BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Segítség, már megint győztünk

Hallgatom a miniszterelnök büszkeségtől elfúló hangját, hogy megvettük az oroszoktól a MOL 21,2 százalékát, és ezzel „nemzetstratégiai szempontból egyik legjelentősebb és közép-európai szinten is meghatározó nagyvállalatunkat most sikerült biztonságba helyeznünk”. Ha eltekintünk a magánnyugdíjpénztári tranzakció óta vészt jóslóan hangzó biztonságba helyezés fordulattól, akkor is számos, megválaszolandó kérdés merül fel. (Ezek között most nem szerepel az a meglehetősen együgyű ellenzéki kérdés, hogy miért nagyobb a jelenlegi piaci ár annál, mint amit az OMV kapott két évvel ezelőtt?)

Ha a magyar állam rendelkezik a B sorozatú részvénnyel, ami a kulcsfontosságú kérdésekben vétójogot biztosít, miért van szükség további tulajdonszerzésre? Ha mégis ilyen döntésre jut az állam, akkor miért vásárol dupla mennyiségű részvényt, hiszen szavazati jog a 21,2 százalék esetén sem lehet nagyobb, mint 10 százalék?

Ha üzleti és nem nemzetstratégia szempontok vezetik az államot, azaz a részvénypakettet a célár elérése esetén értékesíteni szeretné - azaz spekulál - hogyan lehet biztosítani, hogy az ne legyen piaczavaró?

Ha tartós állami tulajdonban marad a pakett, akkor az államháztartás szempontjából az értéknövekedés nem, csak a realizált pénzügyi bevétel számít. A 2010 év után a MOL nem fizetett osztalékot. Ha az állami vásárlás fedezete államadósság, akkor legalább akkora osztalékra lenne szükség, ami - az árfolyamkockázatok fedezése felett - minimum 6-8 százalékos hozamnak felelne meg. Ha ez ellentétbe kerülne a MOL fejlesztési stratégiájával, akkor a nagyvállalat biztonsága, vagy a folyó költségvetés egyensúlya lesz e a prioritás?

Azt mondja Fellegi miniszter úr, hogy a vásárlás nem növeli az államadósságot. Ez igaz, hiszen e miatt nem vettünk fel új hiteleket, de nem is fizetjük vissza a fennállókat, tehát ennyivel nagyobb lesz az államadóság ahhoz képest, mintha a tranzakciót nem hajtottuk volna végre. Az adósság nem csökkentése nem azonos az eladósodottság növelésével?

Az 1,8 milliárd eurós vételár nagyobb, mint a közelmúltban sikerként elkönyvelt 1 milliárd eurós kibocsátás, amiért egyébként 6 százalékos kamatot fizetünk. Ha az IMF hitel lehívott, de fel nem használt, és ezért a devizatartalékokat növelő hányada MOL részvények vásárlására felhasználható akkor a kibocsátás helyett is felhasználható lett volna - és akkor nem kell kamatterheket vállalnunk. Ha azonban a devizatartalék az ország biztonságos finanszírozásához kell - hiszen nincs IMF megállapodás, ami ezt jelentené - akkor nem óriási kockázat e helyett részvényeket vásárolni?

A kérdések persze költőiek. A tranzakcióból az államháztartásnak csak vesztesége van (a nem csökkenő adósság kamatterhével azonos mértékben).   A mintegy 500 milliárd forintos devizatartalék felhasználás a nettó adósságpozíciót rontó hatása a nyugdíjpénztárak vagyonának konfiskálásából származó adósságcsökkenést jelentősen megkérdőjelezi, így tehát nehéz valószínűsíteni, hogy az eladósodottság és a költségvetési hiányszám az optimista feltételezések szerint alakul.  Ez pedig akkor, amikor minden elemző az előirányzatok teljesülésének kockázatairól beszél, a legközvetlenebbül a magyar gazdaság finanszírozhatóságának a problémája.

A szerző blogbejegyzéseit megtekintheti itt

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.