Duplázódott a vasérc ára
Árupiac. Majdnem kétszeres áron juthatnak az ázsiai acélgyártók a Rio Tinto bányászati cégen keresztül a vasérchez; a Baosteel Group Corp., Kína első számú acélgyártója már elfogadta a 96,5 százalékos áremelést. Tavaly nagyjából az ez évinek a tizedével, vagyis mindössze 9,5 százalékkal emelt a vasérc árán a Rio Tinto.
A szakértők szerint a többi ázsiai rivális is kénytelen lesz elfogadni a nyersanyag drasztikus drágulását, a költségek emelkedésének egy részét az autógyártók és építőipari cégek felé háríthatják majd át.
Vagyis a nyersanyag rekordmértékű áremelkedése nem csupán az acélgyártók évét nehezítheti meg, főként az autók és a gépek, de általában minden termék, amelynek a gyártásához acélt használnak, drágulhat, és ezzel hozzájárulhat az infláció emelkedéséhez.
A vasérc árának gyors növekedése arra is utal, hogy a feltörekvő gazdaságok nyersanyagok iránti kereslete az amerikai lassulás ellenére erős maradt.
Az ázsiai acélgyártók jellemzően Ausztráliából és Brazíliából szerzik be az ércet. Az elmúlt években kialakult áremelési gyakorlat szerint a brazil nyersanyagot beszállító Vale cég egyezett meg az acélgyártókkal a növelés mértékéről első körben, majd a Rio Tinto és a BHP a dél-amerikai riválishoz hasonló mértékben emelte ausztrál bányáiból érkező vasércének árát. A Vale korábban már megegyezett partnereivel egy korántsem alacsony, de a Rio Tinto ajánlatánál azért kedvezőbb, 65–71 százalék közötti árnövelésről. A BHP egyelőre nem állapodott meg az acélipari cégekkel, de a Rio Tintóéhoz hasonló számok szerepelhetnek majd az alkuban a cég vezetőinek elmúlt napokban tett nyilatkozatai alapján. Az acélipar vasérc iránti kereslete példátlanul erős – jegyezte meg például Marius Kloppers, a BHP Billiton vezérigazgatója.
Az acélipari cégek mindenesetre igyekszenek megnyugtatni a piacot, de a költségek emelkedésének áthárítása a kínai gyártók nyilatkozatai szerint nem sok sikerrel kecsegtet, és kénytelenek lesznek azok tekintélyes részét a gyártási folyamat során lenyelni. Hiszen az acél világpiaci ára az idén már jelentősen emelkedett – a Londoni Fémtőzsde (LME) határidős piacán például a következő hónapban szállítandó acél árfolyama a 800 dollár alatti szintről 1100 fölé emelkedett február vége óta.
Rupert Stadler, az Audi vezérigazgatója másképp látja: a gépkocsik árának emelkedésére számít a következő években, ha az acél árfolyama a jelenlegi szinten marad. Szerinte az autóiparra az ipari fémek elmúlt időszakban produkált áremelkedése nem 2008-ban, hanem jövőre fejthet ki drasztikus hatást.
Elsősorban a tömegpiacot kiszolgáló gyártók kerülhetnek bajba, hiszen, ha csupán 5-10 százalékkal emelnek az áraikon, akár 10-20 százalékkal csökkenhet a gépkocsijaik iránt a kereslet – véli a Credit Suisse európai szakértője. MA
Csökken az orosz olajexport
Az év eddigi részében több mint négy százalékkal kevesebb olajat exportált Oroszország – a fekete arany első számú OPEC-en kívüli exportőre –, mint 2007 azonos időszakában.Pesszimista képet festett az iparág jövőjéről Leonyid Fedun, a Lukoil alelnöke tavasszal: szerinte véget ért az orosz olajpiac tíz éve tartó bővülése, és a cégek a napi 8,5-9 millió hordó kitermelését is csak új lelőhelyek feltárásával lesznek képesek a következő két évtizedben fenntartani.
Arról szó sincs, hogy az ország kőolajkészlete a végét járná – legalábbis az International Energy Agency szerint több területen is érdemes lenne még olajmezők után kutatni.
Csupán az kérdéses, beengedik-e a fejlesztések finanszírozásához szükséges külföldi befektetőket az eddig meglehetősen zárt orosz olajpiacra.
Pesszimista képet festett az iparág jövőjéről Leonyid Fedun, a Lukoil alelnöke tavasszal: szerinte véget ért az orosz olajpiac tíz éve tartó bővülése, és a cégek a napi 8,5-9 millió hordó kitermelését is csak új lelőhelyek feltárásával lesznek képesek a következő két évtizedben fenntartani.
Arról szó sincs, hogy az ország kőolajkészlete a végét járná – legalábbis az International Energy Agency szerint több területen is érdemes lenne még olajmezők után kutatni.
Csupán az kérdéses, beengedik-e a fejlesztések finanszírozásához szükséges külföldi befektetőket az eddig meglehetősen zárt orosz olajpiacra.
-->


