BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit mutatnak a konjunktúramutatók?

A vállalatok helyzetét és az üzleti várakozásokat vizsgáló konjunktúrafelmérések számát tekintve Magyarország jó eséllyel kerülhet az Európai Unió tagországainak élbolyába. Miközben több uniós államban már felismerték a kutatási együttműködésben rejlő kölcsönös, és a gazdaság számára is egyértelmű előnyöket, hazánkban jelenleg a kutatóintézetek kutatási potenciáljának elaprózása a hatékonyság és a felmérések előrejelző erejének a rovására megy. A negyed- és féléves felmérések mellett Magyarországon egy gazdaságkutató cég, a GKI végez havi rendszerességgel vállalati konjunktúravizsgálatot a társaságok üzleti helyzetéről. Az Európai Unióban az egyik legnagyobb figyelemmel követett mutatót a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet teszi közzé. Ez a német gazdaságra vonatkozó üzleti bizalmi index. A Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet kísérletet tett annak feltárására, hogy a két, sokat idézett felmérés mutatói milyen kapcsolatban vannak az ipari termelés alakulásával. Először azt a kérdést tettük fel, hogy a két vizsgálat eredményei hordoznak-e, és ha igen, akkor milyen információt a magyar, illetve a német ipari termelés alakulásáról. A GKI felmérése által szolgáltatott adatsor milyen erősen mozog együtt a magyar ipari termelés trendjével, az adatsor egyidejű, előremutató vagy pedig követő, és milyen kapcsolat áll fenn az Ifo-index és a német ipari termelés adatsora között. A vizsgálat során a magyar és a német ipari termelés – szezonalitástól és munkanaphatástól megtisztított –, valamint az Ifo üzleti bizalmi indexének (Ifo Business Climate Index, BCI) és a GKI üzleti bizalmi indexének (GKI BCI) havi adatait elemeztük 1996. január és 2005. december között. (Az elemzés adatsorai és eredményei letölthetők a Gazdaság- és Vállalkozáselemző Intézet honlapjáról.)

Ha az ipari termelésnek az előző év azonos időszakához viszonyított változását vizsgáljuk, akkor ezzel az adatsorral a GKI mutatója mindössze közepes erősségű kapcsolatot mutat, ezenfelül nem vethető el az a feltevés sem, hogy az index előrejelzés helyett gyakran követi az ipari termelés dinamikáját. A GKI BCI némileg megbízhatóbb, és nagyobb valószínűséggel előrejelző mutatónak tekinthető, ha idősorát az ipari termelés növekvő trendjétől megtisztított adatokkal vetjük össze. A GKI BCI tehát a trendhatástól megtisztított ipari termeléssel többé-kevésbé együtt mozog, időnként egy hónappal meg is előzi azt. A mutató használati értéke összességében leginkább abban rejlik, hogy az ipari termelés adott hónapra vonatkozó változására néhány héttel a KSH-adatok közzététele előtt ad becslést.

A GKI BCI-vel szemben az Ifo BCI eddig lényegesen hatásosabb előrejelző mutatónak bizonyult. A vizsgált időszakban az Ifo üzleti bizalmi indexe rendkívül megbízhatóan jelezte egy hónappal előre a német ipari termelés változását.

Miután a magyar gazdaság ezer szállal kötődik a némethez, egyáltalán nem mellékes, hogy milyen kapcsolat van a két ország termelési és konjunktúramutatói között.

A kérdés tehát az, hogy a némettel szoros kapcsolatban álló magyar gazdaság, ezen belül az ipar növekedési üteme hogyan és milyen szorosan mozog együtt az előbbivel. Ismerve a magyar ipari export piaci megoszlását, magától értetődő a válasz: szoros összefüggés van a két idősor között. A magyar és a német ipari termelés alakulásának viszonyában azt várnánk, hogy az utóbbi tendenciájában az előbbit fogja követni, mivel a német gazdaság domináns a magyarhoz képest. Azaz a konjunktúraciklusok felfelé, illetve lefelé ívelő szakaszai előbb jelennek majd meg a német iparban, és csak néhány hónapos késleltetéssel a német piachoz mint exportpiachoz kötődő magyar iparban. A valóságban azonban éppen fordított a helyzet! A magyar ipari termelés alakulása legalább egy hónappal előtte jár a németének, amit az ökonometriai tesztek minden kétséget kizáróan igazolnak. Feltételezésünk szerint emögött egy olyan egyszerű jelenség húzódik meg, amely a magyar–német gazdasági kapcsolatok természetében gyökerezik. Köztudomású a konjunktúrakutatók körében, hogy a konjunktúraciklus fordulópontjait elsőként a rendelésállomány változása, pontosabban az új rendelések alakulása jelzi. A vállalatok termelési szinttel kapcsolatos döntései elsőként a rendeléseik változásában mutatkoznak meg. E logikára épülnek azok a speciális felmérések, amelyek kizárólag a beszerzéssel foglalkozó menedzserek beszerzési és termelési szinttel kapcsolatos véleményét vizsgálják (Purchasing Manager Index). E gondolatmenet lehet érvényes a magyar és a német ipar viszonyára is. Mivel az előbbi inkább beszállítója az utóbbinak, a német cégeknek a német konjunktúraciklust előrejelző beszerzési döntései közvetlenül jelennek meg a magyar vállalatok rendelésállománya változásában és termelési szintjében. A nem exportáló magyar cégek sem lehetnek függetlenek ettől a hatástól, mivel az exportálók beszállítóikként funkcionálnak az öszszes belföldi forgalom nem elhanyagolható részében. Ezért lehetséges, hogy a magyar ipari termelés alakulása képes előre jelezni a német ipari konjunktúrát, nem pedig fordítva. De ha ennyire erős a kapcsolat a német és a magyar gazdaság között, akkor a két ország konjunktúramutatójának egyaránt valamilyen összefüggést kellene mutatnia a másik iparának a teljesítményével.

A statisztikai próbák meglepő eredményekhez vezettek. Az Ifo BCI erősebben korrelál a magyar ipari termelés alakulásával, mint a némettel, ráadásul nemcsak a német, hanem a magyar ipari termelésre nézve is előrejelző funkciója van. Ezenkívül a német vállalkozások várakozásait tükröző Ifo BCI valamivel több információt hordoz a magyar ipari termelés alakulásáról, mint a magyar vállalkozások válaszait tartalmazó GKI BCI! Ezek szerint a ipari termelésünk várható alakulásáról legalább olyan jó információt szolgáltathat az Ifo, mint a GKI BCI. Ebből az is megmagyarázható, hogy az előbbi adatai miért jelzik jobban a magyar ipari termelést, mint a németet. Azért, mert mind a magyar ipari termelés, mind az Ifo BCI egy hónappal megelőzi a német ipari termelést, így e két adatsor mozgása közel egyidejű.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.