BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Coface: Nem ez a legrosszabb válság

A Coface számításai szerint a cégek nemfizetési kockázata átlagosan 47 százalékkal emelkedett 2008 első tizenegy hónapjában. A mutató azokban az országokban nőtt erősebben, amelyekben kipukkadt az ingatlanbuborék.

A növekedés 131 százalékot tesz ki Spanyolországban, 70 százalékot Írországban és 64 százalékot Nagy-Britanniában. Az ellenpéldát Japán, Németország és Franciaország szolgáltatja: bár a gazdasági helyzet ezekben az országokban is nehéz, a nemfizetési kockázat emelkedése mérsékeltebb.

Ugyanakkor a Coface szerint a nemfizetés szempontjából a legrosszabb időszak most, 2009 első negyedévében következik. A hitelminősítő globálisan 0,9 százalékos gazdasági növekedésre számít, az eredmény gyenge, de megfelel az 1993-as amerikai recesszió idején mértnek, és magasabb, mint az 1974-es olajválság alatt tapasztalt növekedés.

A Coface által összegyűjtött nemfizetési adatok azt mutatják: az elmúlt évtizedekben minden gazdasági krízis idején erősen nőttek a céges fizetési problémák. A két csúcspont az 1974-es és 1982-es olajválság, valamint az 1992–1993 közötti amerikai recesszió. 2001-ben a dotkom buborék kipukkadása és a szeptember 11-i terrortámadásokat követően ismét megemelkedett a nemfizetési arány.

E szerint – szögezi le a Coface vezető közgazdásza – a várakozással ellentétben nem ez lesz a legrosszabb válság 1929 óta. A relatív optimizmust a múlttal magyarázza a cég vezetése: mint mondják, minden nyolc évben sor kerül egy 18–24 hónapig tartó válságra, a mostani csak anynyiban különbözik a korábbiaktól, hogy több szektort és több országot érint. A válság hatásának és végének megállapításához legalább egy évre van szükség, vagyis a mostani krízis következményei csak 2009 végére válnak láthatóvá.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.