A magyar flottakezelési piac még kialakulatlannak tekinthető, s eztetten érhető a számadatokban is: míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez a szám Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer). Magyarországon is előbb-utóbb a nyugat-európai trend fog érvényesülni, s ez néhány évben belül a flottakezelési piac robbanásszerű növekedését idézheti elő - véli Hanczár Zsolt, a Budapest Autópark-kezelő Rt. vállalatvezetője.
A flottakezelést még mindig elsősorban a hazai nagyvállalatok és a nemzetközi multinacionális cégek veszik igénybe, de egyre több a kis- és középvállalati (kkv) ügyfél is. Három évvel ezelőtt még egyetlen ügyfelünk sem volt a kkv-szektorból, jelenleg pedig a 450 szerződésállomány közel felét ez a szegmens adja. Ez is mutatja: a prémium szolgáltatások iránt egyre nagyobb az igény részükről, ráadásul a pénzügyi tervezési tevékenység is növekszik a körükben - fogalmazott Gáti Tamás, a mintegy 8000 autót kezelő LeasePlan Hungária Rt. ügyvezető igazgatója. A Lombard Lízingnél a flottaportfólió mintegy 60 százalékát teszik ki a kkv-s ügyfelek, a K&H Lízingcsoportnál közel hatszázalékos szeletet hasítanak ki - nyilatkozta Zsidó László. A Budapest Autópark-kezelő Rt.-nél tíz százalék körüli az arány, ám mint Hanczár Zsolt megjegyezte: stratégiájukban kiemelt célterületként kezelik ezt az ügyfélkört.
A kis- és középvállalkozások elsődleges igénye főként financiális, azonban költségérzékenységük, illetve az üzemeltetési szolgáltatások igénybevételével elérhető költséghatékonyabb jármű-üzemeltetés miatt egyre nagyobb igény jelentkezik ezen szolgáltatások iránt - mutatott rá Palotai András, a CIB Lízingcsoport flottaüzletág-igazgatója. A kkv-szektor számára fontos szempont, hogy nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból - a flottakezelés két eleme ugyanis a teljes körű kezelési szolgáltatás mellett a finanszírozás -, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, így az nem jelentkezik az ügyfél beruházásai között - mutatott rá Sós Gábor, a hazai flottakezelő piac második helyét elfoglaló MKB-Euroleasing Autópark kereskedelmi igazgatója. Az sem közömbös, hogy a flottakezeléssel érdemi megtakarítások érhetők el. Sokszor a flottakezelő cég kiváltja az ügyfél erre fenntartott adminisztratív apparátusát, volumenénél fogva pedig az ügyfél által elérhetetlen kedvezményszinteket és kiszolgálási színvonalat ér el többek között a kereskedőknél, szervizeknél, biztosítóknál, üzemanyag-szolgáltatóknál. Ezenkívül a gépjárműflotta kiválasztásától az üzemeltetésen át az újraértékesítésig sokkal hatékonyabban tudja a feladatot ellátni a kezelő, mint ha a kkv-szektor szereplői ezt egyénileg végeznék. A flottakezelés alapvetően az adminisztrációs feladatok csökkentését, átlátható költséggazdálkodást, országos szintű szolgáltatói hálózatot, jelentős beszerzési kedvezményeket és adott esetben az üzemeltetési kockázatoknak a flottakezelő cégre történő áthárítását jelenti - emelte ki Anderle Ádám, a Lombard Lízingcsoport vezérigazgató-helyettese. S persze vannak nehezen forintosítható előnyök is: nem kell munkaidőben a gépjárművekkel kapcsolatos problémákat intézni (például szerviz, gumicsere, kárügyintézés, csereautó), hiszen ez a szolgáltató feladata.
A kkv-szektor a finanszírozás mellett az esetek többségében biztosítást (kgfb, casco), teljes körű kárügyintézést és szervizügyintézést, üzemanyagkártyát (jelentős literkedvezmény, előfinanszírozás), európai assistance szolgáltatást, bér-, illetve csereautó- és sofőrszolgáltatást igényel. S vannak, akik elektronikus és internetes riportrendszert is kérnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.