Az idei év áttörésként értékelhető a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) piac abban a tekintetben, hogy a verseny nem csupán a kedvező díjakról szól, hanem a szolgáltatásokról is. A kötelezőt az autósok legtöbbje "adóként", azaz szükséges rosszként fogja fel, hiszen a szolgáltatást nem ő veszi igénybe, hanem az, akinek kárt okozott. A 2005. évi díjszabásokban azonban több új elem is fellelhető: van, ahol ingyenes baleset-biztosítás, illetve assistance-szolgáltatás jár a kgfb mellé, a piacvezető Allianz Hungária Biztosító pedig az aktív kárrendezéssel állt elő. Ennek lényege, hogy a cascót és kötelező biztosítást egyaránt megkötő ügyfél kárát - ha vétlenül szenvedett balesetet - a biztosító rendezi.

Ezek a szolgáltatások egyelőre csak korlátozott szegmensnek szólnak, a többség ugyanis továbbra is kizárólag a díjra koncentrál - jegyzik meg egyes piaci szakértők. Az internetes összehasonlító programokat az idén várhatóan jóval többen fogják használni - kínálat pedig van bőven: már 6-8 alkuszcég kínál ilyen szolgáltatást. S mint néhányan megjegyzik: összehasonlítani ez évben is érdemes a tarifákat.

Hiszen többszörös különbségek lesznek most is, nem beszélve arról, hogy egyes esetekben az "átkötés" is kifizetődő lehet, azaz előfordulhat, hogy az új ügyfél kedvezőbb díjban részesül, mint a régi. Az elmúlt évben a biztosítót váltók körülbelül 10 százaléka választotta az internetes szerződéskötést, ez az arány nagy valószínűséggel komolyan megugorhat a mostani szezonban. (A Netrisk Első Online Biztosítási Alkusz Kft.-nél tavaly 18 ezer átszerződő ügyét kezelték, míg a Biztositás.hu oldalon keresztül mintegy 8 ezer szerződést kötöttek.) Az egyre élesebb árharc miatt az idén várhatóan még többen váltanak biztosítót, mint tavaly, s mint a piaci szakértők egy része fogalmazott: a tavalyi 250 ezer ügyféllel szemben novemberben 500 ezren- egymillióan is átpártolhatnak egy másik társasághoz.

Vessünk egy pillantást a díjak alakulására, bár kétségtelen, hogy az egyes kedvezmények eredményeként markáns csökkenést mutathat majd a végső tarifa. (Az idén megjelent az online és a nyugdíjaskedvezmény, valamint egyre több piaci szereplőnél lelhető fel az új gépkocsira, gyermekre, autóklubtagságra, női vezetőkre, veterán autókra, rokkantságra, tíz évnél régebbi jogosítványra, banki lehívásra, családra, casco és kötelező együttes kötésére, közszolgálati dolgozókra szóló kedvezmény. Ezenkívül ezzel honorálják a hűséges ügyfeleket, két autó egy társaságnál történő biztosítását, az adott biztosítónál meglévő nyugdíjpénztári tagságot, illetve más biztosítások meglétét is a piaci szereplők.) Éppen ezért, mint ahogy egyesek fogalmaztak: az alapdíjak elemzésének nincs is sok értelme, hiszen a jövő évi díjakat alapvetően az igényelhető kedvezmények határozzák meg. Az Allianz Hungária Biztosítónál az egy évnél régebben kármentesen vezetőknek maximum 4,9, a Generali-Providencia Biztosítónál a meglévő ügyfeleknek átlagosan 5 százalékos díjemeléssel kell számolniuk, míg az újaknak 4,1 százalékossal. Az Aegon Biztosító átlagosan 8,5 százalékos növelést foganatosított a jövő évi kgfb-díjaknál, ez azonban a társaság célcsoportjában lényegesen kedvezőbb. A OTP Garancia Biztosítónál - súlyozás nélkül tekintve - a személygépkocsik A0 kategóriájú alapdíja átlagosan 3 százalékkal nőtt. Az Uniqa Biztosító átlagosan 9,3 százalékkal emelte tarifáit, ami az új szerzéseknél - a kedvezményekkel együtt - ez 5,5 százalékot jelent. Az Union Biztosítónál átlagosan 3,96 százalékos drágulás történt a kgfb-díjaknál, míg a Groupama Biztosító (volt Európa Biztosító) komolyabban nyúlt a díjakhoz, bár ennek átlagos mértékére nem kívántak válaszolni a társaságnál. A Groupamánál a 2005-ös évi tarifa kialakításakor elsősorban a cascoértékesítés támogatása és a jelenlegi portfólió kiegyensúlyozása volt a cél, s az így csökkentett kgfb-díjjal az egyik legkedvezőbb díjat tudják nyújtani a piacon a 35 év feletti korosztály számára - mondták el érdeklődésünkre. A kiegyensúlyozás azonban azt is eredményezi, hogy több szegmensben várhatóan a szerződések darabszáma a díjemeléssel arányosan csökkeni fog. Ez összességében mégis azt jelenti, hogy a szerződések darabszámának stabilizálódására számítunk a 2005-ös évben kgfb területén, amelynek során természetesen egyes ügyfelek elpártolnak tőlünk, míg azonban mások minket választanak - emelték ki a Groupamánál.

Egyesület vagy biztosító? - tehető fel a kérdés. Az idén ugyanis kilenc biztosító és három egyesület közölt kgfb-tarifákat. Az alapvető különbséget a háttér jelenti. Míg az egyesületben csak a biztosítottak - akik egyben tagok is - pénze, illetve az előző évek felhalmozott tartaléka van, addig a biztosítók mögött komoly anyavállalatok állnak, amelyek garantálják a szolgáltatást és a fix díjat - fogalmaz a Biztosítás.hu. Egyesület esetében könnyen előfordulhat, hogy rossz kárhányad esetén mindenkinek be kell még fizetnie még valamely plusz összeget, ennek következtében korántsem biztos, hogy a fix díj valóban fix. További problémát okozhat, hogy pótbefizetés elrendelése esetén mindenkinek be kell fizetni a meghatározott összeget, hiszen mindenki tag. Bár az idén két biztosítóegyesület is kedvező díjat kínál bizonyos kategóriákban, mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy váltás esetén mellettük teszi-e le a voksot. A kiélezett piaci helyzetben az egyesületek mindenképpen hátrányban vannak, hiszen nincs mögöttük nagy tőkével rendelkező anyacég, amely szükség esetén kisegítené őket a bajból - teszi hozzá a biztosítási szakember.