Bár a tehergépjármű-finanszírozás az egyik legdinamikusabban fejlődő piaci szegmensnek ígérkezik egyes lízingcégek szerint, amelyet az uniós csatlakozást követően életbe lépett könnyítésekkel indokoltak, az év eddig eltelt része mentes volt a robbanásszerű növekedéstől. Május elsejével eltörölték a nemzetközi fuvarengedélyeket - amelyek száma korábban 4800 volt -, azaz a hazai cégek mindenfajta korlátozás nélkül mozoghatnak Európában. Mivel a hazai fuvarozócégek már eddig is szembesülhettek a nemzetközi versennyel, a május elsejét követő változás ebből a szempontból kedvező fordulatot jelent számukra - magyarázta Szabó István, a piacvezető Citileasing vezérigazgató-helyettese. Az értékesítés kicsit meglódult az év első négy hónapját jellemző kivárást követően, s a nagyobb megrendelések előszelei is érezhetők, ám az érdemi ugrásra még várni kell - tette hozzá.
Az első negyedév a tehergépjármű-eladások közel 10 százalékos visszaesését hozta, ám a kép meglehetősen vegyes. A 7,5 tonna alatti szegmens pang, míg a 10 tonna feletti 5 százalékos növekedést könyvelhetett el az új haszongépjárművek eladása terén. A második fél év ennél nagyobb bővülésről árulkodik majd, bár kérdés, hogy az uniós csatlakozást követő piaci átrendeződés milyen volumennövekedést hordoz magában - véli Galambos Tibor, a CIB Lízing vezérigazgatója.
A piaci szereplők között vannak, akik nem bővítik tehergépjármű-flottájukat, mások "józan ésszel" növelik számukat, míg 6-8 olyan beszerzés jelent meg, amely 50-100 darabos flottáról szól - vázolta fel a piaci helyzetet Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója. Elképzelhető, hogy egy ekkora volumennövekedést elbír a piac, hiszen a lengyel, illetve a cseh piacon jóval nagyobb a haszongépjármű-ellátottság, ám kérdés, hogy adott esetben egy több tucat darabos állományt könnyen el tud-e adni a lízingcég - folytatta Báti Balázs, hozzátéve: a Budapest Lízing projektjellegű tranzakciókkal továbbra sem kíván foglalkozni.
A Postabank Lízing új stratégiájában nagyobb hangsúlyt kap a tehergépjármű-üzletág, az intenzívebb részvételt az év második felére tervezik - mondta érdeklődésünkre Németh Péter.
A teherautó-finanszírozás terén eddig is erős volt a verseny, ám az árazási struktúrából kifolyólag magas kamatfelárat már nem lehet érvényesíteni - fogalmaznak a piaci szereplők. Az árazás ugyanis beállt egy olyan szintre, amely lefelé már rugalmatlan - a komolyabb csökkenés az elmúlt évet jellemezte -, éppen ezért a verseny a finanszírozási szolgáltatások piacán folyik. A kisebb értékű tehergépjárműveknél is igénylik a testreszabott konstrukciókat az ügyfelek, s egyre többen döntenek a nyílt végű pénzügyi lízing, illetve a bérletes konstrukciók mellett - vázolja fel az elmúlt hónapok tendenciáit Kovács István, a K&H Lízingcsoport megbízott értékesítési igazgatója. Európában elterjedt a maradványértékes finanszírozás, s várhatóan hasonló lesz a helyzet hazánkban is a nem túl távoli jövőben, de az ebben rejlő kockázatok kezelésére ma még nem készültek föl a lízingcégek - emelte ki Kozma Gábor, a Lombard Lízing üzletágvezetője.
Egyes piaci szereplők szerint mindenesetre 15-20 százalékos növekedési potenciál lehet 2004-ben a teherautók piacán, amelyet az európai tendenciával is magyaráznak. A gazdasági fejlődés visszaesésével párhuzamosan ugyan a társaságok elhalasztották beruházásaikat, úgy tűnik, hogy a járműveik cseréje - amelyre 3-4 évente azért sort kerítenek - mostanra gyűrűzik be. Ez pedig elindíthat egy spirált, ami hazánkban is éreztetheti hatását - jegyezte meg Báti Balázs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.