Teherautó-lízing:hathat az uniós jelenlét
Bár a tehergépjármű-finanszírozás az egyik legdinamikusabban fejlődő piaci szegmensnek ígérkezik egyes lízingcégek szerint, amelyet az uniós csatlakozást követően életbe lépett könnyítésekkel indokoltak, az év eddig eltelt része mentes volt a robbanásszerű növekedéstől. Május elsejével eltörölték a nemzetközi fuvarengedélyeket - amelyek száma korábban 4800 volt -, azaz a hazai cégek mindenfajta korlátozás nélkül mozoghatnak Európában. Mivel a hazai fuvarozócégek már eddig is szembesülhettek a nemzetközi versennyel, a május elsejét követő változás ebből a szempontból kedvező fordulatot jelent számukra - magyarázta Szabó István, a piacvezető Citileasing vezérigazgató-helyettese. Az értékesítés kicsit meglódult az év első négy hónapját jellemző kivárást követően, s a nagyobb megrendelések előszelei is érezhetők, ám az érdemi ugrásra még várni kell - tette hozzá.
Az első negyedév a tehergépjármű-eladások közel 10 százalékos visszaesését hozta, ám a kép meglehetősen vegyes. A 7,5 tonna alatti szegmens pang, míg a 10 tonna feletti 5 százalékos növekedést könyvelhetett el az új haszongépjárművek eladása terén. A második fél év ennél nagyobb bővülésről árulkodik majd, bár kérdés, hogy az uniós csatlakozást követő piaci átrendeződés milyen volumennövekedést hordoz magában - véli Galambos Tibor, a CIB Lízing vezérigazgatója.
A piaci szereplők között vannak, akik nem bővítik tehergépjármű-flottájukat, mások "józan ésszel" növelik számukat, míg 6-8 olyan beszerzés jelent meg, amely 50-100 darabos flottáról szól - vázolta fel a piaci helyzetet Báti Balázs, a Budapest Lízing vezérigazgatója. Elképzelhető, hogy egy ekkora volumennövekedést elbír a piac, hiszen a lengyel, illetve a cseh piacon jóval nagyobb a haszongépjármű-ellátottság, ám kérdés, hogy adott esetben egy több tucat darabos állományt könnyen el tud-e adni a lízingcég - folytatta Báti Balázs, hozzátéve: a Budapest Lízing projektjellegű tranzakciókkal továbbra sem kíván foglalkozni.
A Postabank Lízing új stratégiájában nagyobb hangsúlyt kap a tehergépjármű-üzletág, az intenzívebb részvételt az év második felére tervezik - mondta érdeklődésünkre Németh Péter.
A teherautó-finanszírozás terén eddig is erős volt a verseny, ám az árazási struktúrából kifolyólag magas kamatfelárat már nem lehet érvényesíteni - fogalmaznak a piaci szereplők. Az árazás ugyanis beállt egy olyan szintre, amely lefelé már rugalmatlan - a komolyabb csökkenés az elmúlt évet jellemezte -, éppen ezért a verseny a finanszírozási szolgáltatások piacán folyik. A kisebb értékű tehergépjárműveknél is igénylik a testreszabott konstrukciókat az ügyfelek, s egyre többen döntenek a nyílt végű pénzügyi lízing, illetve a bérletes konstrukciók mellett - vázolja fel az elmúlt hónapok tendenciáit Kovács István, a K&H Lízingcsoport megbízott értékesítési igazgatója. Európában elterjedt a maradványértékes finanszírozás, s várhatóan hasonló lesz a helyzet hazánkban is a nem túl távoli jövőben, de az ebben rejlő kockázatok kezelésére ma még nem készültek föl a lízingcégek - emelte ki Kozma Gábor, a Lombard Lízing üzletágvezetője.
Egyes piaci szereplők szerint mindenesetre 15-20 százalékos növekedési potenciál lehet 2004-ben a teherautók piacán, amelyet az európai tendenciával is magyaráznak. A gazdasági fejlődés visszaesésével párhuzamosan ugyan a társaságok elhalasztották beruházásaikat, úgy tűnik, hogy a járműveik cseréje - amelyre 3-4 évente azért sort kerítenek - mostanra gyűrűzik be. Ez pedig elindíthat egy spirált, ami hazánkban is éreztetheti hatását - jegyezte meg Báti Balázs.


