Pénz- és tőkepiac

Hogyan alakult át a magyar hitelpiac? Óvatosabb ügyfelek

A pénzügyi válság eddig nem vetette komolyan vissza a hitelfelvételi kedvet, az ügyfelek azonban óvatosabbá váltak.

A Magyar Cetelem Banknál arra számítanak, hogy fogyasztásihitel-kihelyezésük az év egészében nő, de az utolsó két hónapban legfeljebb a tavaly év végi szintet éri el. Az MTI-nek a banknál elmondták, a karácsonyi időszakban a hitelkártya lesz az a termék, amelyik a legkevésbé érzi meg a válságot, és várhatóan a vásárlást egy összegben visszatörlesztők aránya alacsonyabb lesz, mint tavaly karácsony után. Áruhitelből tavaly a hitelszerződések 30-35 százaléka az év utolsó két hónapjában született, az idén is hasonló tendenciára számítanak. Személyi kölcsönből, az eddigi tapasztalatok szerint az év végén a magasabb összegű hitelkérelmek kevésbé jellemzőek. Így az év többi időszakához képest az év végén arányaiban alacsonyabb személyikölcsön-kihelyezés jellemző, szemben az áruhitellel és a hitelkártyával. A visszaesés az idén nagyobb arányú, amit a devizahitel visszaszorulásával magyaráz a Cetelem.

Az internetes hitelezésben - ahol az ügyfél preferenciája fokozottan érvényesül - a devizaalapú kérelmek aránya 30 százalékra csökkent. A fiókokban és a hirdetéseken keresztül történő értékesítésben azonban már az ügyfelek óvatosabbak, így ezeken a csatornákon a devizahitelek kérelmének aránya körülbelül 8-10 százalékra esett vissza. Összességében a válság előtti időszakban a deviza- és forinthitel aránya megközelítően 50-50 százalék volt, a devizahitel aránya folyamatosan szorul vissza, jelenleg 12 százalék. A Cetelemnél eddig nem változott a törlesztési részleteket nem fizetők aránya, eddig is odafigyeltek arra, hogy megelőzzék az ügyfelek „túlzott tehervállalását", most pedig tovább szigorítottak a családi költségvetés terhelhetőségi szabályain. A Budapest Banknál arról számoltak be, hogy a várakozásokat meghaladóak voltak októberben a személyikölcsön-kihelyezések, a tavalyitól azonban kismértékben így is elmaradtak.

A következő hónapokban szezonálisan is, és a jelenlegi gazdasági helyzet miatt is a kereslet csökkenésére számítanak ennél a terméknél. Nagyobb a változás a múlt évihez képest a hitelkártyáknál, az ügyfelek érdeklődése azokra a kártyákra összpontosul, amelyekkel vásárlási kedvezmények is elérhetők. Ez különösen fontos szempont az ünnepek előtt, hiszen ilyenkor a megtakarítás, a nagyobb összegű vásárlások miatt jelentős lehet - fűzik hozzá. Októberben majdnem háromszor annyi ügyfél igényelt folyószámlahitelt a Budapest Banknál, mint az előző év azonos időszakában. Ez az eredmény tekinthető a karácsonyi futam előszelének, ugyanakkor novemberben és decemberben is magas igényléssel számolnak.

Áruhitelből a karácsonyi időszakban - az idei trendnek megfelelően - a tavalyinál alacsonyabb igénylésszámot vár a bank. Személyi kölcsönök tekintetében az év utolsó két hónapja historikusan nem nagy volument hozó időszak, így a megelőző időszakhoz viszonyított visszaesés nem meglepetés - fűzik hozzá. Az év hátralévő részében kevesebb új hitelkártya kibocsátásával számolnak a banknál, elsősorban azért, mert az ügyfelek visszafogottabbak az újabb hitelek vállalásakor. Ezzel szemben a már használatban lévő hitelkártyákon a havi költési tendenciák nem változtak, a karácsonyi szezonra jellemző növekedést már érezni lehet. A betéti kártyával hozzáférhető, "vésztartalékként" szolgáló folyószámlahitel igénylések az idén októberben megháromszorozódtak az előző év azonos időszakához képest. Ez az eredmény a Budapest Bank szerint egyaránt tekinthető egyfajta felkészülésnek a nehezebb időszakra, de a karácsonyi futam előszelének is. Ennek megfelelően novemberben és decemberben is magas igénylési szinttel számolnak. A kártyás költések tekintetében egyelőre nem érezhető a megszokott trendektől eltérő szignifikáns változás.

A bank nem készül kiemelkedő, vagy különleges karácsonyi meglepetéssel, a kondíciók egyelőre nem változtak. A személyi kölcsönökből forint és svájci frank alapút egyaránt nyújt a bank, a forrásköltségek növekedése okozta áremelkedések természetes velejárója az átlagos hitelösszeg csökkenése, ami azt is jelenti, hogy az új ügyfelek átlagos törlesztőrészletei nem magasabbak az eddigieknél, de a kihelyezett összeg csökken. Futamidő hosszabbítás iránt viszont nincs érdeklődés. A Budapest Bank a múltban is prudens hitelezési gyakorlatot folytatott, ennek köszönhetően a problémás hitelek aránya az elvárt szinten belül van - közölték. Személyi kölcsönök esetén az elmúlt fél évben tulajdonképpen nem történt változás a nem fizetők arányában, és év végéig nem is várnak ebben jelentős módosulást. A hitelkártyák rugalmas törlesztési lehetőséget biztosítanak, ezért amire inkább számítani lehet, hogy az ügyfelek lassabban fogják törleszteni kihasznált hitelkeretüket. Áruhitelekből jövőre alacsonyabb igénylésszámot vár a bank, véleményük szerint az ügyfelek jobban meggondolják a további hitelfelvételeket és a kényelmi termékekkel szemben várhatóan nagyobb arányt képviselnek majd az elkerülhetetlen vásárlások.

A Credigen Banknál az áruhitelek 40 százalékos növekedésére számítanak decemberben a tavalyi évhez képest, a hitelkártya forgalom is várhatóan magasabb lesz, mint 2007 decemberében, 25 százalékkal. A bank egyelőre nem hárította át a jegybanki kamatemelést az ügyfelekre, az árazás nem változott, így a törlesztő részletek sem nőttek. Nem szigorítottak az elfogadások sem, továbbra is biztosítanak, meghatározott feltételekkel, áruvásárlási hitelt jövedelemigazolás nélkül, így a forgalmuk sem esett vissza. A banknál egyelőre az ügyfelek nem igényeltek futamidő hosszabbítást és a nem fizetők aránya sem nőtt. A banknál azzal számolnak, hogy hitel kihelyezési terveiket decemberben is túlteljesítik.

ügyfél Bank kedv hitel
Kapcsolódó cikkek