A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2009-ben 208,6 milliárd forintos finanszírozott összeget produkáltak a hazai piaci szereplők az üzletágban, ez 67 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 635 milliárdtól.
A szerződések számában ugyanakkor negyedév/negyedév alapon sem sikerült növekedést elérni: az utolsó három hónapban kötött 24,2 ezer szerződés – ha minimális mértékben is, de – elmarad a harmadik negyedévi mennyiségtől. A lízingpiac szempontjából ugyanakkor kedvezőnek tekinthető az a tény, hogy az új szerződések száma 63 százalékkal mérséklődött a retail szegmensben, ezzel szemben a hazai gépjármű-értékesítés 61-gyel, vagyis jelentősen csökkent a teljes és a lízingpiac közötti – az év közepén még 20 százalékpontos – rés.
A nem túl impozáns adatok persze nem tűnnek meglepőnek sem a hitelezési idősorok, sem a hazai újautó-eladási statisztikák alapján. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint december végén 291,4 milliárd forintnyi gépjárműhitel volt a háztartásoknál, amely közel 9 százalékkal elmarad az egy évvel korábbitól. (2008-ban még 25,6 százalékos állománybővülést produkált a piac.) Mindezt úgy sikerült elérni, hogy a gépjárműhiteleknél is meghatározó svájci frank az év egészét tekintve jelentős mértékben erősödött a forinthoz képest, még úgy is, hogy az utolsó hónapokban korrigált a kurzus.
Az új szerződések mennyiségének drasztikus mérséklődéséhez persze – sok egyéb tényező mellett – a finanszírozói szigor is hozzájárulhatott. A svájcifrank-alapú hitelek jegybank által kalkulált átlagos kamatlába az év végére 4 százalékponttal, 17 százalék fölé emelkedett, és az euróalapúaké sem mozdult el a 15 százalék környéki szintről. (A forintalapú kölcsönök ára persze drasztikusan csökkent 2009-ben, de ez nem sokat javított a versenyképességükön.)
Az itthon eladott új autók száma pedig tavaly kevesebb mint a felére esett vissza, és nem sokkal jobbak az idei kilátások sem. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete korábban közzétett előrejelzése szerint az idén várhatóan 65 ezer személygépjárművet helyeznek forgalomba, 7,9 százalékkal többet, mint 2009-ben. A becslés szerint a forgalomba helyezett kishaszonjárművek száma 3,6 százalékkal, 11 ezerre nőhet az idén. A prognózis szerint négyezer motorkerékpárt és 2200 nagy haszongépjárművet helyeznek forgalomba. A motorkerékpár esetében 10,8, a nagy haszongépjárműveknél pedig 5,3 százalékos növekedés várható az idén.
A teljes piac így elérheti a 85 200 darabot, ez 7,4 százalékos emelkedés 2009-hez képest. 2009-ben - forgalomba helyezési alapon - az új személygépjárművek piaca 61, a kishaszonjárműveké pedig 51 százalékkal esett vissza. VG