Lakáshitel: januártól THM-mel
A kormány tegnapi ülésén döntött a teljes hiteldíjmutatóra (THM) vonatkozó rendelet módosításáról, így januártól az összes lakossági hitelterméknél kötelező lesz a mutató feltüntetése. Az új rendelet értelmében kibővül a teljes hiteldíjmutató által érintett banki termékek köre: az eddig hatályos jogszabály csak a három hónapnál hosszabb futamidejű fogyasztási kölcsönökre érvényes, az új viszont kiterjedne az egyéb lakossági - például lakás célú - hitelekre is.
Az eddigi fejlemények alapján viszont már biztos, hogy a bankoknak a korábban kért két hónapos átfutási idő helyett (VG, 2004. november 16.) annak felével kell beérniük: ez idő alatt lehet felkészülniük arra, hogy a változásokat hirdetményeikben és hirdetéseiken átvezessék. (A változásnak egyébként a következő néhány hónapban még nincs túlzott jelentősége, hiszen a téli hónapokban a fogyasztási hitelek keresettek jobban, a lakáshitelek piaca ilyenkor általában igen csendesnek mutatkozik.)
Információink szerint a pénzügyi felügyelet által előzetesen javasolt alapelvek helyet kaptak a jogszabályban. Az első ilyen, hogy a THM feltüntetésének módját a jelenleginél pontosabban szabályozzák, elkerülhetetlenné téve, hogy az a mostaninál jóval hangsúlyosabb legyen. Ezentúl - ellentétben az eddigiekkel - valamennyi lakossági kölcsönnél fel kell majd tüntetni a THM-et úgy, hogy az minden, a banktól eredő költségelemet tartalmazzon. (Ennek megfelelően kimaradhat a definícióból a közjegyzői díj, illetve a földhivatali illeték is.) Ha valamilyen mutató nem áll pontosan, egzakt módon rendelkezésre, annál egységes módon meghatározzák, hogy a bankoknak hogyan kell azt megállapítaniuk. Tudatosítaniuk kell a hitelintézeteknek azt is, hogy a mutató csak egy időpontra igaz, tehát - főként a hosszabb lejáratú kölcsönöknél - a futamidő közben is történhetnek változások.
Az új rendelet megjelenése arra késztetheti a bankok egy részét, hogy némileg módosítsák hirdetési stratégiájukat: a havi kamatokkal vagy alacsony induló kamattal operáló reklám ugyanis kevésbé lehet hatásos, ha kellően hangsúlyos méretben a THM-et is szerepeltetni kell. A mutató ugyanakkor - hívják fel a figyelmet piaci szakértők - soha nem lesz alkalmas arra, hogy önmagában összevethetővé tegye az egyes konstrukciókat, és a hitelfelvevők döntéseinek meghozatalában koránt sincs kizárólagos szerepe.


