BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Síbiztosítás: több millióba kerülhet egy baleset

Bár a külföldi gyógykezelés rendkívül drága, a síelni indulók között még mindig jelentős számban akadnak olyanok, akik egyszerűen elfeledkeznek biztosítást kötni, vagy úgy gondolják, egy-két napos kiruccanás esetén nem érheti őket különösebb baj. A költségek azonban adott esetben milliós nagyságrendre is rúghatnak. Az utasbiztosítást kötőket januártól a piaci szereplők többségénél a tavalyinál magasabb díjak fogadják.



A külföldre utazók mintegy 30-50 százaléka vesz igénybe valamilyen utasbiztosítást, arra vonatkozóan azonban nincs pontos adat, hogy a síelni indulók milyen arányban esnek ebbe a kategóriába - fogalmazott Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító igazgatója, aki úgy látja: még mindig számottevő az a szegmens, amely nem tartozik ebbe a körbe. Úgy érvelnek, egy-két napos kiruccanás esetén nem érheti nagy baj őket - folytatta -, ám naivitás ezt gondolni, hiszen nem csak egy hét alatt lehet megsérülni, a költségek pedig adott esetben milliós nagyságrendűre is rúghatnak. A téli szezonban az utasbiztosítást váltók 30-40 százaléka síelni indul, s Darvas Gábor, a Groupama Biztosító utasbiztosító üzletágát fedő EuroMondial Kft. ügyvezető igazgatója becslése szerint ez a síelők többségét lefedheti.

A leggyakoribb síbalesetnek a ficam, illetve a törés számít, amelyek 2-300 ezer forintos orvosi kezelést vonnak maguk után. Ausztriában, Francia-, illetve Olaszországban egy egyszerű orvosi ellátás 150-300 eurót tesz ki, míg a napi kórházi költség 500 eurótól indul. Ha a műtétet is beleszámoljuk, úgy 5-10 ezer euró a kiadás, arról nem is beszélve, hogy egy helikopteres mentés vagy speciális keresés, holttestszállítás már tízmillió forintos nagyságrendű.

Ma már a pénzintézetek a bankkártyák nagy részéhez külön díj nélkül is adnak bizonyos biztosítást, illetve lehetővé teszik, hogy ilyet vásárolhasson az ügyfél. A kiutazás előtt azonban nem árt érdeklődni, hogy melyik kártyához jár automatikusan utasbiztosítás, s az milyen szolgáltatásokra jogosít. A legolcsóbb utasbiztosítási módozatok ugyanis egy súlyosabb sérülés esetén nem nyújtanak megfelelő fedezetet, főként, hogy az esetek többségében a károsult a sípályák közelében lévő magánkórházaknál köt ki, ahol az ellátás is drágább. Talán ennek is köszönhető - véli Horváth Péter -, hogy az elmúlt években nagyobb forgalom érzékelhető a drágább termékek terén, hiszen a piaci szereplők biztosításainak magasabb kategóriája már korlátlan mértékben vállalja a fedezetet. Nem elsősorban az utazás jellegétől, mint inkább a célországtól függ az, hogy valaki az olcsóbb és szűkebb szolgáltatási körű, vagy a magasabb árú, de szélesebb körű és nagyobb értékű szolgáltatásokat kínáló terméket választja - összegezték a tapasztalatokat az Allianz Hungária Biztosítónál. Ausztria, Francia-, Olaszország és részben még Szlovénia esetében is inkább a Global Premium II-t kötik inkább a síelők - amely többet, nagyobb értékben nyújtó termék, melyben a kapcsolódó segítségnyújtási szolgáltatások köre is bővebb -, míg a kelet-közép-európai (volt szocialista) országokba utazók a Global II-t.

A biztosítóknál a síelést a snowboarddal együtt tartalmazza a normál biztosítás, a síversenyt, illetve az edzést azonban a többség kizáró tényezőként kezeli. Aki netán síversenyre készülne, annak általában pótdíjjal kell számolnia: a Magyar Posta Biztosító 50, az OTP-Garancia százszázalékos többletdíjat számol fel a kiegészítő versenysport-biztosításukra. Fontos az is, hogy a síelő a helyi biztonsági szabályokat betartsa, hiszen azon túlmenően, hogy a kijelölt pálya elhagyása tragédiába torkollhat, a biztosító nem is térít - mondta Molnár László, az Európai Utazási Biztosító (EUB) igazgatója.

A külföldre utazónak érdemes mérlegelnie, hogy sportfelszerelésre is kiterjed-e az utasbiztosítás. Amennyiben a síruha és a síléc baleset következtében megrongálódik, úgy a QBE - módozatonként függően - 50-100 ezer forintig térít. A lopás azonban a sportfelszerelésre nem terjed ki. Az Euromondialnál a lopásból a legolcsóbb módozatnál kizárják a sporteszközöket, míg a középsőnél 20, a legdrágábbnál 30 ezer forintig térít a biztosító tételenként, s a sporteszköz sérülésére is hasonló összeghatárok vonatkoznak. Az EUB a Nívó, Top, Top Extra termékeihez a Sport Extra kiegészítést is felajánlja, amelynek keretében a poggyászbiztosítási összeghatár 50 százalékáig (40-125 ezer forintig) a sportfelszerelésekre vonatkozóan is kockázatot visel azok eltulajdonítása vagy személyi sérüléshez kapcsolódó megrongálódása esetén. A Credit Suisse-nél a személyi sérülés keretében fedezik a síruhában bekövetkezett "károkat", míg a síléc esetleges ellopása (zárt helyről), személyi sérüléssel együtt járó törése esetén is térít. Az Allianz Hungária a síruha után fizet, ha a biztosított balesete miatt sérült meg (ehhez igazolnia kell, hogy orvosi ellátásra került sor). A síléc után a szabályok szerint akkor térít, ha eltörik, és ez a biztosított maradandó egészségkárosodásához vezető balesetben történik meg. Az OTP-Garanciánál a pogygyászbiztosításuk kiterjed a balesetben megrongálódott ruházatra, de a sporteszközök nem tartoznak a biztosított tárgyak körébe.

Egy négytagú családnak érdemes családi kedvezmény felől is tudakozódnia, ami általában 10-15 százalék, míg a gyermekkedvezmény 3-14 éves kor között 50 százalék (a QBE Atlasznál 16 éves korig szól ez az engedmény). Az EUB pedig egy speciális "Síbérletet" is kínál, amely síszezonon belül korlátlan számú, legfeljebb 15 napos utazásra nyújt biztosítást.

Ami az értékesítési csatornákat illeti, az egyénileg kiutazókat célozta meg a QBE Atlasz legújabb szolgáltatásával, amelynek keretében mobiltelefonról - egyelőre csak a T-Mobile szolgáltatón keresztül - SMS-ben lehet utasbiztosítást kötni. Mint Horváth Péter megjegyezte: a jogszabályi előírások miatt ennél gyorsabb megoldás jelenleg nincs. Az ügyfélnek ugyanis átvételkor alá kell írnia a kötvényt, amelyet - SMS-ben való vétel esetén - akár a repülőtéren, akár bármelyik határátkelőhelyen megtehet. A Credit Suisse - az előző év sikerére alapozva - januártól a síszezonra koncentrálva ismét megkezdi a mobiltelefonos ügyintézést: az utasbiztosítási bérletet vásárlók kiutazáskor SMS küldésével tudják aktiválni kötvényüket - mondta Kemény Anna, a viszonteladói üzletág igazgatója, a Magyar Biztosítók Szövetsége utasbiztosítási tagozatának elnöke. Ám szemben a tavalyi évvel, amikor ez a szolgáltatás csak a síidényre szólt, terveik szerint 2005-ben kiterjesztik az éves bérletekre is ezt a szolgáltatást.

A QBE Atlasz Biztosító 2005 elsejétől átlagosan tíz százalékkal növelte utasbiztosításának díjait, amelynek mértékét az infláció alakulásával magyarázták, illetve hogy két éve nem módosítottak kondíciós listájukon. A biztosító ezzel párhuzamosan nem alakít konstrukcióin, ahol egyébként a térítések mértékét 2004-ben emelték, s a korábbi dollár helyett euróban határozták meg az összeghatárokat. Az EuroMondial januártól nem emelte díjait, s mint Darvas Gábor fogalmazott: amíg a forint árfolyama nem gyengül számottevően az euróhoz, illetve dollárhoz képest, addig nem terveznek változást. Az EUB 2004 novemberében növelte tarifáit, 4-9 százalék közötti mértékben, s a nagyobb díjemelés az egyszerűbb módozatot érintette. Ezzel egy időben vezette be az Autó Extra szolgáltatását, amely a Nívó, Top, Top Extra termékeihez köthető kiegészítőként: az egyszeri alkalomra szóló 5100 forint ellenében pénzügyi szolgáltatást is nyújt a bajbajutottnak. A biztosítás a gépjárműre és a benne utazókra is vonatkozik, s a szolgáltatások (például az autómentővel történő szállítás, a továbbutazás megszervezése) százezer forintos keretösszegig vehetők igénybe. Az Allianz Hungária Biztosító alacsonyabb árfekvésű terméke, a Global II díja a bevezetése óta először változik 2005. január 1-jétől, a 8,3 százalékos változás két díjemelés nélküli év után érvényesíti a költséginflációt. Az OTP-Garancia 2005-ben mintegy 6,5 százalékkal emeli tarifáit, emellett a személyi asszisztencia szolgáltatásainak bővítését tervezi, s bizonyos biztosítási öszszegeket (például a csonttörés, illetve a kórházi napi térítés esetén) számottevően növel. Az új szolgáltatások között lesz az úgynevezett sofőrküldés, amelynek keretében megszervezik a biztosított gépjárművének hazahozatalát, amennyiben a biztosított baleset vagy megbetegedés miatt képtelen hazavezetni a járművét (például csuklótörésnél). További újdonság a gépjármű-asszisztencia, azaz az autó külföldön (Európán belül) bekövetkezett mozgásképtelensége esetén szerelőt, vontatót küldenek, illetve telefonon megadják a szervizek címét. A Credit Suisse február elsejétől emeli díjait, s ezzel egy időben a legmagasabb módozatnál különböző assistance szolgáltatásokkal bővül a paletta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.