BUX 42,223.45
-1.76%
BUMIX 3,925.18
-0.13%
CETOP20 1,992.73
0.00%
OTP 9,948
-3.37%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-2.95%
-0.55%
-0.40%
ZWACK 17,550
+0.57%
0.00%
ANY 1,590
-0.62%
RABA 1,170
+0.43%
0.00%
-1.31%
0.00%
-0.46%
+1.29%
-6.53%
-2.00%
0.00%
+1.22%
OTT1 149.2
0.00%
-0.49%
MOL 2,796
-2.65%
-3.39%
ALTEO 2,360
-0.84%
0.00%
+1.01%
EHEP 1,750
-1.69%
0.00%
-0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.43%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-4.38%
-0.75%
0.00%
0.00%
NUTEX 12.05
+3.43%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.35%
NAP 1,186
-1.98%
0.00%
-0.89%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Üzent az MNB az elszámolásra váró hiteleseknek

A forint és deviza hitel- vagy lízingszerződéssel rendelkező fogyasztók akkor is kérhetnek részletes elszámolást pénzügyi intézményüktől, ha tőlük korábban nem vontak el tisztességtelenül költségeket, s így nem kaptak elszámolási értesítőt szeptember végéig, mert szolgáltatójuk e kötelezettségét közlemény közzététele útján teljesítette.

Az elmúlt időszakban több fogyasztói megkeresés érkezett a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) és a Pénzügyi Békéltető Testülethez is már konkrét kérelem formájában arra vonatkozóan, hogy azon forint és deviza  hitelesek kérhetnek-e részletes elszámolást, akiknél pénzügyi intézményük nem emelte meg tisztességtelenül a kamatot, díjat vagy a költséget és ezáltal nem keletkezett tisztességtelenül elvont összeg. Nekik ugyanis emiatt az elszámolási szabályok szerint (58/2015 MNB rendelet) sem visszajáró összeget, sem elszámolási értesítőt nem kellett kapniuk postai úton az elszámolás 2015. szeptember 30-ig tartó teljesítése során.

A vonatkozó MNB rendelet értelmében azoknál a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt – jellemzően rövid futamidejű, fix költségű – fogyasztói kölcsönszerződéseknél, ahol semmiféle kötelezettség nem maradt fenn és a szerződés ideje alatt tisztességtelen kamat-, díj-, költségemelés sem volt, nem kell külön értesítő levelet küldeni. E szerződések esetében a pénzügyi intézmények az elszámolásról a honlapjukon, illetve ügyfélszolgálati helységeikben közzétett közleményben tájékoztathatják az ügyfeleket.

A jegybank álláspontja szerint azonban az elszámolás ily módon történő teljesítése a fogyasztók jogait nem csorbíthatja. Ennek megfelelően az érintett ügyfelek – amennyiben igénylik – ez esetben is kérhetik a részletes elszámolást és annak birtokában és ismeretében tehetnek írásbeli panaszt az elszámolás kapcsán, majd akár jogorvoslatot is kérhetnek a Pénzügyi Békéltető Testületnél.

A pénzügyi intézmények az elszámolásról készített részletes kimutatást az ügyfél kérésére – és választása szerint – elektronikus úton vagy nyomtatott formában 5 munkanapon belül ugyanúgy kötelesek díjmentesen rendelkezésre bocsátani, mint minden más esetben.

Elektronikus formában történő adatszolgáltatás választása esetén a pénzügyi intézmények úgy is eleget tehetnek kötelezettségének, hogy saját (vagy adatvédelmi szempontból megfelelő egyéb) internetes felületen teszik elérhetővé a részletes kimutatást. Ha a fogyasztó nyomtatott formában és postán kéri az elszámolási részletes kimutatását, azt a pénzügyi intézménynek 5 munkanapon belül postáznia is kell. Az MNB a részletes elszámolás megküldésével kapcsolatos kötelezettséget illetően hivatalos álláspontjáról írásban tájékoztatta a Magyar Bankszövetséget is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek