Öt évvel ezelőtt még a teljes életbiztosítási díjbevétel közel 30 százaléka származott az egyszeri díjas konstrukciókból, amelyek - főként az adózási előnyök miatt - hosszú éveken át voltak kedvelt célpontjai a megtakarítóknak. A Magyarországi Biztosítók Szövetségének (Mabisz) statisztikái szerint azonban a részarány évről évre mérséklődött, 2004-ben már a 19 százalékot sem érte el. A díjbevétel abszolút értelemben is csökkenő tendenciát mutatott.
Ez különösen érzékenyen érintheti a szegmens meghatározó szereplőit, hiszen az egyszeri díjfizetésű szerződések piaca módfelett koncentrált. A Mabisz múlt év végi adatai szerint az öt legnagyobb cégé az ezekből a konstrukciókból érkező díjbevétel 82 százaléka, amely az életbiztosítási ág hasonló mutatójánál 8 százalékponttal magasabb. Ha viszont a milliárdos nagyságrendű éves díjbevételű nyolc biztosítót vesszük figyelembe, a koncentráció 93 százalékos.
A legdrasztikusabb visszaesést az Aegon regisztrálta: míg 2000-ben még 9,8 milliárd forintot kasszírozott az egyszeri díjas termékek bevételéből, tavaly már csak félmilliárdnál alig valamivel többet. Csak 2004-ben 31 százalékos, 5,6 milliárd forintos bevételkiesést szenvedett el az OTP-Garancia Biztosító ezeken a konstrukciókon, miközben az életbiztosítások díjbevétele csupán 8,6 százalékkal lett kisebb.
A díjbevétel alapján számított élmezőnybe tavaly felkapaszkodott Unionnál a 2000-es, 465 milliós indulóérték előbb egymilliárd fölé szaladt fel, ám 2004-ben már csak 129 millió forint folyt be egyszeri díjas konstrukciókból. Mivel a cég a folyamatos díjfizetésű biztosításokban látja a hosszú távú fejlődés zálogát, a társaság a jövőben ezekre összpontosít.
Ötéves távlatban növekedést ért el az Allianz az egyszeri díjas szerződések bevételeiben, jóllehet a társaság a folyamatos díjfizetésű termékekben, ezeken belül pedig a klasszikus kockázati típusokban lát valós növekedési potenciált. Üde színfoltnak számít a K&H, illetve a Magyar Posta életbiztosító, amelyeknél az életbiztosítási díjbevétel 97,5, illetőleg 80,6 százaléka származott tavaly egyszeri díjas konstrukciókból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.