A Facebook tőzsdei pályafutásának indulása nem tűnt kirobbanó sztorinak az Equilor értékelése szerint, azonban ahogy előrébb haladtunk az időben, úgy kaptunk egyre több pozitív visszajelzést a cégtől; már csak egy jó beszállási pont hiányzott. Az idei, július 24-i gyorsjelentés előtt már látszottak az érlelődő fordulat jelei, azóta a Facebook 30%-kal emelkedve újabb történelmi csúcson, 54 dolláron is járt. De mi köze ennek a Twitterhez? Nagyon egyszerű a válasz: déjá vu. A koncepció szinte ugyanaz, de a trónbitorló már tanult a Facebook hibájából és nem keltett túlságosan nagy felhajtást a kibocsátás körül. Olyannyira, hogy kezdetben titkosította a kibocsátási dokumentumokat, amelyet később mégis feloldott.
A Twitter IPO előtti egy évének pénzügyi adatai szöges ellentétet mutatnak a Facebookkal összehasonlítva, ugyanis a cég bevételeinek növekedése meggyőző, igaz a Twitter egyelőre nem termel profitot, sokkal inkább a veszteségeket halmozza.
Kuti Ákos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője szerint ez önmagában nem kell, hogy megijesszen minket, ugyanis az induló (startup) cégek mindegyike ezzel a problémával küzd. Szerinte, ha az adatok mélyére ásunk, akkor láthatjuk, hogy a működési költségek nominálisan meghaladják a nagytestvér számait, de a bevételek megoszlásában már fordított a helyzet. A lényeg a mobilos platformon keresztül realizált árbevétel aránya a jövőre nézve, és ebben a Twitter a maga 65%-val bőven meghaladja a Facebook 40%-os arányát.
Felhasználóbarát
Az Equilor értékelése szerint mind a két cég esetében megfigyelhető a felhasználói létszám bővülésének lassulása, de a Facebook esetében a növekedésben látható visszaesés egyenletesebb. A következő negyedévekre megjósolni a csökkenés mértékét szinte lehetetlen, így inkább a felhasználókra jutó bevételek alakulására érdemes koncentrálni.
A növekvő tendencia itt már szembetűnőbb, ráadásul a Twitter felhasználói létszáma jócskán bővülhet. A cég tovább növelheti az egy felhasználóra jutó bevételeit, ha hirdetési politikája a mostaninál agresszívabbá válik. Ebben az esetben az eddigi veszteségeket felváltaná egy nyereségbe forduló érték.
Árazás
A Twitter részvények jegyzési árát november 6-án, szerdán teszik közzé; egy nappal a piacra vezetés előtt. Az előzetes IPO-s dokumentumban látott 17-20 dolláros kibocsátási ársáv azonban indikációval szolgál számunkra. A cég által közzétett tájékoztató alapján tudható, hogy az IPO után 544.696.816 darabra bővülhet a teljes részvényszám. Ezen felül a 2013-ra becsült 583 millió dolláros, és a 2014-re becsült 950 millió dolláros bevétel képzi a számításaink alapját.
Az Equilor elemzői az előzőekkel kapcsolatban megjegyzik, hogy az összes részvényopció, jegyzési jog és dolgozói csomagok aktiválása után 785.974.171 darabra emelkedne a teljes részvényszám, ami jelentős hígulást okozna az egy részvényre vetített nettó profitban. Ez megváltoztatná a kapitalizációs számítás értékét is, ezért az előretekintő adatoknál újra kalkuláltuk a számokat.
A fenti számok alapján Kuti Ákos szerint a kibocsátási sáv alsó határa az ideális abból a szempontból, hogy ne legyen túlértékelve a részvény. Erre a forgatókönyvre azonban vajmi kicsi az esély, mivel a nagy érdeklődésre való tekintettel egymásra fognak licitálni a befektetők. A szektortársak teljesítményének számos olyan mérőszáma van, amit felhasználva megpróbáltunk még inkább közelebb kerülni a valósnak vélt árazáshoz. A leginkább kedvelt P/E becslés ezúttal csődöt mond, mivel a Twitter negatív nettó profitja nem teszi lehetővé az összehasonlítást. Az elméleti vállalati érték és az árbevétel (EV/árbevétel) hányadosa már használható esetünkben. Fontos kérdés azonban, hogy egy közeli versenytársat vizsgálunk vagy a szektor átlagát, netán ennek mediánját használjuk. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy ha előretekintő adatokkal dolgozunk, akkor egy ilyen iparágban, ahol általánosságban kétszámjegyű növekedésről beszélgethetünk, elég nagy lehet a szóródás a végeredmények között – ezért fenntartásokkal kezeljük a kapott eredményeket.
A Linkedln és a Facebook esetében a legutolsó 12 hónap számai alapján az EV/árbevétel hányadosa 22,15 és 19,36. Ha az idei bevételt vesszük alapul, akkor ezzel az értékkel számítva 11,28-12,91 milliárd dolláros kapitalizációt kapunk. Az 545 milliós részvényszámra kivetítve 20,70-23,69 dolláros árfolyamot jelentene. A szektorátlag és a medián figyelembevételével az előbbi érték már csak a fele lenne az előbb számoltnak.
Mindent egybe vetve az Equilor szerint a részvények megvételével érdemes megvárni az első pár kereskedési napot, valamint figyelembe venni a menedzsmenttagok részvényeire vonatkozó 180 napos eladási moratóriumot is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.