Kártyapiac: haladunk, de még le vagyunk maradva
Az arányok ugyanakkor sem a védjegyek, sem a felhasználás célja szerint nem módosultak jelentősen: változatlanul domináns szerepet játszik a kártyatársaságok közül a MasterCard és a Visa – a kártyák 97 százalékán az ő logójuk szerepel –, és a hitelkártyák sem tudták túlszárnyalni a megelőző évben kiharcolt 19-20 százalékos arányt.
Sőt, utóbbiaknál az elmúlt évben tapasztalt 2 százalékos emelkedés az üzletági átlagnövekedés felét sem éri el, ez az MNB szerint azzal magyarázható, hogy – feltehetően a gazdasági válság miatt – mind a kártyát kibocsátó bankok, mind az ügyfelek óvatosabbakká váltak.
Továbbra sem jelentős – tízszázalékos – a kereskedőkkel vagy nonprofit szervezetekkel együtt kibocsátott társmárkás (co-branded) kártyák aránya, s meglepően alacsony, ötszázalékos arányt képviselnek az üzleti (business) kártyák is. A biztonságos internetes fizetést lehetővé tevő virtuális kártyák részaránya pedig mindössze 2 százalék.
A kártyabirtokosok 4623 bankjegykiadó berendezésnél (ATM) tudnak készpénzhez jutni kártyáikkal, ezek bő négyötöde napi huszonnégy órában elérhető.