A kiemelten kockázatos portfóliókhoz kapcsolódó többlettőke-előírásokról szóló felügyeleti anyag szerint kockázatosnak minősül (így drasztikus többlettőkeképzést von maga után) minden olyan konstrukció, amelyben az ügynöknek (a járműkereskedőnek) fizetett jutalék meghaladja a közvetített hitelösszeg 12 százalékát, majd július 1-jétől 9, jövő év elejétől pedig 5 százalékra mérséklődik ez a plafon.
Az útmutató viszont tartalmaz egyéb iránymutatásokat is: így például a finanszírozott személygépjármű életkora a futamidő alatt nem haladhatja meg a 15, haszongépjárműveknél pedig a 12 évet, és az ügyfélnek legalább negyedévente tőke- és/vagy kamattörlesztést kell teljesítenie. Érdekes (viszont könnyen betartható) az a passzus is, amely alapján a finanszírozóknak a hitelbírálat során vagy egy munkáltatói, vagy egy APEH-től származó jövedelemigazolást be kell kérniük, vagy az adósnak kéthavi – jövedelemátutalást is tartalmazó – bankszámlakivonatot kell prezentálnia.
A felügyelet által megadott pontok szerint 96 hónapos (8 éves) lehet a maximális futamidő, egyenletes (annuitásos) havi törlesztőrészletek mellett, a finanszírozott összeg pedig nem lehet nagyobb, mint a jármű korrigált piaci értékének 80 százaléka. Ez utóbbi szabályokat viszont felülírja majd a közeljövőben várhatóan megjelenő, a „körültekintő, felelős lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról” szóló rendelet, amelyről a tavalyi utolsó ülésén döntött a kabinet. A láthatóan a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tavalyi javaslata alapján készült jogszabály szerint ugyanis a vásárlásra nyújtott hitel futamideje nem lehet hosszabb 84 hónapnál, vagyis 7 évnél. Ezenkívül a forinthiteleknél a kölcsön nem lehet nagyobb, mint a jármű piaci értékének 75, euróhitelnél 60, egyéb deviza esetében pedig 45 százaléka. Ha pedig lízingről van szó, 80, 65, 50 százalék az irányadó szám.
A Magyar Lízingszövetség és a PSZÁF a múlt héten egyeztetett a SREP tájékoztatóról, ahol az egyes, a szolgáltatók számára nem egyértelmű pontok tisztázása volt a cél – árulta el lapunk érdeklődésére Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A szervezet – tette hozzá – támogatja mind a jutalékszint csökkentését, mind a jutalékok egyenletes (speratív) kifizetését, hiszen ezek mérséklik mind a finanszírozó kockázatát, mind az ügyfelek törlesztési terheit.
A piac számára ugyanakkor – vélekedett a főtitkár – hagyni kell időt arra, hogy felkészüljön a változásokra, ezért helyes, hogy fokozatosan és nem egy lépcsőben csökken a jutalék mértéke. A feltételek átalakulását pedig – tette hozzá – a fogyasztói hitelekről szóló jogszabály szintén idei hatálybalépése is elősegíti, hiszen a finanszírozóknak már nem lesz lehetőségük a tőkéhez viszonyított 4-5 százalékos előtörlesztési díjak beszedésére az idő előtt lezárt szerződéseknél. Az az állapot mindenesetre, ahogy a piac eddig működött – hangsúlyozta Lévai Gábor – extrémnek tekinthető, hiszen a kereskedőnek normál feltételek szerint nem az esetenként két számjegyű jutalékból, hanem elsősorban az importőrtől kapott árrésből kellene megélnie.
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint november végén 292,1 milliárd forintnyi gépjárműhitel volt a háztartásoknál, ez 3,8 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. Az új kihelyezések mértéke viszont elenyésző, alig éri el a milliárdos nagyságrendet.
A hazai, háztartásoknak nyújtott gépjárműhitelek 90 százaléka svájci frank alapú, amelyre az elmúlt bő egy év alatt keményen rá is fáztak az adósok, egyrészt az árfolyam, másrészt a kamatok alakulása miatt. Ez utóbbiaknál a jegybank statisztikái szerint az idén májusban következett be a csúcspont (akkor átlagosan évi 17,1 százalékot számítottak fel a hitelekért a szolgáltatók), ám azóta kis mértékben bár, de mérséklődött az ügyfeleket terhelő kamat is. BM
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.