Pénz- és tőkepiac

Ügyfélközpontú bankrendszerre van szükség

Ügyfélközpontú termékfejlesztés, globális szabályozás, a kontinentális bankmodell követése, a juttatási rendszer átalakítása, piackoncentráció és erősödő verseny – ezek ma az európai bankok legnagyobb kihívásai. A DLA Piper nemzetközi jogi iroda elemzése azokat a lehetséges kitörési pontokat vizsgálta, amelyek az optimális banki modell kialakításához vezethetnek.

A rendszer egyensúlyának visszaállítására van szükség az európai bankrendszerben a növekedési pályára állás és az ügyfelek bizalmának visszaszerzése érdekében. Az elmúlt években jelentősen csökkent az ügyfélközpontúság szerepe a bankrendszerben, ennek megváltoztatását tartják a szektor szereplői most a legfontosabb feladatok egyikének – mondta Györfi-Tóth Péter a DLA Piper finanszírozási és projekt üzletágának vezető partnere.

„2010 év vége kiváló alkalom arra, hogy áttekintsük, hol is tart az európai bankszektor. Több hónapos kiterjedt kutatómunka eredménye a tanulmányunk; célunk, hogy a múlt tapasztalatai alapján, de már a jövőre koncentrálva indítsunk el egy értékteremtő diskurzust”- tette hozzá.

A DLA Piper elemzése azokat a tendenciákat vizsgálja, amelyek az új európai bankrendszer figyelmének a középpontjában állnak. Az elemzés során megkérdezett európai bankvezetők öt olyan területet azonosítottak, amelyek fontos szerepet játszanak a szektor megújulási folyamatában.
                                         
Az elemzés rámutatott arra, hogy a helyi, regionális szabályozásnak, illetve globális piaci szabályoknak való egyidejű megfelelés komoly kihívást jelent a bankok számára. Olyan egységes európai rendszer kialakítására van szükség, amely gátat szab a versenytorzító partikuláris nemzeti szabályozásnak.

Az egységes szabályozás elengedhetetlen, ugyanakkor legalább olyan fontos kérdés, hogyan egyeztetjük össze a valódi, rendszerszintű kockázatok kezelését a versenyképességgel. Kifinomult szabályozásra van szükség – vélik a DLA Piper szakemberei.

A pénzügyi válság kitöréséig az európai bankokra nagy nyomás nehezedett, hogy az angolszász modell irányába fejlődjenek, azaz a banki működést a profitabilitás határozza meg elsősorban. A válságot követően azonban ismét előtérbe kerülnek az európai bankok erősségei, amelyek alapját képezhetik egy egységesebb európai bankrendszernek. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a mai napig jelentős eltérések állnak fenn az egyes országok piacai és meghatározó szereplői  között, tehát megkérdőjelezhető egységes európai modellről beszélni.

Szabályozás és a piaci innováció együtt eredményezheti a javadalmazási rendszer alapvető átalakítását.  A bankvezetők szerint az erős, független és transzparens banki irányítás és működés jelentősen növelheti az adott pénzintézet és a szektor iránti bizalmat.  Egyöntetű vélemény, hogy a hosszú távú kockázatvállalást eredményező, rövid-távú nyereségességre épülő bónusz-rendszer nem tartható fenn.

A megkérdezettek szerint egyre nagyobb az igény az ügyfelek részéről az egyszerűbb, átláthatóbb és kevésbé komplex banki termékek iránt. A pénzintézetek részéről ez egy konzervatívabb, ügyfélközpontúbb működést feltételez, ahol a termékfejlesztés során a költséghatékonyság, a személyre szabott igények és a termék megértéséből fakadó bizalom közös célként jelennek meg.

A DLA Piper tanulmánya szerint a bankok növekvő tőkeszükségletei és a minőségi elvárások a felvásárlások újabb hullámát idézhetik elő Európában. A versenyjogi szabályozás változása pedig a verseny éleződését eredményezheti.

javadalmazás DLA Piper ügyfél Bank pénzügy bankrendszer válság
Kapcsolódó cikkek