Évenként 4-5 ezer magyar autós kerül bajba határainkon túl, s ez a szám az uniós csatlakozásunkat követően - párhuzamosan a kiutazók számának növekedésével - tovább nőhet. Ráadásul az ügyek jó esetben 6-8 hónap alatt rendeződtek el, amit most jelentősen felgyorsíthat, s az ügyintézést jóval egyszerűbbé teheti az elmúlt héten elfogadott, az uniós direktíváknak megfelelő új gépjármű-felelősségbiztosítási rendelet. Ez ugyanis - a negyedik irányelvnek megfelelően - bevezeti azokat az intézményeket (kárrendezési megbízottak, kártalanítási szervezet), amelyek segítségével az európai gazdasági térség országainak állampolgárai könnyebben juthatnak kártalanításhoz a közöttük történt baleset esetén. Ezek az intézmények egyébként 2003. január 20. óta működnek az Európai Unió országaiban.
Függetlenül a rendelet megszületésétől - amely hivatalosan július 1-jén lép életbe - május 1-jétől már elérhető az információs központ, amit Ragályi István, a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) gépjármű-kárrendezési iroda ügyvezető igazgatója azzal magyarázott, hogy "házon" belül jól működtethető ez az intézmény, így technikai beruházásra nem volt szükség. A BM adatfeldolgozó adatait és a biztosítók által hozzájuk bejelentett kárrendezési megbízotti listájukat használják, s mint megtudtuk, az elmúlt hónapban több érdeklődés is befutott hozzájuk, például a károkozó nyugati autó biztosítójáról tájékozódtak náluk. A kártalanítási szervezetnek azonban még nem akadt munkája - tette hozzá az ügyvezető igazgató.
A biztosítók is kiépítették a kárrendezési megbízotti hálózatukat, amely a nagy nemzetközi társaságokhoz tartozó biztosítók számára egyszerűbb volt. A hazai gépjármű-biztosítási piac legnagyobb szereplője, az Allianz Hungária Biztosító például szinte automatikusan kármegbízottja az európai piacvezető Allianz csoport tagjainak, s csak a három balti tagállamban nem testvércég a partnere. Az OTP-Garancia Biztosító továbbra is az osztrák, nemzetközi gépjármű-kárrendezésre szakosodott Avus céggel áll kapcsolatban, amelynek az EU-ban mindenütt van képviselete - tudtuk meg a társaságnál. (Az OTP-Garancia egyébként 1993-ban kötött megállapodást az Avusszal.)
A kárrendezési megbízotti hálózat létrehozása a többi uniós tagország biztosítóira is érvényes, s mivel például Németországban is több mint száz biztosító foglalkozik gfb-vel - az unióban pedig több ezer -, így van olyan hazai piaci szereplő, amelynek akár több mint száz kinti biztosítóval van megbízása.
Az új szabályozás értelmében létrejönnek a határon átnyúló szolgáltatás keretében végzett gépjármű-felelősségbiztosítási tevékenység feltételei is. Így a más tagállamok területén székhellyel rendelkező biztosítók is terjeszthetik a magyar jogszabályoknak megfelelő termékeiket, amennyiben tevékenységüket bejelentették a PSZÁF-nál, s ezzel vállalják, hogy a magyar törvényes előírásoknak mindenben (BM-nyilvántartás stb.) eleget tesznek, és kijelölték a Magyarországon lakó- vagy székhelyű kárképviselőjüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.