A Tanács megállapította, hogy az MNB által felvigyázott hazai fizetési és értékpapír-elszámolási infrastruktúra 2013-ban is hatékonyan és magas megbízhatósággal bonyolította le a reálgazdasági és pénzügyi tranzakciókat, ezzel hozzájárult a pénzügyi stabilitás erősítéséhez. A tranzakciós illetéket a pénzforgalmi szolgáltatók gyakorlatilag teljes mértékben áthárították az ügyfelekre, a költségnövekedés azonban a várakozásokkal szemben egyelőre nem gyakorolt jelentős hatást a pénzforgalom szerkezetére - írják.
A pénzforgalmi szolgáltatások árazásának részletes nyomon követése kiemelten fontos az MNB szerint a jövőben, az ezen a téren bekövetkező változások ugyanis hosszabb távon befolyásolhatják az elektronikus fizetési eszközök használatát és így a hazai pénzforgalom hatékonyságát. Az MNB elvárja a piaci szereplőktől, hogy a pénzforgalmi szolgáltatások árazása a korábbiaknál átláthatóbb legyen.
A tranzakciós illeték bevezetését követően 2013-ban nagymértékben emelkedtek a pénzforgalmi szolgáltatások költségei, amit egyedül a 2014 februárjától igénybe vehető ingyenes készpénzfelvétel mérsékel. Az MNB idén márciusi döntésének köszönhetően a jogszerűtlen módon megemelt pénzforgalmi díjak visszafizetésével tovább mérséklődhet az ügyfelek díjterhelése. A megváltozott költségszerkezethez való gyors és intenzív alkalmazkodás a fizetési szokásokban az előzetes várakozásokkal szemben elmaradt. Az elektronikus fizetési módok használatának lassú emelkedése tovább folytatódott 2013-ban, a kártyás vásárlások száma 15,4 százalékkal emelkedett, míg a készpénzfelvételek száma 5 százalékkal lett alacsonyabb. Annak ellenére azonban, hogy a felnőtt lakosság jelentős része rendelkezik bankszámlával és a számlára utalt rendszeres jövedelem aránya is magas, a hazai pénzforgalom hatékonyságát jellemző főbb mutatók alapján továbbra is jelentős tere van még a fejlődésnek. A kiskereskedelmi vásárlásoknak mindössze a 13 százalékát, a közüzemi és egyéb szolgáltatások számláinak pedig a 24 százalékát fizették elektronikus úton az elmúlt évben, míg az Uniós átlag mindkét esetben a hazai érték háromszorosa. A fizetésikártya-elfogadó hálózat további bővítésének valamint a mobileszközök újszerű felhasználási lehetőségeinek köszönhetően a jövőben szélesebb körben válhat lehetővé az elektronikus fizetés, a fejlesztések megvalósításához azonban a piaci szereplők széleskörű és intenzív együttműködésére van szükség.
A felvigyázott fizetési és értékpapír elszámolási rendszerekben a kockázatok az elmúlt évben nem növekedtek, a likviditás pedig mind rendszer, mind egyedi banki szinten bőséges volt. A napközbeni elszámolás bevezetését követően az új rendszerhez a likviditáskezelésben való alkalmazkodási folyamat 2013 közepére véget ért. A Növekedési Hitelprogram a bankok alkalmazkodásának következtében nem növelte meg az elszámolási és kiegyenlítési kockázatot a VIBER-ben. Az MNB kötvény jegybanki betétté alakítása miatt a bankoknak 2014. augusztus 1-ig gondoskodniuk kell arról, hogy továbbra is elegendő likviditással rendelkezzenek a fizetési rendszerben forgalmuk lebonyolításához. A résztvevőknek az MNB számításai szerint mintegy 500 milliárd forint értékben kell MNB kötvény helyett azt helyettesítő fedezetet biztosítani ahhoz, hogy a fizetési műveleteik továbbra is teljesíthetőek legyenek. A bankrendszer piaci szerkezetének megváltozása számos módon befolyásolhatja a fizetési rendszerek működését és a pénzforgalmi szolgáltatások piacát. A lehetséges forgatókönyvek alapján azonban egy nagyobb méretű bank kivonulásától sem várható jelentős kockázatnövekedés a fizetési rendszerekben.
A Bankközi Klíring Rendszert üzemeltető GIRO Zrt. MNB általi megvásárlásával lehetőség nyílik arra, hogy az ügyfelek a korábbiaknál alacsonyabb költségek mellett vegyék igénybe az általa nyújtott fizetési szolgáltatásokat. Emellett a magyar pénzforgalmi elszámolóház tulajdonosaként az MNB hatékonyabban segítheti elő a hazai pénzforgalmi fejlesztések megvalósítását. Az átutalások jelenleg átlagosan két óra alatt jutnak el a kedvezményezett ügyfél számlájára, ami jelentősen rövidebb a jogszabályban előírt maximális négy óránál. A belföldi fizetési műveletek lebonyolításának további gyorsítása azonban tovább növelheti a hazai pénzforgalom hatékonyságát. Az éjjel és hétvégén is működő azonnali átutalás bevezetése például sok olyan helyzetben is lehetővé tenné elektronikus fizetési módok alkalmazását, amelyekben jelenleg nincs reális alternatívája a készpénz használatának.
Az MNB év eleji döntése alapján megkezdődtek az előkészületek és tárgyalások a forint CLS-rendszerbe történő bevezetésére vonatkozóan. A bevezetéssel kiküszöbölhető a hazai hitelintézeti szektor által viselt devizakiegyenlítési kockázat a forint-devizaügyletek esetén. Az MNB a sikeres csatlakozás érdekében szorosan együttműködik az érintett piaci szereplőkkel és szakmai szervezetekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.