Pénz- és tőkepiac

Bizalmatlanságban a topon - ha pénzről van szó, csak magunkban bízunk

A magyarok befektetőként másként viselkednek, mint sok más ország polgárai. Nálunk az Internet-használók 9 százaléka fekteti be pénzét, eltérően a 33 százalékos globális és 16 százalékos európai átlagtól. Magyarországon befektetési alapba invesztálnak legtöbben, míg globálisan legelterjedtebb a részvény. Többek között ezt állapítja meg a befektetői viselkedésről a Nielsen online felmérése.

Magyarországon a befektetők 48 százaléka rendelkezik befektetési alap  termékével, továbbá részvénnyel 34, kötvénnyel/állampapírral 20, devizapiaci befektetéssel 16, többféle lehetőséget kombináló strukturált befektetési termékkel 11, arannyal, ezüsttel vagy drágakővel pedig 9 százalék.

Ettől eltérően, a vizsgált ötvenhat ország átlagában a válaszadók több mint kétharmada (67 százalék) részesíti előnyben a részvényt. Utána következik a befektetési alap (52), arany, ezüst vagy drágakő (33), (32), devizapiaci (21) és strukturált befektetési termék (11).

Befektetési tranzakcióit az érintett magyarok 69 százaléka online bonyolítja le, bankfiókot keres fel 48, vezetékes, illetve mobil telefont használ 16, illetve 14 százalék. Bróker cégen vagy befektetési alapkezelőn keresztül intézkedik 14 százalék. A megkérdezettek 11 százaléka igénybe vesz pénzügyi tervezőt és tanácsadót.

Globálisan is vezet az online bankolás; a válaszadók átlag 73 százaléka használja.  Bankfiókba tranzakció végett 69 százalék megy el személyesen, 31 százalék mobil, 30 pedig vezetékes telefonját veszi igénybe erre a célra. Bróker céghez vagy befektetési alapkezelőhöz fordul 26 százalék. Pénzügyi tervezővel vagy tanácsadóval 22 százalék konzultál.

Feltárta még a Nielsen kutatása, hogy az internetező magyar fogyasztók 62 százaléka személyes pénzügyi és befektetési döntéseinél csak saját magában bízik. Barátok, rokonok és munkatársak véleményére 22 százalékuk ad. Pénzügyi tervezőre, tanácsadóra hallgat 8 százalék. Tévéből, rádióból hallott, Internetről vett kommentárok, szakértők tippjeit 6 százalék veszi figyelembe. Ösztönszerűen, impulzívan a magyarok 2 százalék dönt befektetéseiről.

Globálisan 49 százalékkal vezetnek a csak önmagukban bízó pénzügyi befektetők. Pénzügyi tanácsadóhoz 20 százalék fordul, és 18 százalék veszi tekintetbe barátok, rokonok és munkatársak meglátásait. A média kommentárjai, szakértői 9 százalék számára számítanak. Impulzívan világszerte az internetező fogyasztók 4 százaléka határozza el, hogy mibe fektesse pénzét.

pénzügyi döntés Nielsen internet befektetés
Kapcsolódó cikkek