Több mint 4800 megkeresés érkezett már a jegybank mellett működő Pénzügyi Békélető Testülethez (PBT) az elszámolási ügyekben múlt hét keddig – derül ki a testület honlapján közzétett tájékoztatóból. A beérkezett ügyekből 4418 darabot dolgoztak már fel, és ennek alapján azok legnagyobb része az elszámolás helyességét vitatja: a PBT adatai szerint a megkeresések 81,5 százaléka – 3605 ügy – erre irányul, 744 kérelem az elszámolás lefolytatását kéri, míg a papnaszeljárás lefolytatására kötelezést csak 69-en próbálták a legutóbbi vizsgált időpontig elérni.

A beérkezett elszámolási ügyekből eddig 901-et zárt le a PBT: ezekből 701 irányult a helyes elszámolás megállapítására, míg az elszámolási kötelezettség megállapítására 200 beadvány vonatkozott. Az eddigi adatok szerint viszont – az előzetesen vártnak megfelelően – nagyon csekély azoknak az ügyeknek az aránya, amelyek a pénzügyi szolgáltatók számára jártak volna kötelezéssel: a múlt hét elejéig lezárt kilencszáz ügyből mindössze 5 volt ilyen. (Érdekes, hogy ezek mindegyikénél az elszámolási kötelezettséget állapították meg.) A szolgáltatók és az ügyfelek közötti egyezséggel 29 ügy végződött, ezekből 12 indult az elszámolás helyessége, és 17 az elszámolási kötelezettség megállapítása miatt. A fennmaradó 867 ügyet viszont meg kellett, hogy szüntesse a testület.   

Az elszámolásról szóló szabályozás szerint az adósoknak az elszámolást tartalmazó levél készhezvételétől számítva 30 napjuk van jelezni panaszukat a pénzügyi szolgáltatónál, és ha ott sem járnak sikerrel – aminek 60 napon belül kell kiderülnie – akkor fordulhatnak a PBT-hez. Ez alapján pedig a nyári hónapok jelenthetik a legsűrűbb időszakot a testület számára (ez a most közzétett adatokból látszik is).

Az elszámolásra vonatkozó szabályozás szerint három esetben lehet a PBT segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja. A PBT a beérkező kérelmeket háromtagú tanácsban és írásbeli eljárásban bírálja el, de a felek meghallgatás tartását is kérhetik. A meghallgatás időpontjának módosítását ugyanakkor nem lehet kérni. A kérelem benyújtására emellett nagyon szigorú feltételek vonatkoznak: ha például a kérelmező nem megfelelő és e célra rendszeresített nyomtatványokon terjeszti elő kérelmét vagy a nyomtatványt hiányosan nyújtja be, az eljáró tanács a hiányok megjelölése mellett a kérelmezőnek visszaküldi és felhívja arra, hogy pótolja azokat. Ha pedig a PBT felhívása ellenére az adós nem nyújtja be a kért iratokat, akkor kérelmét elutasítják, és az eljárást megszüntetik.

Bár az elszámolási ügyeknél bizonyos szempontból uniformizált eljárásokról van szó, a több ezer beérkező kérelem komoly többletterhelést jelent a testületnek. A PBT honlapján szereplő éves jelentés szerint múlt év folyamán 4181 pénzügyi fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelem érkezett a testülethez, szemben az egy évvel korábbi 4320-szal. Ehhez 33, határon átnyúló megkeresés társult, így összesen 4214 ügy érkezett a PBT-hez 2014-ben. A PBT viszont – derül ki a jelentésből – 4325 belföldi és 33 határon átnyúló, így összesen 4358 ügyet zárt le december 31-ig, és 552 belföldi, valamint 5 határon átnyúló ügy maradt folyamatban.