BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Köddé vált százmilliók

Többszázmillió forintról nem tud számot adni az egyik legnagyobb hazai autókölcsönző, a Regina Kft. bérautóflottájának egy részét finanszírozó BAWAG Leasing&Fleet Kft. - tudta meg lapunk. Érdemes végignézniük a deviza hitellel rendelkező hazai vállalkozásoknak, hogy a tartós bérleti konstrukciók esetén a szerződésben rögzített napokon érvényes árfolyammal számlázzák-e a havidíjakat a finanszírozók.

Van pénze, de még sincs – ezzel a drámai helyzettel szembesült a harmadik legnagyobb hazai gépjárműkölcsönző vállalat, a Regina Autókölcsönző alapítója, Bánki Jenő. A vállalkozó elmondása szerint egyik flotta bérlője által 2004-2008 között átutalt, több mint 317 millió forintról nem tud elfogadható precizitással számot adni a vállalat járműveinek egy részét finanszírozó BAWAG Leasing & Fleet Kft. A Regina alapítója emiatt a Pesti Központi Kerületi Bíróságon pert indított a finanszírozó céggel szemben. Az esetről értesítették a PSZÁF-ot is, és hamarosan a Gazdasági Versenyhivatal felé is jelzik a történteket annak érdekében, hogy mielőbb kiderülhessen, pontosan hová is kerülhettek a társaság partnerei által a lízingcég részére átutalt összegek.

A Regina Kft. tulajdonosának beszámolója szerint a BAWAG-gal létrejött finanszírozási egyezség keretében az ügyben érintett ügyfél – a Danubius Hotels cégcsoport – közvetlenül a lízingcégnek utalta át az általa használt és a járműkölcsönző által kezelt bérautók díjának jelentős részét. A dolgok mentek a maguk útján egészen addig, amíg a Regina Kft.-nél szoftverfejlesztésre és könyvelőváltásra került sor. A cég vezetője ekkor úgy döntött, hogy átvizsgálja az addigi finanszírozó partnerekkel az együttműködését, a múltbeli apróbb hibákat feltárja és megpróbálja rendezni azokat, így az ellenőrzés során a vállalat tételes folyószámla egyeztetést kívánt elvégezni finanszírozó partnereinél.

A BAWAG 2008 áprilisában jelezte elsőként a Regina Kft. felé, hogy a társaságnak mintegy 50 millió forintos elmaradása van. Később kiderült, hogy a Regina valójában másfél hónapos túlfizetésben volt, a gondot az okozta, hogy a finanszírozó nem látta az ügyfelek által beutalt összegeket. Mivel az autókölcsönző nyilvántartása szerint nem volt tartozásuk a finanszírozó felé, így megpróbálták feltárni az eltérések lehetséges okait.
Az átvilágítás során derült ki, hogy jelentős különbség van a BAWAG által kimutatott befizetések és a Danubius csoport által átutalt összegek között. A pénzügyi szervezet saját kimutatásaiban mindössze 104 millió forint körüli összeget látott a Danubius cégcsoport által megfizetettnek 2008 április közepén. Azt, hogy a 317 millió forintos teljes befizetett összeggel pontosan mi is történt, egyelőre nem lehet tudni – tette hozzá Bánki Jenő.

Tény ugyanakkor, hogy a lízingcég részéről – négy hónapos egyeztetést követően – szóban elismerték, hogy valóban látják már a 317 millió forintot meghaladó összeget, melyet a Danubius cégcsoport a 2004-2008 közötti időszakban utalt át közvetlenül a finanszírozónak, ennek lekönyveléséről azonban hiányos, értékelhetetlen és átláthatatlan kimutatást kapott csupán a Regina Kft.

A furcsaságok ezzel még nem értek véget, minthogy a BAWAG cégcsoport máig nem mutatta ki azt sem, hogy pontosan hova könyvelte le az autókölcsönző társaság járműveire 2004-2009 között, kárrendezés kapcsán kifizetett közel 29,7 millió forintot, amelyet totálkárokkal vagy lopáskárokkal kapcsolatosan fizettek meg a vállalkozás akkori biztosító társaságai. Az ilyen eseteknél legtöbbször többlet keletkezett, amely a Regina Kft.-t illeti, ezt azonban nem utalta vissza a lízingcég, és nem nyilatkoztak a túlfizetés átvezetéséről sem. Így adott esetben a feledés homályába is veszhetnek ezen összegek, állítja a Regina Kft. vezetője.



Időközben olyan apróság is kiderült, hogy közel tíz hónapig a svájci frank alapon finanszírozott gépjárművek havi lízing díját (180 HUF/CHF átlagos árfolyam helyett) – egy „technikai hiba” meghivatkozásával – a BAWAG az euro árfolyam figyelembevételével (280 HUF/Euro) terhelte ki a Regina Kft-re, így 60 százalékos többlettel sújtva a társaságot. Bár a hibát a lízingcég részéről elismerték, ezt az ügyet a mai napig nem rendezték le, a milliós tétel ugyancsak lóg a levegőben.

A jelek szerint egyébként a BAWAG a saját érdekei ellen is dolgozik, ugyanis akadályozza a finanszírozása alól kikerült, a Regina Kft. által teljes egészében kifizetett gépjárművek továbbértékesítését is azzal, hogy nem adja ki a törzskönyveket és a tehermentesítő papírokat. Az ezen autók értékesítéséből származó bevételből ugyanis a lízingcég által kimutatott – bár vitatott – tartozást tudnánk rendezni – tette hozzá Bánki Jenő.
A Regina alapítójának elmondása szerint az utóbbi hónapokban számos, a cég működését finanszírozó szervezettel vették fel a kapcsolatot hasonló okok miatt. Az érintett társaságok többsége az igazolt hibák esetén elismerte az elkövetett „technikai” hibákat és túlszámlázásokat, így legtöbb esetben megfelelően kezelték ezeket a problémákat. A cég egyébként csak azon több millió forintot veszített havonta, hogy a korábbi finanszírozók egy része a devizában felvett hitelek havi részleteit vagy a járművek lezárásait nem a szerződésben foglalt napon érvényes árfolyammal, hanem az adott hónap egy jelentősen magasabb árfolyamával terhelték rá és emelték le a tartós bérleti konstrukciók esetén. Ez egyébként jó lecke lehet a többi, deviza hitelt felvett hazai vállalkozás számára is, és bár nem kis munkát jelent az adatok egyeztetése, nagyon érdemes utánajárni – tanácsolja Bánki Jenő.
A BAWAG esetében nem sikeres a most zajló egyeztetés, nem kezelik őket egyenrangú félként – állítja a Regina alapítója, aki már 2 éve folyamatosan, írásban kéri a tételes folyószámla kiadását a BAWAG-tól, de erre a lízing nagyhatalom nem mutatott hajlandóságot még az ügyvédi levelek hatására sem. A helyzet elmérgesedésével egyre fenyegetőbb hangvételű üzenetek érkeznek a lízingcégtől, emellett már a Regina ügyfeleit is elkezdték zaklatni, megingatva ezzel a cégbe vetett bizalmat.

A Regina Autókölcsönző 20 éves múltra tekint vissza Magyarországon, és az egyik legnagyobb magyar tulajdonú cég ebben a szegmensben. A cégcsoport egy évvel ezelőtt közel 700 gépjárművel dolgozott, jelenleg mintegy 490 darab bérautót üzemeltet, a cég tavalyi forgalma pedig 1,5 milliárd forint körül mozgott. A vállalatvezető nem tagadja, hogy a nehéz gazdasági helyzet, az ügyfelek megromlott fizetési morálja, valamint a finanszírozási források leszűkülése igen nehéz helyzetbe sodorta a társaságot, azonban a kintlévőségek behajtása, a vitás ügyek rendezése mindenképpen sokat segít abban, hogy újra erőre kapjon a vállalkozás. Végső soron ez lenne az ügyfeleink és a finanszírozóink érdeke is – tette hozzá Bánki Jenő.


Az ügyben szerettük volna megkérdezni a másik érintett felet is, de több napos egyeztetést követően a Bawag Leasing&Fleet Kft. ügyvezető igazgatója, Kocsis Endre lemondta az interjút, azzal indokolva a lépést, hogy az ügy jogi útra terelődött. Kocsis Endre ugyanakkor jelezte, hogy véleménye szerint a bírósági kereset benyújtása mindenképpen megköveteli, hogy direktbe - így a bíróság előtt - rendezze a két cég az ügyet és ne a sajtón keresztül üzengessen egymásnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.