„Egy cég egy másik cégtől tanul a legjobban” – mondta a rendezvényen Bödőcs Róbert, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnökhelyettese. „A kockázati tőkés a csiszolatlan gyémántot keresi, a következő Google-t és a Facebookot” – hangsúlyozta Bödőcs. „A kockázati tőkés nem csak a magyar piacra, hanem a külpiacra is fókuszál, amihez kellhet egy tőkeinjekció” a vállalatoknak” – vélekedett a külpiacra lépés kapcsán. Hozzátette, bízik abban, hogy lesznek ősszel olyan uniós források, amely lökést adhat azoknak a cégeknek, akik tudják, hogy külpiacra szeretnének menni, de nincs kellő tőkéjük.
Bödőcs szerint nagyon fontos, hogy ne ad hoc legyen a külpiacra lépés, majd hozzátette, hogy a magyar cégek többsége nem akar exportálni. „A külpiacra lépés egy döntéssel kezdődik. Ez egy irányított, átgondolt folyamat kell, hogy legyen” – mutatott rá a HITA elnökhelyettese. „A külpiacra lépés segíti a növekedést és a piaci diverzifikációt, a több lábon állást, ugyanakkor pénzt és időt igényel, főleg a folyamat elején” – hangsúlyozta Bödőcs.
Szerinte a kockázati tőkések nem szeretik azt a mondatot, hogy a világon „ilyen termék vagy szolgáltatás még nincs”. Sokkal jobban értékelik, ha valaki „a méhecske szorgalmasságával be tudja azonosítani, hogy kik a versenytársak”, de azokhoz képest valami teljesen újjal kell előrukkolni. „Nem lehet még egy piros pöttyös labdát eladni a piros pöttyös labda piacán, nekünk jobbat kell készíteni. Tudni kell, hogy miért jobb a mi termékünk” – hangsúlyozta a HITA elnökhelyettese.
Bödőcs szerint a magyar cégek is kezdenek rájönni, hogy Európán kívülre is érdemes exportálni, de ezt tudják már a csehek, a románok, az olaszok, és mindenki más. Ugyanakkor hozzátette, hogy a külpiacra lépésnél a magyar vállaltok nem nagyon tudnak elszakadni attól, hogy mennyibe kerül a termék Magyarországon, pedig ez fontos.
A HITA elnökhelyettese szerint a sikeres exporthoz „kell egy csapat”. Nem igaz az, hogy „jó borhoz nem kell a cégér”, mert különben nem ismerik meg a terméket – véli. Bödőcs azt javasolja a kisebb cégeknek, hogy a balti vagy a balkáni országokban próbálkozzanak exportálni. „Az arab piacokon, Kínában vagy Japánban fontosak a kulturális különbségek, hosszabb ideig tart az üzleti bizalom kialakítása” – mutatott rá. Hozzátette: huszonnyolc piacon nem tud egyszerre ott lenni egyszerre a vállalat, vagyis nem lehet az EU összes országába exportálni egy cégnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.