Az Európai Unió országaiban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mellett szinte minden autósnak van casco biztosítása is. A hazai helyzetet nézve meglehetősen alulbiztosítottnak tűnnek a magyar gépjármű-tulajdonosok ezen a téren: minden negyedik autóra kötnek csak cascót, ráadásul egyre több kereskedésnél nyílik lehetőség a casco nélküli autóvásárlásra. Azt azonban csak a szerződés apró betűs részében lehet megtalálni, hogy súlyos baleset esetén az autósnak nemcsak a kárt kell kifizetnie, hanem a még le nem törlesztett hitelt is, egy öszszegben - jegyzik meg egyes piaci szereplők. Egy átlagos baleseti kár 400 ezer forint, és a statisztikák szerint a casco biztosítást kötő autósok közül minden harmadiknak évente egyszer keletkezik kára.
A cascoüzletág - amely a hazai biztosítási piac díjbevételének mintegy 16 százalékát adja - azonban profitot hoz, szemben a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szegmenssel, éppen ezért nem véletlen, hogy a hazai biztosítók többsége újított az idén. Egyre többen jelentek meg az idősebb autókra szóló konstrukciójukkal, egyesek módosítottak meglévő kondícióikon, valamint új szereplőkkel is bővült a kör (Union, Magyar Posta Biztosító), s nem utolsósorban a 2005. évi kgfb-díjaiknál szinte mindegyik társaság kedvezményt nyújt (5-20 százalék közöttit), ha mindkét szerződést nála köti meg az ügyfél. Kérdés, hogy ez mennyiben mozgatja meg az autósok fantáziáját, hiszen míg a kötelező biztosítás naptári évhez kötött, addig a casco a megkötés napjától számított évfordulóhoz - s ez ritkán esik éppen novemberre. Mostanra elvált egymástól a két termék, az ügyfelek nem feltétlenül kötik meg egy társaságnál a két biztosítást - jegyzik meg egyes piaci szakértők.
Így a kedvezmény leginkább az új autót vásárlók, illetve az öregebb - 3-5 évnél idősebb - autók tulajdonosainak érdeklődését keltheti fel, akik a gépjárművásárláshoz kötött lízing- vagy részletfizetési szerződés lejárta után már nem fizetik a magas cascodíjat. Ez utóbbi szegmenst több biztosító külön termékkel is megpróbálja "behálózni", melynél azonban a mérsékelt díj csökkentett szolgáltatással párosul. Így például a javíttatáshoz kisebb összeget adnak a biztosítók, az új alkatrészek árának 50-75 százalékát térítik meg, lopásnál viszont a teljes értéket kifizetik az önrész, valamint az éves díjból hátralévő rész levonását követően. Kiegészítő szolgáltatások köthetők az egyes biztosítók termékeihez, a választható önrész fajtái pedig 1-6-ig terjednek társaságonként. Az autósnak azonban érdemes jól átrágnia magát a különböző társaságok ajánlatán, hiszen akadhat olyan szegmens, ahol olcsóbb díjjal köthet meg egy "normál" cascót, mint a csökkentett szolgáltatást nyújtó, öreg autókra vonatkozó konstrukciót - hívják fel a figyelmet egyes szakértők.
Az Uniqa Biztosító március elején vezette be Reál casco szolgáltatását, amellyel a legalább három-, de legfeljebb kilencéves gépjárművek tulajdonosait kívánják megcélozni. Az érdeklődés egyelőre mérsékelt a termék iránt - mondták kérdésünkre a biztosítónál. A Reál casco közel 30 százalékos diszkontot jelent a normál konstrukció árához viszonyítva. Az idősebb gépjárműpiaci szegmenst célozta meg a gépjárműpiacra tavaly belépett Union Biztosító is a június elején bevezetett casco módozataival. Az Union-Bázis Casco a három évnél idősebb személy- és kisteherautókra köthető, az Union-Közszolgálati Casco pedig a közszolgálati dolgozók számára kifejlesztett új módozatot takarja. A termék újdonsága, hogy készpénzben fizeti ki a kár összegét, illetve a legalább egy éve autóklubtagok csak lopás ellen is megköthetik a biztosítást.
A piacvezető Allianz Hungária Biztosító májusban módosította casco konstrukcióját - 5-40 százalékos díjcsökkenésről számolt be tíz gépjárműmárka esetében, az idén ősszel pedig Tempo Casco konstrukciójával rukkolt elő, amellyel a négy évnél idősebb autók tulajdonosait célozza meg. Igazodva a járművek értékcsökkenéséhez, a biztosítás havidíja is legalább 30 százalékkal kedvezőbb, mint az új autók biztosítási díja. A Tempo Casco teljes körű: lopásra, törésre, elemi károkra is kiterjed, s kiegészítő biztosítások is köthetők hozzá. Az Allianz új szolgáltatásának tekinthető az is, hogy a cascót is kötő ügyfél 20 százalék kedvezményt kap kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása díjából, valamint jogosulttá válik arra, hogy ha baleset vétlen résztvevője, akkor autóját ne az idegen, esetleg kérdéses szolgáltatási színvonalú biztosító, hanem a társaság javíttassa meg - mutatott rá Sipos József kommunikációs igazgató. A javíttatás lényegében a cascoszabályok alapján történik, de az Allianz Hungária állja az ügyfél önrészét is, a kifizetés pedig nem befolyásolja az érvényes - akár 50 százalékos - díj-visszatérítésű kármentességi fokozatot sem - tette hozzá. Szemben az új kocsikra szóló cascóval, ahol május óta több mint 8 százalékos (éves szintre vetítve mintegy 17 százalékos) növekedést ért el társaság, és jelenleg 430 ezer szerződésük van. A 4 évnél idősebb autókra szóló Tempó casco esetében sokkal lágyabb ívű felfutást prognosztizálnak. Ennek alapvető oka, hogy ebben az autókategóriában elég erőteljesen kialakult a cascomentesség gyakorlata és szemlélete, ezt áttörni csak hosszabb idő alatt lehetséges. Mindenesetre a korábbinál jelentősen kedvezőbb konstrukció - kiegészülve a felelősségbiztosítási kedvezménnyel, valamint a piacon egyedülálló aktív kárrendezési szolgáltatással - most minden előzőnél nagyobb vonzerőt jelenthet - folytatta Sipos József, aki a cascopenetráció terén - mind az új, mind az idősebb autókra értelmezve - évi egy számjegyű növekedést valószínűsít.
Az OTP-Garancia Biztosító az elmúlt évhez képest csaknem 10 százalékkal növelte cascoállományát. A társaság az idén nem módosított a feltételeken, de díjösszegben követte a konkurenciát - mondták el kérdésünkre.
November 2-án indította el casco szolgáltatását a Magyar Posta Biztosító, amely - igazodva a társaság többi termékéhez - az egyszerűség és érthetőség jegyében fogant. Így meghatározott önrésszel lehet - a casco szerződés időpontjában maximum 5 éves autóra - megkötni a biztosítást, amelynek azonban új értéke sem haladhatja meg az 5 millió forintot - mondta Mészáros László Péter neméletbiztosítás-technikai vezető. Leegyszerűsített a Magyar Posta Biztosító típuslistája is, húsz gyártó autóira lehet cascót kötni - a körből például kimarad a BMW -, ám mint Mészáros kiemelte: ez a biztosítási konstrukció a hazai autópark közel 70 százalékát lefedi. A casco nem vonatkozik az autóba utólag beépített extrákra, de a megcélzott, vidéki vezetői rétegre ez nem is jellemző - tette hozzá. Konzervatív tervszámot fogalmazott meg a Magyar Posta Biztosító: az első évben 1-2 ezer szerződéssel számolnak.
A Groupama Biztosító (volt Európa Biztosító) cascoállománya 2004-ben folyamatosan nőtt: 5 ezer új szerződést kötöttek, amivel jelenleg 14 ezerre emelkedett az ügyfelek száma - mondták a társaságnál. Hozzátéve azt is: 2005-ös céljuk a cascoállomány folyamatos és dinamikus fejlesztése, amit a november 15-én bevezetendő új cascotermékkel is támogatnak. Jövőre a cascós ügyfeleknek új kényelmi szolgáltatásokat kívánnak bevezetni mind a kár, mind az adminisztráció terén.
Az Aegon Biztosító cascoállománya jelentősen nőtt az idén, elsősorban a lakossági ügyfélkörben. Ebben az évben nem történt módosítás a konstrukción; változás a kínált szolgáltatások körében - gyorsaságánál, színvonalánál, a szervizek számánál, az önrésznél - esetlegesen 2005-ben várható - tette hozzá.
A cascónál akár 80 ezer forintos éves díjkülönbséggel is találkozhat az ügyfél az egyes biztosítók ajánlatai között, s átlagosan 30-50 ezer forint takarítható meg, ha előzőleg feltérképezik az ajánlatokat - fogalmazott Rácz István, a Biztosítás.hu Kft. ügyvezető igazgatója. Bár az ár fontos tényező, casco biztosítást mégsem szabad kizárólag csak ezen paraméter alapján választani: az egyes biztosítók szolgáltatásai között ugyanis jelentős eltérések lehetnek, mint például a védelmi előírásoknál, a kárrendezés gyorsaságánál és színvonalánál, a szervizek számánál vagy az önrésznél - tette hozzá. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.