BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világvégét áraz az egyik fontos mutató

A tengeri áruszállítási igényeket mérő mutató 30 éves mélyponton van. Ez elvileg nem sok jót jelentene a világgazdasági kilátások szempontjából, ám szerencsére az index esése mögött más gyakorlati okok húzódnak meg.

A Baltic Dry index 1985 óta nem látott mélypontra esett – ez alapján pedig valami nagyon csúnya dolognak kellene történnie a világban. A mutatót sokan még mindig az egyik legfontosabb előre mutató (leading) indikátornak tekintik, ami előre jelzi a globális gazdasági folyamatokat. Az index értékének emelkedése egyebek közt arra utal, hogy nő a nyersanyagok szállítása iránti kereslet, ami pedig arra utalhat, hogy a javulnak a globális konjunktúrakilátások, csökkenése értelemszerűen ennek ellentettjére.

Ez azonban nem evidencia. Míg sokan azt gondolják, hogy a Baltic Dry Index alakulása azt mutatja meg, hogy hogyan alakul a tengerjáró hajókon szállított nyersanyagok, elsősorban a vasérc, a szén és különböző gabonafélék szállítása iránti igény, jóval több tényező mozgatja az indexet, mint csupán a kereslet. A rendelkezésre álló hajókínálat, az időjárás, az üzemanyagárak, de még a szállítási útvonalakon felmerülő fennakadások, szűk keresztmetszetek is eltérítik az index értékét.

Az igaz, hogy a keresleti oldal nem túl biztató. A tengeri áruszállításban fontos nyersanyagok, a vasérc és a szén iránti kereslet csökkent, ami mögött elsősorban a kínai gazdasági növekedés lassulása áll, s ez más fejlődő országok keresletét, végső soron a globális nyersanyagkeresletet is lefelé húzza. A nyersanyagok iránti gyenge kereslet mellett azonban a tengeri hajózásban látható túlkínálat az, ami lefelé nyomja a szállítási díjakat, így a Baltic Dry Indexet is. Az elmúlt években a problémát az okozta, hogy a hosszú, gyakran két-három éves gyártási idő miatt folyamatosan érkeztek a piacra azok a hajók, amelyeket még a válság előtt, illetve alatt rendeltek meg a hajózási cégek, így masszívan túlkínálatossá vált a hajózási piac, a válságot követően évente 80-100 millió tonna áru szállítására alkalmas hajó került piacra, becslések szerint még idén is a tavalyinak megfelelő, 50 millió tonna áru szállítására alkalmas hajó készül el, ráadásul úgy, hogy a megrendelések közel 40 százalékát egy-két évre elhalasztják, így a kapacitások még a következő években is bővülhetnek.

A sokak által figyelt Baltic Dry Index értéke tehát nem elsősorban azért zuhant nagyot, mert a nyersanyagok szállítása iránti kereslet összezuhant volna, hanem a túlságosan merev és eltúlzott méretű kínálati oldal húzta a mélybe, így az index esése nem is elsősorban a világgazdaság drámai lassulását, mint inkább a tengeri hajózásban kiépült masszív túlkapacitásokat mutatja.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.