Folytatódó vagyonfelélés a Volán-társaságoknál
A helyközi járatok száma gyakorlatilag azonos marad, a helyieké pedig munkanapokon 6,7 százalékkal, szabadnapokon nyolccal nő – mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója a Volán-társaságok december 11-én hatályba lépő 2006. évi menetrendje alkalmából tartott tegnapi tájékoztatón. A munkanapi járatszám helyköziben 42 242, helyiben 37 805.
A többségi állami tulajdonú Volán-cégek az év végéig a korábbi tulajdonosi tőkejuttatás és a képződő amortizáció felhasználásával várhatóan 360 autóbuszt helyez forgalomba, ebből 140 a használt. Ez a járműfrissítési ütem nem tudja megakadályozni az autóbuszpark 12 éves átlagéletkorának további növekedését. A normál ütemű megújuláshoz évente 600 busz beszerzésére lenne szükség.
Saslics Elemér szólt arról, hogy a Volán-társaságok teljesítményei stagnálnak, illetve a helyközi forgalomban évek óta kismértékben csökkennek, bevételeik növekedése elmarad a tarifaemelés (az idén január 1-jétől 4,5, október 15-től öt százalék) és főként a költségnövekedések ütemétől. A társaságok nem kaptak olyan működési támogatást, amely megakadályozhatta volna a vagyonfelélésüket. A közelmúltban tízmilliárd forintos tulajdonosi tőkejuttatásban részesültek, de ez a működésük alulfinanszírozottságán nemhogy nem segített, hanem jövőre – a beruházások megvalósulása után jelentkező amortizációs költségnövekedés miatt – még növeli is finanszírozási gondjaikat.
A Volán Egyesülés vezetője szerint a helyi önkormányzatoknak juttatott tömegközlekedési célú normatív támogatás első számú hasznonélvezője a főváros és közlekedési vállalata, a BKV volt, tekintettel a kötelező 50 százalékos finanszírozási rész előírására és a támogatás- odaítélés szempontrendszerére. Ez utóbbi a magasabb fajlagos költségű és környezetkímélőbbnek mondott kötött pályás közlekedési módokat preferálta.
Az idei évnél is keményebb gazdálkodási feltételekre számítanak 2006-ban. A jövő évi kilátásokról szólva Saslics Elemér elmondta, hogy nem várható a gazdasági környezet, ezen belül a finanszírozási keretek érdemi változása.