THM-rendelet: még mindig nincs döntés
A mai ülésén még nem foglalkozik a kormány az új teljes hiteldíjmutatóról (THM) szóló rendelettel, így legkorábban egy hét múlva dönthet az ügyről a kabinet. A döntés az ügyben ugyanakkor egyre sürgetőbb, hiszen a rendeletnek január elsejével kellene hatályba lépnie, a bankoknak viszont némi átfutási időre is szükségük van a felkészüléshez.
Az új rendelet értelmében kibővülne a teljes hiteldíjmutató által érintett banki termékek köre: a mostani jogszabály csak a három hónapnál hoszszabb futamidejű fogyasztási kölcsönökre érvényes, az új viszont kiterjedne az egyéb lakossági - például lakás célú - hitelekre is.
Az eddigi fejlemények tükrében úgy tűnik, a bankoknak a korábban kért két hónapos átfutási idő helyett (VG, 2004. november 16.) annak felével kell beérniük: ez idő alatt lehet felkészülniük arra, hogy a változásokat hirdetményeikben és hirdetéseiken átvezessék. (A változásnak egyébként a következő néhány hónapban még nincs túlzott jelentősége, hiszen a téli hónapokban a fogyasztási hitelek keresettek jobban, a lakáshitelek piaca általában igen csendesnek mutatkozik.)
Lapunk egyébként úgy tudja, hogy a pénzügyi felügyelet által előzetesen javasolt alapelvek helyet kapnak a végleges jogszabályban is. Az első, hogy a THM feltüntetésének módját a jelenleginél pontosabban szabályozzák, elkerülhetetlenné téve, hogy az a mostaninál jóval hangsúlyosabb legyen. Ezentúl, ellentétben az eddigiekkel, valamennyi lakossági kölcsönnél fel kell majd tüntetni a THM-et úgy, hogy az minden, a banktól eredő költségelemet tartalmazzon. (Ennek megfelelően kimaradhat a definícióból a közjegyzői díj, illetve a földhivatali illeték is.) Ha valamilyen mutató nem áll pontosan, egzakt módon rendelkezésre, annál egységes módon meghatározzák, hogy a bankoknak hogyan kell azt megállapítaniuk. Tudatosítaniuk kell a hitelintézeteknek azt is, hogy a mutató csak egy időpontra igaz, tehát - főként a hosszabb lejáratú kölcsönöknél - a futamidő közben is történhetnek változások.
Az új rendelet megjelenése arra késztetheti a bankok egy részét, hogy némileg módosítsák hirdetési stratégiájukat: a havi kamatokkal, vagy alacsony induló kamattal operáló reklám ugyanis kevésbé lehet hatásos, ha kellően hangsúlyos méretben a THM-et is szerepeltetni kell. A mutató ugyanakkor - hívják fel a figyelmet piaci szakértők - soha nem lesz alkalmas arra, hogy önmagában összevethetővé tegye az egyes konstrukciókat, és a hitelfelvevők döntéseinek meghozatalában koránt sincs kizárólagos szerepe.


