BUX 43,662.95
-1.10%
BUMIX 3,808.63
+0.43%
CETOP20 1,884.01
+0.01%
OTP 9,358
-1.70%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-0.29%
0.00%
ZWACK 17,500
+1.16%
0.00%
ANY 1,565
-0.95%
RABA 1,120
+1.82%
0.00%
+0.78%
0.00%
+1.43%
-1.17%
-6.53%
+0.90%
0.00%
+0.43%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,886
-2.30%
+0.39%
ALTEO 2,950
+3.51%
0.00%
+0.22%
0.00%
-5.08%
+0.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
-0.44%
+0.51%
+0.43%
-1.21%
-2.86%
+1.93%
+0.92%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Folytatódó vagyonfelélés a Volán-társaságoknál

A helyközi járatok száma gyakorlatilag azonos marad, a helyieké pedig munkanapokon 6,7 százalékkal, szabadnapokon nyolccal nő – mondta Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója a Volán-társaságok december 11-én hatályba lépő 2006. évi menetrendje alkalmából tartott tegnapi tájékoztatón. A munkanapi járatszám helyköziben 42 242, helyiben 37 805.

A többségi állami tulajdonú Volán-cégek az év végéig a korábbi tulajdonosi tőkejuttatás és a képződő amortizáció felhasználásával várhatóan 360 autóbuszt helyez forgalomba, ebből 140 a használt. Ez a járműfrissítési ütem nem tudja megakadályozni az autóbuszpark 12 éves átlagéletkorának további növekedését. A normál ütemű megújuláshoz évente 600 busz beszerzésére lenne szükség.

Saslics Elemér szólt arról, hogy a Volán-társaságok teljesítményei stagnálnak, illetve a helyközi forgalomban évek óta kismértékben csökkennek, bevételeik növekedése elmarad a tarifaemelés (az idén január 1-jétől 4,5, október 15-től öt százalék) és főként a költségnövekedések ütemétől. A társaságok nem kaptak olyan működési támogatást, amely megakadályozhatta volna a vagyonfelélésüket. A közelmúltban tízmilliárd forintos tulajdonosi tőkejuttatásban részesültek, de ez a működésük alulfinanszírozottságán nemhogy nem segített, hanem jövőre – a beruházások megvalósulása után jelentkező amortizációs költségnövekedés miatt – még növeli is finanszírozási gondjaikat.

A Volán Egyesülés vezetője szerint a helyi önkormányzatoknak juttatott tömegközlekedési célú normatív támogatás első számú hasznonélvezője a főváros és közlekedési vállalata, a BKV volt, tekintettel a kötelező 50 százalékos finanszírozási rész előírására és a támogatás- odaítélés szempontrendszerére. Ez utóbbi a magasabb fajlagos költségű és környezetkímélőbbnek mondott kötött pályás közlekedési módokat preferálta.

Az idei évnél is keményebb gazdálkodási feltételekre számítanak 2006-ban. A jövő évi kilátásokról szólva Saslics Elemér elmondta, hogy nem várható a gazdasági környezet, ezen belül a finanszírozási keretek érdemi változása.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek