Pénz- és tőkepiac

Virágzik a netbanki üzlet

A legfrissebb felmérések szerint a piac lassú telítődésével kell számolniuk a hazai hitelintézeteknek

Még mindig nagyon gyors ütemben növekszik a hazai hitelintézeteknél az internetbanki ügyfelek száma, és a piaci szereplők a tendencia folytatódására számítanak – derül ki az érintettek lapunk körkérdésére adott válaszaiból.

A GKIeNET–T-Home–T-Mo-bile által publikált legfrissebb adatok alátámasztják a bankok beszámolóit. Ezek szerint a múlt év végén több mint 2,4 millió lakossági és több mint 350 ezer vállalati ügyfélnek volt internetbanki szolgáltatások igénybevételére vonatkozó szerződése a magyarországi hitelintézeteknél.

A lakossági internetbanking ügyfelek száma az elmúlt egy évben 21, míg a vállalatiaké 13 százalékkal emelkedett. Hasonló a helyzet a mobilbanki szolgáltatásoknál is: ezeknél az ügyfelek száma öszszességében meghaladta a hárommilliót, igaz, valamivel lassabb – évi nagyjából 10 százalékos – növekedés mellett. Óriási a bővülés viszont a kizárólag internetes vásárlásokhoz használható webkártyáknál: ezekből az év végén 280 ezret használtak a piacon, ez közel 40 százalékos éves növekedést takar.

A Raiffeisen Banknál közöltek szerint – náluk a számlát nyitó ügyfelek részére automatikusan biztosítják az internetbanki szerződést, amelyet csak aktiválni kell – figyelembe véve az európai trendeket, az ügyfélszám-növekedés további bővülésére lehet számítani. „Az európai hitelintézetek az utóbbi három-öt évben az internetbanki felhasználók számának folyamatos, jelentős növekedését tapasztalják, az ügyfelek egyre szívesebben használják a világhálót vásárlási csatornaként is. Magyarországon az internetfelhasználás terjedésének sebességét, méretét nézve jelentős különbség nem tapasztalható, ezért úgy látjuk, a web egyre dinamikusabb értékesítési csatornává válik” – magyarázták a hitelintézetnél.

Juhász Róbert, az OTP Bank szolgáltatásfejlesztési és internetkoordinációs főosztályának igazgatója hasonlóan látja a helyzetet: szerinte a közeljövőben a jelenlegi lendület fennmaradhat, ugyanakkor a piac fokozatos telítődésével kell számolni Magyarországon.
A bankok egybehangzó állítása szerint jelenleg az alapvető szolgáltatásokat használják leginkább a netbanki felületen az ügyfelek. A K&H-nál közöltek alapján az azonnali forintátutalás, a sárga postai csekken való befizetés, a mobiltelefonegyenleg-feltöltés, illetve a devizaátutalás tartozik a leggyakrabban használt funkciók közé. Ezek mellett persze majdnem minden szolgáltató megemlítette a számlaegyenleg lekérdezését is, mint az ügyfelek által előszeretettel keresett funkciót.

Az alapvető szolgáltatások használatának túlsúlya mellett persze komoly erőforrásokat fordítanak a fejlesztési területre is a bankok. Vitályos Áron, a CIB Bank direkt csatornák igazgatója elmondta: a szolgáltatási palettát az ügyféligények alapján folyamatosan bővítik, ezzel biztosítva, hogy az ügyintézők a valóban személyes megbeszélést igénylő, összetettebb szolgáltatásokra tudjanak összpontosítani az (egyszerűbb) tranzakciós műveletek helyett. A közelmúltban – tette hozzá – a Viber funkció bevezetése s a CIB Mobilbank online igénylése és módosítása mellett elindították a gépjármű-biztosítás meg- és átkötésének lehetőségét, valamint az elektronikus számlakezelés szolgáltatást a Díjnettel együttműködésben, és több kampányt indítottak az elektronikus számlafizetés támogatására is.

Az MKB Banknál tavaly indult az internetbank személyes pénzügyek funkciója, amely a lakossági ügyfelek számára nyújt eszközt a tudatos költés elősegítésére. Ennek segítségével – az ügyfél korábbi tranzakciói alapján – gyors, kategóriákra bontott, áttekintő képet adnak a felhasználó havi költségeiről. Míg a szofisztikáltabb ügyfelek, akik pontosabb, részletesebb információkat igényelnek, könnyen megtalálják erre a lehetőségeket, addig azok számára is igyekeztek hasznos információkat elérhetővé tenni, akik nem kívánnak elmerülni a többrétű szolgáltatásban – emelték ki a hitelintézetnél. Az OTP Banknál pedig – árulták el lapunknak – a legutóbbi fejlesztés az internetbanki felület optimalizálása volt az Iphone-felületre.
Ami pedig a jövő fejlesztési irányait illeti: Vitályos Áron szerint a nemzetközi újításokat figyelve megállapítható, hogy a jövő elsősorban az ügyfélszegmensekre – sőt, a személyre – szabott megoldásokban rejlik, ez utóbbiak ugyanis nagyban képesek növelni a felhasználói élményt. BM



netbank online bank
Kapcsolódó cikkek