Lízing: már nem az autóhitelezés a menő
A világban általában a beruházások 20 százalékát finanszírozzák lízing formájában. Kínában 3 százalék alatti a lízing, Amerikában viszont a 30 százalékot közelíti.
Kiemelte: a magyar piacon a válság kitörése előtt lakossági autóhitelezésre vették igénybe a lízinget, a válság hatására azonban már vállalti finanszírozásra használják. Nagy visszaesésen van túl a lízingpiac az elmúlt években, idén azonban a növekedési hitelprogram erre a piacra is kedvező hatást gyakorolt.
A magyar kkv-knak nagy szükségük van arra, hogy tudják követni a technológiát, és mivel tőkehiányosak, ezért érdemes lízingelni – emelte ki.
Idén 300 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, amelynek fele gépjármű, másik fele gépberendezés finanszírozás. Ingatlanlízing nem nagyon létezik.
A lízing nem drágább, mint a beruházási hitel, ezért kerülhetett be a növekedési hitelprogramba is – válaszolta egy kérdésre Lévai Gábor.
A faktoring jelentősége folyamatosan növekszik – mondta Csáki Ferenc, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. Ez az aktuális piaci helyzetnek köszönhető: a fizetési határidők jelentősen megnőttek, leginkább az állami szektorban, így a beszállítók számára ez rendkívüli finanszírozási probléma.
A vállaltok hitelképessége a válságot követően jelentősen leromlott, miután a fedezetek rendkívül alacsony értékűek – vélekedett Csáki Ferenc. A fizetési határidők hosszabbításával segítenek áthidalni a fizetési problémákat
Kutatások szerint a vevői oldalról az árat és a minőséget követően a fizetési határidő áll, mint legfontosabb konkurenciaértékelési szempont – fejtette ki. Magyarországon az átlagos fizetési határidő 62 nap, az átlagos késedelem pedig 32 nap.