BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beate Uhse: a pornóiparban a méret a lényeg

Az erotika iránti igény gyakorlatilag az ember megjelenése óta meglehetősen stabil, formáját tekintve azonban változó. Érzi ezt az egyik legnagyobb európai konszern, a Beate Uhse birodalom is, amelynek részvényei tavaly novemberben estek tíz euróra az év eleji 13-ról, elemzők szerint azonban ez volt a mélypont. A korábban eladás felé hajló ajánlások mára ismét vételi javaslatra váltottak a legtöbb elemzőintézetnél.

Ehhez azonban az is kellett, hogy a cég - amelynek márkanevét 62 millió euróra taksálják - alkalmazkodjon, és tevékenységét a legfrissebb igényeknek megfelelően alakítsa át. A német társaság ennek megfelelően 2004 végén eladta az egyébként 34 százalékos piaci részesedést magáénak tudó médiabirodalma legnagyobb hányadát (14 millió részvényéből mindössze kétmilliót tartott meg) a svájci Almirának, részvényenként 8,50 eurós árfolyamon. A szerződés 70 millió eurót hozott a konyhára, ami bőven elegendő arra, hogy fő tevékenységében, a szórakoztatóipari beszállítói pozícióban erősödhessen, illetve a komoly növekedési potenciállal bíró nagykereskedelemben és csomagküldő szolgáltatások fejlesztésében még jelentősebb erőforrásokat mozgósíthasson. Felröppent hírek szerint a nagysikerű Beate Uhse Tv 49 százalékától is megválnak hamarosan, 1,1 millió euróért, amelynek vevője szintén a svájci társaság lehet. Ehhez képest további beruházásokat terveznek az internetes és egyéb szélessávú szolgáltatások terén, amelyekből kimaradni ebben a szektorban ma már egyet jelent a lemaradással.

A társaság tehát leértékelődött 2004-ben a részvénypiacon, ezzel ellentétes tendenciára számít azonban az idén az Independent Research. A Beate Uhse új logisztikai központtal folytatja munkáját, ami átmeneti gondokkal is együtt jár, olyannyira, hogy a cég tavaly novemberben profitwarningot jelentett be. A szakértők szerint a befektetők részben ezt értékelték a csökkenő árfolyamokban. A helyzet normalizálódásával azonban az árfolyamnak vissza kell térnie fair értékéhez, amelyet most 12,40 euróra taksálnak.

Ha beválnak az elemzői előrejelzések, záros határidőn belül 25 százalékos megtérülést biztosíthatnak a papírok. További kedvező hír, hogy a hazai piac szűkülését észlelve a Beate Uhse csoport terjeszkedési politikájában is változásokat hirdetett, és ma már külföldi piacok irányában is érdeklődik. A Die Welt értesülései szerint a társaság a médiarészlegének értékesítéséből befolyt 70 millió euró egy részét a főként nőknek szánt termékeket, fehérneműket és speciális kellékeket árusító Mae B. üzlethálózatának fejlesztésére szánja. Ennek érdekében kiskereskedelmi partnert keres, de további boltok megnyitását tervezi Spanyol-, Csehországban és Magyarországon is.

Utóbbi nem feltétlenül jó hír a meglehetősen mostoha körülményekkel szembesülő hazai szektortársaknak, amelyek egyelőre aligha dédelgetnek hasonló terveket. Forintban kifejezve tízmilliós nagyságrendű forgalmukkal az idén tizenöt éves LUXx cégek egyelőre távol állnak attól, hogy akár csak a tőzsdére lépésben gondolkodjanak - mondta a Világgazdaságnak Kovács István, a LUXx Film Kft. ügyvezető igazgatója, aki producerként Kovi néven vált ismertté. A főként videokiadással és -forgalmazással foglalkozó társaságok meglehetősen mostoha körülményekkel szembesülnek mind idehaza, mind külföldön. Kovács István szerint a német és magyar piac nem csupán méreteiben különbözik egymástól. Számottevő ugyan az eltérés a keresletben is, ám meghatározóbb, hogy a hazai árszint messze elmarad az ottanitól.

A valóságtól elrugaszkodott feltételezés, hogy a magyar pornóiparban milliárdos a forgalom, a piac egésze tízmilliós nagyságrenddel írható le - véli a producer, aki szerint a kalózkiadások és az egyéb illegális tevékenységek éppúgy rontják a felnőtteknek szóló filmek piaci esélyeit, mint az átlagos fogyasztásra szánt hang- és képfelvételekéit. Pont ez utóbbi miatt érthetetlen, miért nem tesznek a hatóságok semmit a törvénysértések ellen - mondja az ügyvezető igazgató.

A magyar szexfilmpiac állapotát mi sem jelzi jobban, mint hogy a két éllovas, a LUXx és a Fókusz Videó, valamint a mellettük tevékenykedő kisebb halak túltelítik, de Kovács István szerint nemzetközi méretekben is jelentős a túltermelés. Ez azonban másként értelmezhető Magyarországon, ahol az évente készülő 150 film is soknak bizonyul, és máshogy a tengerentúlon, ahol 15 ezer, vagy az öreg kontinensen, ahol 6-8 ezer filmet forgatnak minden esztendőben. Hiába érdemelnek ki évről évre rangos szakmai elismeréseket a LUXx világszerte ismert modelljei és a producer, jelen állapot szerint pusztán a filmekből nem könnyű megélni. Nem véletlen, hogy a magántulajdonban lévő LUXx vállalatok esetében is felmerült a profilbővítés: szűk egy éve indítottak útjára egy DVD-magazint, amely kategóriájában piacvezetővé vált.

Ezzel együtt a forgalom 80 százaléka a kiadásból-forgalmazásból származik, meghatározó részben Magyarországról. Készítenek ugyan filmeket külföldi kiadóknak is, de a producer nem lát reális esélyt az országon kívüli terjeszkedésre, mivel képtelenség felvenni a harcot a hatalmas terjesztői hálózatokat fenntartó multikkal. (CsCs-LG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.