a piaci szereplők. Ami az utóbbit illeti, itt a legmagasabb összeg 270 ezer forint, a többség 150-160 ezer forint körüli limitet határoz meg. Az utazási irodáknál a biztosítást kötőkre testreszabják a konstrukciót, azaz figyelembe veszik az úti célt, az életkort s a kinttartózkodás időtartamát - magyarázta Horváth Péter, a piacvezető QBE-Atlasz utasbiztosítási részlegének igazgatója. A szórás azonban nem nagy, hiszen 400-650 forint között mozognak az alacsony és a magasabb kategória közötti árak, ám azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Amerikában jóval magasabbak az orvosi költségek, mint Európában - tette hozzá.

A tapasztalatok mindenesetre azt mutatják, hogy a biztosítóknál emelkedik a magasabb szolgáltatást nyújtó biztosítási típusok eladása, egyes piaci szereplőknél az eladott kötvények 60-70 százalékát ez a kategória teszi ki. Az egyéni autós turizmusban piacvezető Allianz Hungária Biztosító Rt. tapasztalatai szerint Európán belül egyrészt a távolabbi, másrészt a síeléshez, illetve a veszélyes sportokhoz kapcsolódó úti célokkal függ össze.

A biztosítási kedv növekedését segítheti, hogy két társaság is kínál egy napra szóló utasbiztosítást. Az EuroMondial május 1-jével vezette be ezt a terméket, amelynek a legolcsóbb változata 400 forintba kerül. Aki vásárolni átmegy a szomszédos országba, az ezen az áron már megköti a biztosítást. A piac többi szereplője ugyanis egynapos út esetén is minimálisan három napra szóló utasbiztosítást kínál, az erre vonatkozó díjjal, ami már nem olyan vonzó a magánszemélyeknek - magyarázta lépésüket Darvas Gábor. Az utasbiztosítási piacra májusban belépett Union Biztosító palettáján szintén szerepel ez a konstrukció: 630 forint a Klub Minimum egynapos díja.

Családi, illetve gyerekkedvezmény a legtöbb biztosítónál található. Az EuroMondial szintén május elsejével nyitott ezen a téren: bevezette a családi kedvezményt, ami legalább két gyerekre vonatkozik. Az Union Biztosító kínálati palettáján is szerepel e lehetőség, ahol új elemnek tekinthető, hogy a gyerek is 100 százalékos szolgáltatást kap, szemben a hasonló konstrukciókkal, ahol csökkentett, általában 50 százalékos térítést alkalmaznak. A társaság Klub Utasbiztosítás konstrukciója kínálja a személyi okmányok pótlásával kapcsolatos költségek megtérítését. Ezen a téren lépett az EuroMondial: a múlt hónap elejétől a társaság indokolt esetben fedezi a konzulátushoz való eljutás és az okiratok pótlásának költségeit is.

Az újdonságoknál maradva, az OTP-Garancia Biztosító Rt. június 1-jétől Start utasbiztosítás néven egy új termékkel lép a piacra, amelyet a Mol Rt. erre kijelölt töltőállomásain értékesítenek. Erre a biztosításra is vonatkozik az OTP-Garancia utasbiztosításainál alkalmazott OTP-bankkártyakedvezmény, amelynek a mértéke 10 százalék.

A Credit Suisse két éve ad el egyre növekvő számú utasbiztosítást a Shell-töltőállomásokon, ahol júniustól az ügyfelek önkitöltős nyomtatványon, akár azonnal érvénybe lépő biztosítást köthetnek.

A QBE-Atlasz további, magyarul hívható Assistance telefonszámot vezetett be, többek között Tunéziában. Az Allianz Hungária, amely a földkerekség első számú assistance cégcsoportjával, a Mondiallal együttműködve biztosít 24 órás, magyar nyelvű elérést és nyújt segítséget, már korábban lépett: az olcsóbbik utasbiztosítási és segélynyújtási termékében számos szolgáltatás térítési limitösszegét már korábban megemelte, s köztük van olyan is, amely így a piaci középtermék szintjére került díjemelés nélkül. A magasabb díjú Prémium termék azért lehet vonzó az autós turistáknak, mert ha csak egy utasnak is van - ami eléggé gyakori -, balesetnél a hazaszállítást az összes utasra vállalják.

A piaci szereplők többsége az idén nem változtatott árain. Az OTP-Garanciánál 2004. március 1-jétől kismértékű díjemelés történt, a biztosítás egyéb vonatkozásban nem változott - tudtuk meg. Az Euromondial pedig május 1-jével 7-8 százalékkal növelte díjait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.